Sv: Utdeling av heroin
Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.
Jeg kjenner jeg er skeptisk og lurer på hvordan de skal gjøre dette prktisk.
Er det ikke bedre å ruste opp behandlingstilbudet og ikke minst ettervernet?
Jeg har selv en bror som går på Metadon. Kanskej derfor jeg er skeptisk til å dele ut heroin, men heller hadde satt pris på å hjelpe missbrukerne tlbake til et tilnærmet normalt fungerende liv.
Ved å dele ut heroin vil jo ingen bli rusfri, men den enkelte slipper kanskje å begå vinningsforbrytelser.
Jeg vet egentlig for lite til å uttale meg noe særlig og har heller ikke lest forskningsresultatene fra Sveits (?) som har gjennomført dette.
Det er flere land som har hatt prosjekter på dette, Sveits, Nederland og Tyskland har hatt store prosjekter med resultater som gjør at selv Danmark vurderer denne varianten.
Hva med ettervernet som finnes i dag for de som er under LAR? Her får de jo utlevert sine doser og en del har et dagtilbud. Hvorvidt de bruker andre stoffer i tillegg til metadon/subutex/suboxsone bryr jo ikke systemet seg om. Alikevel er det velkjent at det blir et blandingsmisbruk hos denne gruppen. Det er veldig mye metadon/subutex/suboxsone i markedet noe som igjen tyder på at LAR pasienter selger sine doser for å kjøpe andre stoffer.
Blir noen rusfri med LAR?
|