Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 23

Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 23

Postet 23-12-24 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 17. årgang -

23

[1 Appelsin ] [2 Skilpadda ] [3 Elise ] [4 Toffskij ] [5 Maverick ]
[6 Eia ] [7 Malama ] [8 amylin ] [9 Dali ] [10 Fersken ] [11 Syrinx ]
[12 Albertine ] [13 Inagh ] [14 Tallulah ] [15 Kanina ] [16 Tangerine ]
[17 Che ] [18 Floksa ] [19 Magica ] [20 Mex ] [21 Palmen ]
[22 Pøblis ] [23 him ] [24 daffy ]

Jeg har aldri deltatt i FP sin julekalender, den knappest lest den. Tidligere jobbet jeg med økonomisystemer og det var alltid mye jobb før jul. Nå er livet annerledes. Jeg er single, ny jobb, store barn og mer tid. Og det er hva jeg bruker deler av min nye, blanke fritid jeg har lyst til å dele med dere.

Jeg er frivillig i Kirkens SOS. Der er det alltid noen. Det vil være noen der i dag når du leser dette. Og det vil være noen der i morgen når julen ringes inn. Du kan ringe, naboen din kan ringe, kollegaen din og barnet ditt. Vi er åpen for alle. Alltid.

Kirkens SOS sine ord:
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av sitat
Vi er her alltid
Kirkens SOS er landets største døgnåpne krisetjeneste på telefon og nett.
Hos oss er det alltid noen som tar imot samtaler, hver eneste dag, døgnet rundt, også i ferier og høytider.
Vi ønsker å fremme livsmot og håp for deg som er i livskrise og som kjenner at livet utfordrer. Vi tåler å høre og har tid til å lytte.
Alltid er så nydelig ord, slik som jul er et nydelig ord. Jeg elsker kristendommen. Jeg er en ateist som lengter etter gud, så jeg passer perfekt inn i Kirkens SOS hvor du som frivillig kan tro på hva som helst, mens selve organisasjonen er bygd på diakoni:

Hva kirken sier om diakoni:
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av sitat
Diakoni er omsorgstenesta til kyrkja. Diakoni er alt frå den kvardagslege omsorgen for naboen til internasjonalt engasjement for klimarettferd og nedkjemping av fattigdom.
Diakoni er evangeliet i handling og blir uttrykt gjennom nestekjærleik, inkluderande fellesskap, vern om skaparverket og kamp for rettferd.
Jeg tror ikke jeg trenger å fortelle FP hvorfor denne type tjenester er viktige. Dette er FP, min landsby, mitt digitale hjem. Dere er de menneskene som strakte ut hender mot meg da jeg hadde det vondt. Dere trenger ikke noen forklaring. Dere vet. Dere kjenner verdien av omsorg.

Det dere kanskje ikke vet er hvorfor det er nydelig å være frivillig? Frivilling i en tjeneste hvor folk forteller deg om seksuelle overgrep, om selvmordstanker, om økonomiproblemene, om mobbing, om depresjon. Kan dette gi verdi til den som lytter? Ja, det kan det. Jeg har tenkt på å bli frivilling i to år nå, men har tvilt meg frem til det. Det var vanskelig å både tenke hvilken verdi jeg kunne bidra med og om jeg kom til å tåle det.

Verdien er flerfasettert
  • Du blir kurset i empatisk kommunikasjon
  • Du får mange, gode kollegaer
  • Du blir en viktig person i andre mennesker sitt liv
  • Du blir kjent med deg selv på en ny måte
De tre første punktene er kanskje ting dere innerst inne har skjønt, men det siste punktet: At det å delta i slike samtaler gjør at du vokser som menneske. Det er stort. Det er viktig. Det er overraskende. Hvis du er i en livssituasjon hvor du tenker at du kan gi deg selv og ditt nærvær som en gave, er dette noe jeg anbefaler å vurdere. Jeg kjenner jo flere av dere og vet at dere er gode mennesker som vil kunne berøre de som ringer og skriver inn.

Med ønske om en nydelig lillejulsdag og kveld til deg og dine

Kommentarer totalt 20

Kommentarer

Gammel
Fintdethei! sin avatar
For en viktig jobb du gjør, og det helt frivillig .
Takk!
Postet 23-12-24 kl 09:41 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Så fin luke!
Postet 23-12-24 kl 10:15 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Nydelig og viktig luke, him! Jeg har sagt det før, men du er jo så flink til å "se" folk! Takk!
Postet 23-12-24 kl 11:29 av LilleT LilleT er aktiv nå
Gammel
Martis sin avatar
Så fin luke.
Postet 23-12-24 kl 11:37 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Tusen takk for en nydelig luke!

Jeg jobber også frivillig. Med noe som er fullstendig annerledes, men når du skriver så ser jeg at det har likhetstrekk allikevel. Jeg har lært at det er mange der ute som ikke har så mye sosial kontakt, og som trenger disse bittesmå møtene. Jeg lærer så utrolig mye av slikt arbeid.
Postet 23-12-24 kl 11:40 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Takk for nydelig luke!

Jeg har klokketro på frivillig innsats for noe som er større enn deg selv - det er givende på så mange måter!
Postet 23-12-24 kl 11:44 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Postet 23-12-24 kl 11:44 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Postet 23-12-24 kl 12:59 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Postet 23-12-24 kl 13:28 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Nydelig luke.
God jul, fine him.
Postet 23-12-24 kl 13:52 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Frivillig arbeid kan virkelig gi eit utvida innhald i livet, det er heilt sant. Takk for fin luke.
Postet 23-12-24 kl 13:56 av Syrinx Syrinx er ikke aktiv
Oppdatert 23-12-24 kl 14:48 av Syrinx
Gammel
Polyanna sin avatar
Jeg elsker frivilligheten.

I tillegg til det du nevner: det å være nyttig, på alle mulige vis, er bevist helsefremmende. Gjennom livet vil alle kunne trenge hjelp på noen tidspunkt og alle vil kunne ha noe å gi på noen tidspunkt, sier Fredrik Gulowsen (gründer av frivilligerstjenesten Nyby).
Postet 23-12-24 kl 15:34 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Millen sin avatar
Postet 23-12-24 kl 15:37 av Millen Millen er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Postet 23-12-24 kl 16:27 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
-ea- sin avatar

Som Tjorven og flere av dere, var/er jeg også frivillig i "min" organisasjon. Litt mer tilbaketrukket nå, men har absolutt sett at det er viktig å organisere møtesteder for folk. Er faktisk viktig for oss frivillige selv også, fant jeg ut.
Postet 23-12-24 kl 17:55 av -ea- -ea- er ikke aktiv
Gammel
Magica sin avatar
Postet 23-12-24 kl 21:12 av Magica Magica er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Takk for luka og viktige tanker.
Postet 23-12-24 kl 21:37 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Veldig fine ord! Tusen takk for nydelig luke.
Postet 23-12-24 kl 23:13 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Postet 24-12-24 kl 00:09 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Tusen takk for fin luke. Når jeg får problemer med å fylle tid skal jeg også bli frivillig igjen.
Postet 25-12-24 kl 10:35 av Dali Dali er ikke aktiv

Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:26.