Vis enkelt innlegg
Gammel 23-11-06, 16:23   #39
Mayasmum
Fullverdig medlem
 
Mayasmum sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Maidstone, Kent, England
Innlegg: 84
Mayasmum er litt kul
Standard

Sv: Aktiv dødshjelp (gammelt NM-innlegg)

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er ikke riktig å sette et annet menneske til en slik oppgave, og i mine øyne er det ikke mye som skiller oldtidens bødler fra f.eks nederlands legestand. Hetta, kanskje. I Nederland, hvor aktiv dødshjelp er lovlig, eksisterer det såkalte "trygge" sykehus, et sted pasienter kan dø i fred uten redselen for å bli tatt av dage.

I nederland saa trengs det tillatelse fra pasient/paaroerende (om pasienten er for langt gaatt for aa gi et tydelig svar), pasientens advokat og to leger maa skrive under paa at denne pasienten er doende og en tredje lege setter sproeyta med de to underskrivne legene til stede. evt at pasienten faar en pilleoverdose etter underskrift fra to leger.....
Legene er ikke Boedler, de tar paa ingen maate denne oppgaven lett og det er ikke som om de plutselig en dag vaakner og tenker for seg selv "hmmm, i dag foeler jeg for aa drepe noen"... det er masse lovvverk rundt dette og den legen som til slutt setter sproeyta har et kjempeansvar for aa soerge for at alt gaar for seg etter pasientens oensker og etter loven. hvis det er noen som helst slags protest i form av en ny behandling som kan friskmelde (usansynlig....) eller at pasienten eller pasientens paaroerende angrer avgjoerelsen saa kan hele greia avlyses helt fram til siste oeyeblikk....

jeg tror ikke paa noen maate at aktiv doedshjelp er en enkel avgjoerelse aa ta for pasient eller lege men rent personlig vil jeg si at jeg heller vil faa ei sproeyte i arma enn aa doe som groennsak...
Jeg har ogsa jobbet paa aldershjem og bestemte meg mens jeg jobbet der for at jeg ikke vil utsette mine naermeste for den sorgen og det slitet det er aa ha en dement person som du er glad i men som ikke har anelse om hvem du er.... Derfor kommer jeg til aa stemme JA til aktiv doedshjelp hvis det blir folkeavstemning.
jeg er bare 29 aar naa men jeg har sett hva altzheimers, MS og demenser av andre slag kan gjoere med et menneske og jeg vil ikke bli slik at jeg ikke husker, da samler jeg heller opp sovetabletter fra alle mine venner og bekjente og tar meg av den saken for egen haand, ellers staar det i testamentet mitt at jeg haaper en evt lege har vett til aa gi meg noe "sterkere" enn noedvendig om det kommer til det punktet hvor jeg ikke kan gjoere rede for meg selv lenger....

Mayasmum er ikke aktiv   Svar med sitat