Vis enkelt innlegg
Gammel 24-01-09, 19:06   #2
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du en fantastisk loff- eller rundtstykkeoppskrift?

Denne har eg fått her inne hjå ei, den gongen eg spurte etter oppskrift på loff.

RUNDSTYKKER/LOFF

0,75 l melk
80g margarin

1pk tørrgjær
1kg mel
1,5 ts salt
2,5 ts sukker

Bland alt det tørre, smelt smør og varm melken. Bland alt i en bolle. Hev ca 30min.
Bak ut, enten som rundstykker eller legg deigen i brødformer og klapp deigen slik at den blir slett på toppen. Formen må smøres først.
Etterhev til dobbelt str, ca 30 min.
Rundstykker: Stek v 225 grader i ca 12 min
Loff: Steik v 200 grader i ca 40 min avhengig av størrelsen på foren. La loffen stå i forma til den er så kald at man kan ta i den med hendene uten å brenne seg, sett loffen på rist til avkjøling.

TIPS: Erstatt halvparten av melet med forskjellige typer grovt mel og man får grovere rundstykker/brød

Jeg pleier å bruke en stor 3 L UltraPlus form med lokk fra Tupperware (loffen blir kjempestor!) for å få best resultat, men den er god i vanlig brødform også. Følg med på steketiden om du har mindre form.