Vis enkelt innlegg
Gammel 07-12-08, 10:33   #48
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Og jeg gjentar: Det der er ikke noe argument. Det er mange ting jeg ikke tror barn tar skade av, som jeg ikke synes skolen skal prioritere.

Min mening er at en gudstjeneste er et ritual for de troende, som det ikke er naturlig for ikke-troende å ta del i. Et informativt besøk i kirka er noe helt annet.

Kristendommen som mytologi og moralsystem har selvsagt hatt enorm innflytelse på vår kultur, og er sånn sett en del av fellesgrunnlaget for mange som bor i Norge. Men troen er ikke det, og har ikke vært det på aldri så lenge. Hvorfor den da skal pushes på skoleunger gjenstår å argumentere for.

Jeg synes heller ikke det er noe argument for å gå i kirken at man ikke tar skade av det. Slett ikke. Det undrer meg derimot litt at dette er noe som foreldre engasjerer så voldsomt i. Min erfaring (har jobbet en del år i grunnskolen) er at foredre som ellers virker knekkende likegyldige til det meste skolen foretar seg, og som ikke klarer å skrive under en ukeplan på tre år, langt mindre delta på et foredremøte eller legge ungene i skikkelig tid, plutselig kommer voldsomt på banen en gang i året når det er snakk om kirkegang. Her har man en mulighet til å "ta" skolen, og den griper en del fatt i med begge hender. Jeg sier absolutt ikke at dette gjelder foreldre her inne på FP, (sannsynligvis ikke) men det er likevel dette inntrykket jeg sitter igjen med. Det å gå i kirken i skolens regi har ikke vært en tvang på alle de år, man har faktisk rett til å takke nei. Hvorfor det er så viktig at ingen skal gå, det klarer jeg derimot ikke å skjønne?

Hvorfor ikke se på kirkebesøket som nettopp det du sier; et informativt besøk. (At troen blir pushet på skolebarna,er i alle fall bare tull. Er det f.eks noen her som har opplevd å få kristne barn hjem etter kirkebesøket?) Så kan du heller, hvis du bor i en storby, pushe på for å få til et besøk i en moske for eksempel. (Hadde jeg vært lærer i RLE, ville jeg helt klart også oppsøkt andre trossamfunn/ evt invitert dem på besøk.)


Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Hvem er vi? Og hva er vårt livvsyn?
Og mener du virkelig at det er en overhengende fare for at islam (som jeg regner med er andre religioner i denne sammenhengen) skal monopolisere den norske offentligheten? Jeg deler ikke frykten, men hadde jeg gjort det, ville ikke pushing av kristendom akkurat vært min foretrukne medisin. Det morer meg når kristne truer med islam for å få støtte fra ateister.

For de fleste ateister vil nok islam og kristendom stille likt, og det bør det jo. Det morsomme er at jeg har truffet flere "ateister" som tydeligvis bare et ateister når det gjelder kristendom. Påstand: Det finnes like mange ubevisste ateistet som kristne og muslimer. (Min påstand.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat