Vis enkelt innlegg
Gammel 10-12-06, 22:11   #13
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.953
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Datamaskin til svigerforeldre - tips til valg?

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Ulempen ved Mac: du skal kjøpe ditt software gjennom Apple (så det blir dyrere), samt inkompatibilitet med andre folks programmer fordi de fleste folk bruker PC.



Det folk flest trenger av software er inkludert, ferdig installert på maskinen. iLife06 inkluderer iPhoto som er et genialt enkelt (men avansert) bildebehandlings- og albumprogram, garageband til å komponere musikk og lage podcasts, iWeb til å lage hjemmesider, iDVD for komponering av DVDer (film og/eller bilder), iMovieHD for videoredigering.

Det eneste ekstra som trengs er en officepakke/tekstbehandling, da har du 2 valg som har norsk stavekontroll: Microsoft Office 2004 (fungerer som og er kompatibel med PC versjonene) og NeoOffice (som er OpenOffice for mac), sistnevnte er helt gratis. Apple har sin egen office-pakke som heter iWork, den har ikke norsk stavekontroll og egner seg best til visuell fremstilling - synes jeg.

MSN/IM klient: adiumx

Gratis mediaplayer som spiller alt: VLC

Remote Desktop med VCN.

Problemer med filinkompatibilitet har jeg aldri vært borti, ihvertfall ikke som ikke har en enkel løsning. Og alle bruksprogrammene mine er nå lisensierte eller open-source, fordi programmer til Mac er rimeligere enn PC. Spesielt Apples egne programvare som har en ganske annen prisprofil enn tilsvarende PC/M$ løsninger.

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Og siden folk flest bruker PC, kan de heller ikke hjelpe deg med spørgsmål, så da er det bare å få tak i Apple-butikken (du får 90 dages support ved kjøp) eller etablere ditt eget nettverk av Apple-folk.

For svar på spørsmål anbefaler jeg og Mac1.no. Ellers så har jeg erfaring med at en med en ny mac har færre problemer, og færre spørsmål enn med en PC, en må selvsagt endre vanene sine om en har grodd fast i windows-verden.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat