Vis enkelt innlegg
Gammel 22-02-09, 20:22   #1
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skismøring for dummies

Jadda, tråden måtte komme. Jeg har fått meg smøreski etter at jeg var en nanometer fra å ønske smørefrie ski over alt på denne jord. Etter en fin start med grønt swix-vær (jeg er ikke inne i terminologien, jeg bare later som) og en mann som fixet skiene mine så er jeg nå overlatt til meg selv. Det resulterte i lett bakglatte ski.

Jeg har noen spørsmål innledningsvis og håper at noen forbarmer seg over meg. Jeg trenger noen som snakker e-n-k-e-l-t og f-o-r-s-t-å-e-l-i-g.

*Hvor lenge er ny snø ny? Når blir snø gammel?
*Hvis man vil være sikker på at man ikke får bakglatte ski - bør man sikte seg inn på smøring som passer bedre for kaldere eller varmere temperatur?
*Hvis det er isete i løyper (varmegrader på dagen og kuldegrader når kvelden kommer) - er det noen smørestalltips?
*Hvor mange lag smører man med? 1 lag? 2 lag? Flere lag?
*Hvor mye har man på for "1 lag" smøring?
*Må man fjerne gammel smøring? Evt. når er det "lov" å droppe fjerning av gammel smøring og når MÅ man fjerne gammel smøring?

Min smøredebut var i dag. Det var -0,8 grader ute og det er antakelig ikke kaldere i løypa. Jeg antok at det var ny snø (det snødde i går) og smørte med blå swix (det jeg tror er 1 lag - temperaturgrense for ny snø for blå swix er -1 til -7 grader). Jeg fikk lett bakglatte ski. Det var isete i løypene. Hva gjorde jeg feil? Feil smøring? For lite smøring?

Noen som forbarmer seg over meg?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat