Sv: "Barnepizza"
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
Skulle ønske mine barn var som dine.
Vi har alltid tilbudt de samme mat som oss. De har aldri blitt tvunget til å spise noe, eller smake for den del, men de har alltid blitt tilbudt alt vi spiser.
Til tross for dette, er de kresne, pølsespisende barn.
Så når vi får besøk av andre familier, lager vi gjerne noe voksenvennlig OG barnevennlig. Men vi setter det alltid fram på samme bord, slik at barna like gjerne kan forsyne seg av "voksenmaten" (og barnslige voksne kan ta seg en pølse )
Vi har "tvunget" (liker ikke ordet) ungene til å smake. De behøver bare ta en bit, og vil de ikke ha det så er det greit. Neste gang må de også smake, og erfaringen er at etter 3-4 ganger, så liker de det.
Jeg vil ikke at dette skal bli noen kresen-debatt, og andre får gjøre som de vil, jeg vil bare respondere på Zöe's innlegg.
Vi har heller ikke noe i mot pølser, og det er fast til grillmat hos oss. Jeg er bare opptatt av at barn blir stigmatisert og oppfattet som snevre i matveien. Jeg tror mange barn ikke engang blir tilbudt ulike ting fordi man antar at de ikke vil like det.
Sånn som min søster som sier til sin datter at: det behøver du ikke smake på, for det liker du ikke allikevel.
Sånt har jeg ikke sansen for.
|