Vis enkelt innlegg
Gammel 27-11-08, 10:36   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker som seksåringen kan lese selv (Hun har akkurat lært å lese)

Jeg deler oppfatningen om at Leseløve-bøkene har for mye tekst og virker litt for uoverkommelige å sette i gang med, i alle fall for noen som nylig har lært å lese selv. Det er sikkert mye psykologisk, altså; Poden syntes en side med tekst så for mye og slitsomt ut, og ble dermed ikke motivert til å lese, og ikke var det bilder eller annet som i utgangspunktet virket interessant for ham.

Han satte til å begynne med stor pris på å lese de gamle favorittbøkene sine, som Albert Åberg, Ludde og "Når to"-serien - de er ganske morsomme også for litt større barn, og så er det veldig fin og ikke-slitsom lesetrening å lese ting man egentlig kan fra før. "Ulvene i veggen" har han også lest mye på egen hånd, men den ville jeg vel ikke anbefale for Frøkna. Hva med Mummitroll-billedbøkene? Eller de med katten Findus? Jeg mener også at Bakkebygrenda-bøkene har mye bilder og dermed forholdsvis lite tekst.

Ellers kan jeg også bare stille meg bak anbefalingen om Donald (andre tegneserieblad går jo sikkert også an). Poden har "oppdaget" Donald som lesestoff (før ville han bare ha bladene på grunn av leken som fulgte med) og leser bladene gang på gang.