Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 9



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 9

Postet 09-12-23 kl 08:44 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 16. årgang -

9


[1 Kirsebær] [2 Svanen] [3 Palmen] [4 Tjorven] [5 Dali] [6 Stompa]
[7 Kanina] [8 Skilpadda] [9 Luftslottet] [10 Pøblis] [11 Heilo] [12 Syrinx]
[13 Toffskij] [14 Mex] [15 celebelen] [16 Eia] [17 Elise] [18 Maverick]
[19 Nenne] [20 Blånn] [21 amo] [22 Teofelia] [23 007] [24 Tallulah]

Rødstrømper i siste liten

Det blir mye oppskrifter i denne kalenderen i år, og jeg vil også bidra med det. Men jeg er ikke all verden til husmor, med mindre vi snakker om håndarbeid. Og det kan vi jo!

Oppskriften under er ikke teststrikket av andre enn meg selv. Alle som noensinne har gitt ut strikkemønstre vet at det er fryktelig uproft (). Men rødstrømper skal være modige. Dagens luke bærer preg av at dagens lukeforfatter øver seg på å legge lista passe høyt og ikke overtenke eller tenke at alt må være PerfektTM for å være til nytte eller glede for noen. Jeg kan til gjengjeld tilby support i tråden eller på PM hvis noen tør å strikke dem likevel.

Disse sokkene er mine standardsokker når jeg trenger å slenge sammen en gave til en voksen i full fart. De passer til middels store kvinne- eller manneføtter, med justerbar lengde. Man kan fint begynne i dag og bli ferdig til jul (hvis man kan strikke litt). Den inneholder noen teknikker som kanskje kan være nye for noen, jeg har lagt til referansevideoer på de teknikkene som er merket i kursiv nederst i innlegget.

Luftslottets rødstrømper


Du trenger:
100-150 gram Sandnes Perfect (eller lignende)
1-2 rundpinner med myk vaier i 4 mm
2 tråder restegarn (ikke pusete garn)
Stoppenål og saks

Sokkene strikkes fra tåa og opp, med Magic Loop og etterpåhæl (Afterthought Heel). Fordi sokken strikkes fra tåa og opp, kan den prøves underveis.

Jeg har oversiden og undersiden av sokken på hver sin pinne. Det går også an å strikke dette på fire settpinner, men da må du regne litt selv. Beskrivelsen forholder seg til at det er to pinner med like mange masker på hver.

Jeg anbefaler på det varmeste å strikke sokkene parallelt, det er det du trenger to rundpinner til. Jeg strikker først begge tærne, så begge fotbladene, så begge skaftene og så begge hælene. Fordi SSS (Second Sock Syndrome) er en ekte og forferdelig tilstand.

Tå:
Legg opp 24 masker med det som på godt norsk heter Figure 8 Cast On, 12 masker på hver pinne.
(Her kan du også bruke Dobbelt opplegg/Judy's Magic
Cast On
, men det pleier ikke jeg.) I løpet av opplegget skal du ha strikket en runde rette masker over begge pinner.

Strikk så disse to rundene totalt 6 ganger:
A) Strikk 1 maske, øk 1 maske, strikk til det er igjen 1 maske på pinnen, øk 1 maske, strikk 1 maske, bytt pinne og gjenta.
B) Strikk alle maskene rett

Når du er ferdig med dette, skal du ha totalt 48 masker, 24 på hver pinne.



Fot:
Nå deles sokken i en overside og en underside, slik:
Over de første 24 maskene på den ene pinnen strikker du 2 rett, 2 vrang, dette blir oversiden. Over den 24 maskene på den andre pinnen strikker du alle rett, dette blir undersiden.

Strikk videre på denne måten til sokken er passe lang. Hvor langt som er er passe lang, kan du finne ut på to måter:

1) Prøv sokken på mottaker: Ta sokken på foten. Når det er ca. 4 cm fra øverste kant på sokken og ut til hælen på mottaker, er det klart for neste trinn.



2) Hvis du mangler en fot til å prøve på, bør sokken måle omtrent 22 cm på dette trinnet for størrelse 42, og 19 cm for størrelse 38. Sokkene er elastiske, så det er ikke millimeternøye. Legg på eller trekk fra litt for større og mindre føtter.

Hælopplegg:
Strikk 2 rett, 2 vrang over den første pinnen. På pinnen med undersiden skal du nå sette av masker til hæl, slik:
Strikk alle maskene rett med en tråd restegarn. Sett alle maskene tilbake på pinnen du strikket dem fra. Strikk rett over alle maskene én gang til med det vanlige garnet.

Strikk 2 rett, 2 vrang over de første 24 maskene, alle rett over de neste 24 maskene i én runde.

Nå skal du gå over til skaftet, hælen strikkes ferdig etterpå.



Skaft:
Strikk 2 rett, 2 vrang over alle masker til du syns skaftet er passe langt eller du begynner å gå tom for garn.

Fell av maskene med en elastisk felling. Det er kjempeviktig at den er elastisk, ellers blir det ikke mulig å komme seg inn i sokkene. Jeg bruker sydd avfelling, men f.eks. italiensk avfelling fungerer også fint.




Etterpåhæl:

Etterpåhæl strikkes som en slags omvendt tå. Du begynner med å stikke strikkepinne gjennom maskeraden over og under restegarnstråden. Her bruker jeg en rundpinne som er mye tynnere enn den jeg strikket sokken med. Så pirker du ut restegarnet. (Det går an å pirke ut restegarnet først og så plukke opp løse masker, men det krever at du følger mer med.)




Nå skal du ha 24 masker på hver pinne. Nå skal du strikke en runde rett over alle masker, samtidig som du tetter potensielle hull i sidene:
Plukk opp 1 maske i kortsidekanten, strikk 24 masker, plukk opp 1 maske, bytt pinne, plukk opp 1 maske, strikk 24 masker, plukk opp 1 maske. Nå skal du ha 26 masker på hver pinne.

Strikk så disse to rundene totalt 7 ganger:
A) Strikk 1 maske, strikk 2 masker sammen, strikk til det er igjen 3 masker på pinnen, ssk, strikk 1 maske, bytt pinne og gjenta.
B) Strikk alle maskene rett



Nå skal du ha igjen 12 masker per pinne. Sy sammen maskene med Kitchener Stitch/grafting.




Strikk ferdig begge sokkene, fest trådene og vips! Julegave!






---------


Referansevideoer:

Magic Loop:
https://www.garnstudio.com/video.php?id=120&lang=no

Figure 8 Cast On:
https://youtu.be/trGCuoNSdyo?si=qUPIJHTovZJkHFlz

Dobbelt opplegg/Judy's Magic Cast On:
https://youtu.be/jjDHclK7kMw?si=dbyyp1mbRkbhxEab

Sydd avfelling:
https://youtu.be/2NWogW-TBKM?si=sJPB6_w_xYvDtwFb

SSK:
https://youtu.be/_zjV9QOGW-M?si=sZYoyiy8rGbcSHlj

Kitchener Stitch/grafting:
https://youtu.be/W7i5JwEReW0?si=g9xk7SfzyohdqKx1

Kommentarer totalt 22

Kommentarer

Gammel
celebelen sin avatar

Jeg har strikket mange par sokker, men aldri med etterpå-hæl. Takk for oppskrift!

Mitt beste sokke-fun-fact: jeg har hjulpet kona til julenissen i gang med å strikke sokker til ham. Selveste sjefsnissen i nisselauget, faktisk.
Postet 09-12-23 kl 09:08 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Så fine sokker!
Postet 09-12-23 kl 09:24 av Ine Ine er aktiv nå
Gammel
Fintdethei! sin avatar
Så gøy! Jeg har akkurat strikket min første sokk og ante ikke at det var så mange måter å strikke en sokk på.
Du skal jammen se jeg skal prøve meg på ekte rødstrømper en vakker dag .
Postet 09-12-23 kl 09:44 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
Luftslottet sin avatar
Så gøy, celenbelen!

Etterpåhæl er perfekt hvis man strikker i selvstripende garn og har et snev av OCD så man ikke vil at mønsteret skal bli brutt. Eller hvis man skal strikke på kino, da kan man strikke glatt fot og bare holde på til sokken er passe lang, strikke vrangbord øverst og klippe hull til hælen etterpå.
Postet 09-12-23 kl 09:54 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Jeg har strikket masse, masse - men aldri sokker. (ikke votter heller)
Dette så veldig gøy og absolutt gjørbart ut - tror jeg prøver meg i romjulen.

takk for oppskrift - og fin luke!
Postet 09-12-23 kl 10:03 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Elise sin avatar


Jeg ønsker meg hjemmestrikkede sokker, men må kanskje strikke sjøl i stedet.

Jeg tror kaaaaanskje at jeg kan få til dette, men har svært begrenset strikkeerfaring. Første spørsmål er: Når kobles delene sammen langs foten? For du strikker øvre og nedre del for seg?
Postet 09-12-23 kl 10:29 av Elise Elise er aktiv nå
Gammel
LilleT sin avatar
Så fin luke! Sokker er faktisk en av de veldig få tingete jeg har strikket og fått til!
Postet 09-12-23 kl 10:30 av LilleT LilleT er aktiv nå
Gammel
Luftslottet sin avatar
Elise, jeg strikker ikke delene hver for seg, men lager et hull der hælen skal inn. Det er bare hull på den ene siden av sokken, den henger sammen på oversiden.
Postet 09-12-23 kl 10:38 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Har jeg akkurat det garnet liggende i sofaen akkurat nå? Jupp. Var planen å strikke tåa-opp-sokker med det i dag? Jupp. Eneste forskjellen er at mitt garn ikke er rødt, innrømmer at det hadde vært mye kulere.

Jeg er stor fan av etterpåhæl og å strikke fra tåa og opp, føler jeg har bedre kontroll på garnforbruket da.

Nå skal jeg bare strikke ferdig pulsvanten jeg holder på med, så legges det opp til sokker. Vanligvis bruker jeg Judy´s Magic cast on, men skal jommen meg prøve din teknikk, alltid gøy å prøve noe nytt.
Postet 09-12-23 kl 10:47 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Veldig fine sokker! Kanskje jeg skal gjøre alvor av et nytt forsøk på sokkestrikk – jeg rekker det ikke før jul, men kanskje i juleferien? Takk for hyggelig og inspirerende luke.
Postet 09-12-23 kl 11:15 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Luftslottet sin avatar
Perfect, Adrienne!

Det hender opplegget blir litt løst, men da strammer jeg opp litt (slik hun gjør i slutten av Kitchener Stitch-videoen) før jeg fester tråden.
Postet 09-12-23 kl 11:22 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Kult! Jeg er en newbie-strikker, og har så langt kun rettstrikkede, ensfargede luer i beltet. Kanskje sokker med etterpåhæler er neste steg?
Postet 09-12-23 kl 11:27 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Veldig fin oppskrift!
Postet 09-12-23 kl 11:29 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Luftslottet sin avatar
Jeg er selv i gang med et par til i Raggegarn fra Trysil, det har de på Europris, hvis noen trenger en ganske rimelig gave.

Postet 09-12-23 kl 11:41 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Sokker i det Europris-garnet holder seg overraskende fine lenge, synes jeg. Har et par i det garnet og de er brukt mye og er like fine fortsatt.
Postet 09-12-23 kl 11:52 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Luftslottet sin avatar
Ja, jeg er også fornøyd med flere ting jeg har i billiggarn fra Trysil. Og til tjukke sokker til litt hard bruk (15-åringen), er raggegarn veldig greit.
Postet 09-12-23 kl 11:57 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Tusen takk for oppskrift!

Jeg har et nøste liggende med regnbuefarget garn, og å strikke på hælen etterpå er jo perfekt for sånt.

Da blir det jo ikke en rødstrømpe, men jeg tenker at regnbuesokker er veldig stas.
Postet 09-12-23 kl 12:35 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Magica sin avatar
Så artig luke! Skal prøves!
Postet 09-12-23 kl 19:52 av Magica Magica er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Takk for oppskrift. Jeg har strikket enormt mange sokker i mitt liv. Men prøver gjerne på en ny måte når jeg er ferdig med julepresangene
Postet 09-12-23 kl 21:29 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Jeg har strikket mange, mange sokker, men aldri på den måten. Jeg synes det så skrekkelig vanskelig ut!
Postet 10-12-23 kl 00:31 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Å lese strikkeinnlegg er som å lese eit ukjent språk for meg. Eg er så imponert over dokker som får til slikt!
Postet 10-12-23 kl 00:38 av Syrinx Syrinx er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Jeg har strikket mye, men bare store ting. Kanskje dette blir gangen jeg tester sokker? Takk for oppskrift.

Og så fine juletrelys. Selv om jeg begynte å tenke på nissen i rundkjøringen. Som ikke holder et juletre.
Postet 10-12-23 kl 18:26 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no