Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Jeg har ikke noe særlig forhold til disse sangene. Sanger av denne typen kunne jeg ikke tenke meg å synge for ungene og det er en del andre sanger jeg lærte i oppveksten som jeg heller ikke kunne tenke meg å synge. Et av mine barneskoletraumer var lærerens forkjærlighet for oppdragelsessanger. "Nei nei gutt, dette må bli slutt. Ikke storme inn i stua før du har tatt av deg lua. Glemte du det rent. Det var ikke pent." "Da klokka klang" frembringer også grøsninger. Ang. politisk ukorrekt så tok jeg meg selv i å sensurere da jeg leste en av mine bøker fra barndommen for ungene. En bok jeg ikke sensurerer, men hvor eldstemann viser sin politiske korrekthet er boka hvor Albert Åberg må lete etter pappas yndlingspipe. Eldstegutten stilte seg meget spørrende til moralen i boka. "Mamma VET de ikke hvor farlig det er med røyk?" 
Her går det i Albert Åberg daglig for tiden, og man merker at det har gått noen år. Pipa konstant i munnen og saft på senga. Jeg sensuerer heller ikke, selv om jeg var veldig fristet til å jukse litt og kalle saften for vann. I all hovedsak er vel Albert Åbergbøkene rimelig radikale, antar at det ikke var veldig mange fedre med aleneforeldreansvar på 70-tallet eller når det nå var de bøkene kom.