Sv: Å bo i Moss?
På pluss-siden: - sentral beliggenhet
- liten by = oversiktlig og grei, men ikke alt for liten.
- utrolig flotte turområder og flotte landskapsvernområder
- mange fine strender og muligheter for å velge strand etter vindretning.
. Strandsonen er i tillegg tilgjengelig de fleste steder. Det er fullt mulig å gå Jeløya rundt uten andre hindringer enn veldig ulent terreng for eksempel. Det samme kan ikke sies om Tønsberg, Nøtterøy, Fredrikstad og Kråkerøy, tror jeg.
På minussida:
- Jeg kunne personlig ha ønsket meg en skikkelig skjærgård. Det har vi ikke.
- Kulturtilbudet kunne ha vært bedre (Det har blitt mye bedre de siste årene, men fortsatt er det langt fra bra nok etter min målestokk).
- Det kunne ha vært mer liv i sentrum på kveldstid (Det er riktignok ikke noe tungtveiene argument for å la være å flytte hit. Det er stor utvikling på den fronten, og nå er det til og med mulig å finne åpne kafeer på kveldstid.
).
- Litt kjedelig sentrum generelt.

- Alt for dårlig kollektivtilbud.
Vi kikket på Drøbak, Store Brevik, Fredrikstad, Kråkerøy, Tønsberg og Nøtterøy før vi endte opp her. Er godt fornøyd med valget! Store Brevik er kjedelig, en slags betongjungel der det skjer svært lite og må være drepende kjedelig for ungdom. Fredrikstad og Tønsberg og omegn blir for langt når man er avhengig av pendling til hovedstaden. Det går veldig greit med togtur på 40 minutter. Jeg er glad i både Fredrikstad og Tønsberg, men synes egentlig de byene er litt oppskrytt.
(Mosselukta gidder jeg ikke engang å nevne. Det er ikke sant at man blir vant til den, men den er sjelden sjenerende andre plasser enn i sentrum og omegn. Stanken fra fyllinga er veldig mye verre, så der ville jeg vært forsiktig med å bosette meg for nære).