Sv: Julenissen - hva synes dere?
Julenissen er en snill gammel bestefar (noen ganger bokstavelig talt, noen ganger billedlig talt), som deler ut pakker til alle barn. Det er IKKE noe galt i å sitte på fanget til en gammel bestefar. Det er koselig og viktig både for bestefaren og det lille barnet. Vi må ikke la pedofilihysteriet gå så langt at vi dreper barnas troskyldighet fullstendig, i allefall i forhold til Julenissen! Ærlig talt.
Når det er sagt så hadde aldri vi julenisse hjemme da jeg var lita. Grunnen var at jeg var en skikkelig skeptisk unge som var livredd alt, julenissen inkludert. Derfor var tradisjonen hos oss at Julenissen hadde vært der om natta og lagt alle pakkene under treet, slik at de lå der når vi stod opp om morgenen. Etterhvert som jeg vokste og ikke lenger var så redd hadde tradisjonen med nattlig pakkedryss blitt så inngrodd at den ikke kunne brytes. For min del er dette en fin tradisjon som jeg har lyst til å videreføre. Spesielt dette med stemningen når vi stod opp om morgenen, og treet var ferdig pyntet (vi var aldri med på å pynte treet, mamma gjorde det etter at vi hadde lagt oss om kvelden) og pakkene lå under. Det var en helt spesiell følelse som jeg gjerne vil at mine barn skal få oppleve. Det at han brøt seg inn om natta er heller ikke noe problem, han er en mystisk, magisk skikkelse som kan dukke opp inne hos folk (litt som Harry Potter ) og det er bare spennende.
Men hvor lenge jeg faktisk trodde på julenissen vet jeg ikke. Foreldrene mine gjorde aldri noen store anstrengelser for å innbille oss barna at det var virkelighet, jeg tror vi ganske tidlig var klar over at det var på liksom. Noe som også er helt uproblematisk, for som barn lot vi jo som ting og levde oss sånn inn i leken at vi nesten trodde det var virkelig. Å lese fortellinger om nissen er også koselig. Alle har sine tradisjoner, men jeg ser absolutt ingen fare med å la barna få tro på nissen.