Anbefalingstråd for moderne barnebøker
Vi har huset fullt av klassikere, alt fra Astrid Lindgren, Elsa Beskow, Egner, Vestly til mer moderne klassikere som Ruffen og Serafin. Men jeg føler vi er litt dårlige på moderne barnelitteratur, altså fra de siste 10 år ca. Noen som husker damen som mente klassikerne burde ut av bibliotekene? Jeg tenker ikke noe så drastisk, men kan absolutt litt flinkere på litteratur som speiler vårt samfunn i dag.
Så jeg tenkte vi kunne ha en anbefalingstråd hvor vi skriver litt om gode, moderne barnebøker?
Jeg vil gjerne begynne med Garmannbøkene; Garmanns sommer og Garmanns gate.

Førstnevnte handler om Garmann som skal begynne på skolen, han gruer seg litt og funderer på masse denne siste sommeren før skolen. Illustrasjonene er fantastiske, og boka har vunnet masse priser. Nå så jeg også Garmanns Gate i butikken, den har vi ikke, men illustrasjonene er hvertfall av like høy kvalitet.
Alle Døde Små Dyr er en favoritt fra barnehagen, den handlet om tre barn som startet begravelsesbyrå for dyr og begraver både maur og dyr. Etterhvert begynner de å ta livet av insekter for å holde begravelser, og den har en helt herlig morbid tekst til tider.

Sitat:
Esters jobb var å grave. Jeg skulle skrive dikt, og Esters lillebror, Putte, skulle gråte. Med innsikt og humor har Ulf Nilsson skrevet en bok om lek og alvor, liv og død. Vi kjenner oss igjen i denne fortellingen. Leken er herlig usentimental, men det er en tone av underliggende alvor.