Vis enkelt innlegg
Gammel 30-05-08, 12:00   #2
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Men ein kan ikkje halde dei to tinga adskilte. For at privatøkonomien skal fungere, så må samfunnsøkonomien fungere. Det fins mange støttetiltak for familiar/personar som har det trangt økonomisk, og det at vi betaler skatt og avgifter er med på å sikre det velferdssystemet som hjelper dei som har det tøft. Du har heilt rett i at bilbruken avgjer om ein får 0 kroner eller 200 kroner ekstra i bensinutgifter i månaden, men eg synest verken 0 kroner eller 200 kroner er store utgifter.

Privatøkonomien og sammfunnsøkonomien er vel gjesidig avhengig av hverandre. Uten mange fungerende privatøkonomier til å betale statens utgifter fungerer ikke samfunnsøkonomien. Nå tror jeg ikke det er i fare pga økt bensinpris, altså.
Men det lønner seg mer og mer å bosette seg nærmere jobben, for å ikke få så store transportutgifter, det seg være kollektivt eller bil.
Da bir man veldig avhengig av at jobbsituasjonen er stabil. Ellers blir man flyttende rundt. Og med barn på slep kan det ikke være noen god løsning.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat