Vis enkelt innlegg
Gammel 24-01-09, 19:00   #4
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Straff for religionskritikk

Hvis denne loven blir vedtatt, kan jeg da med loven i hånd få fjernet denne forhånende smilyen: ? (Nå syns jeg strengt tatt den burde fjernes samme hva loven sier, man ville vel neppe brukt et katolsk symbol for :peode4: selv om det ville vært mer passende, og morsommere; tullereligioner er også religioner).

Jeg er ikke så sikker på at jeg vil skrive under dette oppropet. Problemet mitt er ikke at regjeringen ønsker å innføre en slik lov, problemet er at de har hjemmel til å gjøre det. Det burde de ikke ha, og det hjelper ikke å flikke på disse tingene så lenge roten til problemet består. Jeg syns hele §135a/§185 (Hatefulle ytringer) bør fjernes (Punktet om trusler kan forsåvidt stå, men jeg regner med at det dekkes av andre paragrafer i straffeloven). Så lenge den blir stående, enten den har det idiotiske foreslåtte tillegget i Ot.prp. nr. 22 eller ikke, vil forbudet mot å «fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres religion eller livssyn» ganske sikkert kunne brukes til nettopp det de som står bak oppropet ikke ønsker lovhjemmel for. Min foretrukne løsning er at grunnlovens §100 utvides slik at man rett og slett ikke kan legge denne typen begrensinger på det offentlige ordskiftet i Norge. Det første tillegget til USAs grunnlov og høyesteretts tolkninger av denne er en god mal for en slik paragraf; den lyder slik:

Sitat:

Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof; or abridging the freedom of speech, or of the press; or the right of the people peaceably to assemble, and to petition the Government for a redress of grievances.

Ben "secure the Blessings of Liberty to ourselves and our Posterity" Murphy

Sist redigert av Benmurphy : 25-01-09 kl 10:50.
Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat