Vis enkelt innlegg
Gammel 12-01-09, 13:38   #39
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å leve uten bil

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Må du ha bil for å klare hverdagen? Hvorfor?
Hvordan gjør det å ha bil livet bedre/lettere?
Hvilke negative sider har det å ha bil?
Hva kunne fått deg til å slutte med å bruke bil?

Jeg liker ikke å kjøre bil, men bilen er et nødvendig onde for meg.

Jeg må ha bil for å klare hverdagen her vi bor nå. Kollektivtilbudet er svært dårlig. Det går ingen busser tidlig om morgenen og ingen busser på kveldstid. Midt på dagen går de tetteste med 2 timers mellomrom.
Jeg har en jobb som krever bil og mannen har en jobb som han ikke kommer seg til uten bil.
Hadde vi ikke hatt jobb og likt oss godt med å bare vært i bygda kunne vi saktens klart oss uten. De få gangene vi hadde behøvd å handle annet enn mat kunne vi satset på de få bussene, og til lege og tannlege kunne vi brukt taxi, men vi kunne altså ikke jobbet (annet enn om vi hadde fått en av de få jobbene som finnes i rett gangavstand). Vi kunne heller ikke hatt full barnehageplass siden nærmeste fulle barnehagetilbud er 5 km unna.

Det er dyrt å ha bil, forferdelig dyrt. Man kan kjøre mye taxi for det det koster å ha bil og hadde vi bodd annet sted hadde jeg absolutt hatt dette med i et regnestykke i forhold til det å ha to biler slik vi har i dag.

Bilkjøring er også skummelt og mye mer kjedelig enn å ta buss (synes jeg).
Jeg liker i det hele tatt bilkjøring svært dårlig, men trives ellers godt med å bo her vi bor.

Å slutte å kjøre bil kunne jeg gjort dersom jeg hadde hatt gode alternativer. Jeg måtte hatt annen jobb, annet bosted osv. Det virker ganske urealistisk akkurat nå, men om vi hadde bodd midt i en by så tror jeg at jeg hadde tenkt tanken. To biler hadde i hvert fall vært unødvendig da med mindre det da også hadde vært umulig å komme seg til jobb kollektivt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat