Sv: Har staten eiendomsrett over kroppen din? (Organdonasjon)
Om så mange reserverer seg, som i Nederland -så må de jo få lov til det. Det er jo mennesker som likevel ikke ville sagt ja. Og en speilvending ville spare mange liv fordi legene da ikke ville måtte bruke dyrebar tid på å få frem en godkjenning fra sørgende, sjokkede, pårørende.
Det er i siste innstans snakk om å velge det minste av to onder; et arr på en kropp som likevel er død og ikke trenger organet lengre, eller arrene på sjelen til de som mister kjære som kunne vært reddet. Selvsagt innser jeg at det er mange følelser involvert som gjør dette til en mye vanskeligere avgjørelse enn det høres ut fremstilt på denne måten. Jeg har selvsagt donorkort i lommboka selv, men ser klart at den menneskelige psykologien er slik at det å skaffe seg noe som per definisjon minner en på ens egen dødelighet er en svært ubehagelig ting som neppe kommer til å bli utbredt med det første.
Men den som fant på å fremstille det som "Har staten eiendomsrett over kroppen din?" ville jg gjerne hatt et par ord med. Makan til manipulerende forvrengning! "Mohahah, den onde STATEN vil EIE KROPPEN DIN!" Det er jo helt klart det som er den sentrale problemstillingen her! Desto høyere skatten er desto mer får jo stortingsrepresentantene i lønn som kjent, og får de EIE KROPPEN DIN er det jo lett å se hvilke fordeler jævlene har av det! Så vi kan nok gå ut fra at det er STATEN som er ute på rov. Den består som kjent slett ikke av enkeltmennesker som deg og meg, men har en egeninteresse og kan ikke påvirkes av valg eller ved at man stiller for et parti selv. Nope. Det er alarm! På veiene av vannvittig mange; Ulvefar.