Sv: Synstest av barn
Opprinnelig lagt inn av Imma, her.
På 4 års kontrollen må barnet se på en tavle og si hvilke figurer h*n ser. Dersom de klarer å se det de skal se så er synet ok. Hva dersom de ser dårlig på nært hold? Det finner de vel ikke ut av med en sånn test? Må man til øyelege for å teste det, eller en optiker? Hvordan gjøres det?
Fireåringen vår var på test i høst og igjen i januar og han surret litt da han skulle svare, så helsesøster sendte rekvisisjon til en øyelege som har kalt oss inn om noen uker. Da kan jeg fortelle om undersøkelsen etterpå hvis ingen andre har gjort det før meg.
For meg virker det som om det er for tidlig å gjøre dette skikkelig hos helsesøster med en fireåring. De to eldste var på femårskontroll og greide fint å svare, men fireåringen surra fælt. Vi vet at han ser helt greit i hverdagen og han ser ting som er langt unna som jeg har trøbbel med å se, så jeg tror det var et konsentrasjonsproblem mer enn et synsproblem. Øyelegen tester jo dette objektivt uten at barnet medvirker har jeg skjønt, så vi tar nå med oss den sjekken uansett. Det er jo greit å være helt sikker.