Vis enkelt innlegg
Gammel 28-12-08, 01:53   #12
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Fargo viser at h*n er kunnskapsrik om dette temaet. Jeg skjønner at man kan bli provosert av den veldig direkte skrivemåten til Fargo. Samtidig tenker jeg at jeg vil velge å overse det og heller fokusere på hva Fargo egentlig sier.

Jeg skjønner Fargos tankegang, men syns det viktigste er at filmer fra denne tiden blir laget.

Jeg syns det er flott at Max Manusfilmen er laget. I dag gikk min sønn med sin far og så filmen. Her fikk min sønn et innblikk i krigen og hva som foregikk. Kanskje tenner dette til ytterligere lesing om historien til vårt land.

Min far var 8 år da krigen brøt ut. Han bodde i Bodø by og lå i fjellet sammen med Bodøs befolkning og så at Bodø by ble bombet 27. mai. 1940. Min farmor hadde tatt med seg sin sykkel og bak på den hadde hun symaskinen. Det var det kjæreste hun eide. Min far har en del traumatiske opplevelser fra krigsårene. Over Saltfjellet ble jernbane og vei bygget av serbere, kroatere og bosniere. Det antas at over 1100 fanger døde mens de bygde "Blodveien" mellom Mo og Fauske.

Det er masse spennende historie å fortelle i hele vårt land. Snart er de borte de som kunne fortelle disse historiene. Rart at det ikke har blitt laget flere filmer om dette. Rjukan har det vært laget film om, og det er jo utenom Oslo da.

Mange "helter" skjulte mennesker som tyskerne ville ha tak i. Vi har vel alle hørt om en eller annen i slekta som fulgte flyktninger over til Sverige.

Uansett så er det viktigste at det blir laget filmer om dette så det ikke blir glemt.

Beklager rotete innlegg..

Sist redigert av Jessica : 28-12-08 kl 16:42.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat