Sv: Har du en venn, gå ofte dit ...
Jeg har også blitt flinkere til å sile ut venner og bekjente som ikke gir meg noe, som det snakkes om her. Det er kanskje kynisk, men om det tapper mer enn det gir så har jeg faktisk ikke tid til det.
Og jeg har de siste årene faktisk aktivt tatt stilling til det spørsmålet. Kan imidlertid ikke si jeg har/har hatt venner der jeg ikke har vært hjemme hos dem.
MEN: jeg har en gjeng med venninner fra studietiden som treffes en gang i mnd, det er bare ikke alltid alle (les: jeg og noen av de andre) har tid, rett og slett. Det påviker heldigvis ikke vennskapet at man kan gå flere måneder uten å møte opp. Mine beste venner er kort fortalt de som er mine venner gjennom perioder der jeg har tid og perioder der jeg er borte over lengre tid. Og vice versa.
Jeg ser hva du mener, men i en hektisk hverdag har perspektivet for vennskap og engasjement endret seg.
Jeg sa en gang på 90-tallet at jeg gledet meg til neste hyttetur der vi alle hadde store nok barn til å slippe oss løs alene. Jeg har fortsatt tro på det kommer til å skje, selv om vi for tiden har veldig liten tid til hverandre. Samtidig ser jeg helt klart at om vi ikke hadde startet denne "klubben" hadde jeg mistet kontakten med de fleste. Det hadde jo vært trist.