Sv: Vga, dvi, hdmi?
Hvis man vil ha noe som støtter MKV og det meste ellers kan man sjekke Popcorn Hour og Syvio. Har selv Popcorn Hour A-100 og har vært meget godt fornøyd. På en måte ikke det mest brukervennlige, men grei nok. Det jeg vel kan si er at den ikke er det mest praktiske for musikkavspilling, men til video fungerer den meget meget godt.
Popcorn Hour A-100 er nå gått ut og erstattet av A-110. Ut i fra det jeg kan forstå er Syvio 200 praktisk talt samme enheten. Den benytter den samme prosessoren, har samme programvaren, men er rimeligere enn Popcorn Hours tilsvarende enhet -- i tillegg til at den inkludert i prisen har wlan, noe som koster litt ekstra for Popcorn Hour.
I tillegg til å spille av filer via nettverket kan man også ha filer på usb-minnepinne og ekstern harddisk som man kobler til. Man kan også montere inn en harddisk internt i disse enhetene om man ønsker det.
Men disse fungerer da ikke som DVD-spiller, men det har du jo uansett fra før....
I tillegg til denne har jeg også en HTPC, altså en pc, i stereobenken. Pc-en kan på sitt vis være mer fleksibel, men skal man ha noe som er bra og stillegående blir det en del dyrere. Men man har såklart full fleksibilitet i henhold til programvaren man ønsker å benytte.
Hvis pc-en kun har DVI kan man bruke en adapter for å få HDMI. Det kan imidlertid være greit å kjøpe en pc som leverer "ekte HDMI" med at man også får lyd via samme kabelen. Mange slike løsninger i dag vil kunne levere lyd via HDMI selv om man bruker adapter fra DVI. Men dette er uansett noe man bør sjekke. Regner med det er HDMI som er mest aktuelt for dere å bruke mot TV-en hvis dere har HDMI-inngang der? Ikke at det er noe problem nødvendigvis å bruke DVI hvis tv-en også har inngang for dette, men da blir det en separat kabel for lyd.
Når man begynner å snakke om formater som x264 i MKV på 720P og 1080P stiller det en del krav til pc-en, spesielt 1080P. F.eks. Asus Eee Box klarer til nøds 720P MKV, men 1080P kan bli et problem. Selv om den nyeste Eee Box-modellen har HDMI og grafikkprosessor som skal kunne dekode x264 kan en del programvareelementer gi litt problemer i praksis er min erfaring så langt.
|