Sv: Tips om sunn og "fet" mat for tynn 6-åring
Jeg har samme problem som deg, en småspist og liten gutt. Jeg har ikke så mange råd, men jeg kan jo fortelle hvordan vi gjør det. Guttens tante er ernæringsfysiolog, og har gitt oss en del tips vi prøver å følge. Første bud er minst mulig søtsaker, fordi det stjeler av den verdifulle sultfølelsen hans. (Ikke at det alltid overholdes altså, men det er noe vi er rimelig nøye på i ukedagene i hvert fall.) Ellers er makrell i tomat på brødskivene veldig bra. Sunne fettsyrer, og smaker ganske mye. (Han liker litt smak han duden min da.) Han er også glad i gravlaks, så vi er litt heldige der, ettersom det er ganske fetende mat. Smør på brødskivene vil han helst ikke ha, men det hender vi lurer det under pålegget. I matpakken hans legger vi også en liten plastboks med agurk og paprika (stimulerer appetitten), skinkebiter, fiskepudding, kokt egg, blekksprutpølser etc. Det liker han godt, og selv om han ikke alltid rører brødskivene sine har han alltids spist litt av tilleggsmaten.
Vi har funnet ut at han spiser mer hvis det er mye forskjellig å velge i. Som hvis vi f eks lager torsk til middag blir det med smeltet smør til potetene, kokt egg, gulerøtter, brokkoli og avokadoskiver. (Avokado er også ganske fett og sunt.) Til tomatsupper er det grov makaroni, egg og osteterninger etc. Da forsyner han seg av forskjellige ting, og blir ikke så fort lei av å spise. Og det vanker veldig ofte en banan til dessert, som også er en forholdsvis fet frukt.
I havregrøten blander vi inn cottage cheese. Ikke nødvendigvis fetende, men det inneholder mye proteiner, som vel skal hjelpe å bygge muskelmasse. Det smaker også veldig godt i havregrøten.
Nå er mitt barn 3,5 år, og jeg kan ingenting om seksåringer. Men dette er tiltak vi har satt igang det siste året, og vi har klart å øke vekten hans med fire (!) kilo på den tiden.
|