Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 3



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 3

Postet 03-12-21 kl 07:22 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 14. årgang -

3


[1 Heilo] [2 Nenne] [3 Mex] [4 Fersken] [5 Che] [6 Toffskij]
[7 Tjorven] [8 Blånn] [9 ingling] [10 oslo78] [11 Tallulah] [12 Skilpadda]
[13 Pøblis] [14 amo] [15 Floka] [16 Dali] [17 tink] [18 daffy] [19 vixen]
[20 Taien] [21 007] [22 annemede] [23 Maverick] [24 celebelen]



Jeg har også kikket litt tilbake i tidligere kalenderluker, og sett på hva jeg har delt før. Det er visst ikke så veldig unikt at jeg syns senhøsten og førjulstiden kan være litt tung, ser jeg. At jeg sliter litt med å finne frem til den der berømte julefølelsen.

I fjor funderte jeg veldig på hva det er som egentlig trigger denne kriblende, yrende julegleden.
Og jeg fant vel egentlig ikke noe svar i fjor. Men jeg ser at jeg i år som i fjor, skal både ta mitt eget råd, og også dele det på nytt;

Sitat:
… det å få litt gløtt av sol i disse mørkeste månedene, det gjør underverker.
Så har du mulighet, så anbefaler jeg en tur ut og få litt sol eller dagslys på kroppen.

Min oppfordring, som går både til meg selv og til alle andre; Finn din glede, finn ditt pusterom.
Året før, så tok jeg for meg alle tradisjonene våre. Som, selv om de er tradisjoner, også endrer seg i takt med tiden. Og rådet mitt fra 2019 var;

Sitat:
Den beste tradisjonen som jeg tar med meg hvert år, er å stadig gjøre mer av det som er hyggelig, og mindre av det som føles kjipt. Listen legges lavt, og tid er det som er viktig å prioritere. Tid med familie og venner. Legge beina litt på bordet, se en god film og finne roen.
I 2018 hadde jeg ingen luke. Da hadde jeg nettopp gravlagt min far, og hadde attpåtil dratt på meg en mykoplasma lungebetennelse. Så overskudskontoen var langt på minussiden. Det ble en annerledes jul. En litt tung jul. Når et menneske blir borte så altfor tidlig, så etterlater det seg et tomrom som er vanskelig å fylle. Og jeg lurer på om det kanskje også har preget disse mørke månedene de to siste årene. Jeg er nok ikke flink nok til å gi plass til sorgen, og dermed lar jeg det kanskje bygge seg opp og henge over meg som en mørk sky.

Min sterkeste oppfordring det året var å støtte kreftsaken, og da kanskje donere en julestjerne til de som må tilbringe høytiden på sykehus, for spre litt lys og glede; https://nettbutikk.kreftforeningen.n...e-til-sykehus/

Men vel så viktig som å støtte en stor sak, er det å sjekke seg selv. Vi har nå lagt bak oss oktober med rosa sløyfe aksjon og “movember”. Pappa var 54 da han fikk påvist prostatakreft, og en tidligere kollega var 43 da hun fikk brystkreft. Pappa fikk 7 år, kollegaen min fikk 2. Så en påminning om å sjekke seg selv, kan aldri komme for ofte. #sjekkdeg

Høytid og jul vekker mye følelser hos folk, enten det handler om gode, eller dårlige minner. Og jeg innser at for min del, så har jeg nok en god blanding av begge deler. Kanskje ved å anerkjenne det, at alt må ikke være perfekt, så blir førjulstiden litt lettere? Det har aldri vært perfekt og kommer heller aldri til å bli det. Men det er godt nok. Det er litt stress, litt mas og kjas. Aksepter det. For kanskje må vi ha litt kjas og mas, og stress for å kunne sette pris på roen og kosen?

Så hva bringer 2021 da? Eller kanskje jeg skal se på hva 2021 har brakt? Vi har tross alt tilbakelagt langt flere dager enn hva som er igjen av året. Så i årets adventskalender har jeg lyst å dele med dere to nye vinteraktiviteter som jeg har oppdaget dette året. Nytt for meg, kanskje ikke så nytt for andre.

For første gang på tja.. 5 år? 10 år? Så tok jeg med meg en av ungene på skitur. Ja, du hørte riktig. Skitur. Ikke noe ekstraordinært med en skitur, tenker vel du. Dette er jo noe som jeg har følelsen av at enhver oppegående nordmann må kunne, - og like, for å i det hele tatt kunne kalle seg en nordmann (eller -kvinne da).

Da ungene var små, så hadde vi kanskje noen få turer, fordi vi bor nå der vi bor, og det var noe vi "måtte" gjør, men det var jo egentlig hatet av både voksne og barn. Så jeg har egentlig aldri skjønt dette med folk som bare eeeelsker å gå på ski. Så hva gjorde årets skitur så annerledes da? Jo; FELLEski! At man ikke har funnet opp dette før??? (Eller kanskje det har vært her i mange år, jeg har bare ikke hatt noe trua på det...? Eller innsett at dette bør prøves?)



Og det var jo kjempehyggelig! Og til og med ungen sa at det ikke var så aller verst! Vi kom oss ut, vi gikk nesten en mil, spiste niste, skravlet. Og ingen var sure, grinete eller maste om at det var langt å gå. Jeg sier ikke at jeg nå magisk vis kommer til å få med meg unger ut på skiturer helg etter helg, jeg har tross alt en 11 åring og 15 åring som syns det er kulere ting å drive med enn å henge etter moren sin på ski. (Eller løpe foran moren sin på ski er vel mer riktig formulering...) Men jeg har oppdaget at det kan være hyggelig å gå på ski. Og at jeg kan få med meg familien, og det kan være hyggelig.





Den andre vinteraktiviteten som jeg oppdaget i fjor, var trugetur. Det syns jeg nesten var koseligere enn skitur også faktisk. Og det ble flere trugeturer på meg i fjor. Både med venninner og familie, i strålende solskinn, og i strålende måneskinn. Det skal sies at den dagen jeg dro med familien på tur, så var det ganske så surt og kaldt. Så litt klaging hadde vi da. Men alle var enige om at trugetur var ikke det verste – bare ta det når det er litt færre minusgrader og litt mindre vind.





Og tenker dere nå at jeg har brukt mange, mange tusen på å kjøpe nytt ustyr? Feil! BUA! Et fantastisk tilbud! Man kan låne ting man ikke har prøvd før helt gratis! Og man kan gjøre det så mange ganger man vil!

Og når man har vært ute i kulden. Og kinna er litt ekstra kalde og røde, og man kjenner at man har fått rørt litt på kroppen. Ja, da kan det være godt å synke ned i en varm stol med noe godt å spise, og varm kakao i koppen.



Selv om kalenderen min ikke helt tilsier at jeg har så mye ledig tid før juleroen senker seg i heimen, så skal jeg en tur innom Bua før Bua tar juleferie og låne med meg et par truger jeg kan ha i romjulen. Så mitt tips for i år er å sjekke ut hva Bua kan tilby, og prøv en ny aktivitet.



Riktig god førjulstid til dere alle!

Kommentarer totalt 18

Kommentarer

Gammel
celebelen sin avatar
Så lurt å teste felleski fra Bua! Vi er heller ikke noen skigående familie, til tross for (eller på grunn av?) at jeg gikk mye som barn. Jeg har egentlig lyst til å gå mer på ski, men det er denne dørterskelen...

Takk for en koselig luke!
Postet 03-12-21 kl 07:36 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
For en nydelig luke, på så mange vis!

Det er så viktig å sjekke seg. Min eks var jo enda yngre enn faren din da han fikk samme sykdom, bare 47 år.

Herlig at du fikk med deg familien på ski, så ut som et nydelig føre. Vi har BUA her også og skal bruke tilbudet i vinter.
Postet 03-12-21 kl 07:41 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Takk for påminner, og takk for fin luke. Jeg fikk også en slik skitur forrige sesong, sammen med 15-åringen. Veldig koselig og håper å få flere turer med en og en av jentene. I det man tar med mer enn 1 om gangen blir det nemlig ikke så hyggelig lenger.
Postet 03-12-21 kl 08:17 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
For et herlig forvirrende bilde av deg og guttene på ake/vannrutsjebane!

Det er noe helt eget med skibilder som viser solskinn og gnistrende føre. Jeg ser at det er kaldt, men det er akkurat som at jeg puster litt lettere. For meg er også dørstokkmila til skiturer veldig lang. Men i fjor var vi heldige med at vi fikk noen kalde fine skidager på samme tid som nedstenging og hjemmekontor, det åpnet opp for forskjøvet arbeidsdag og luftetur i lunsj/tidlig ettermiddag. Jeg er jo vokst opp i et snøhull, men har stor forståelse for at du ikke er født med ski på beina.

Takk for ei fin luke med en viktig påminning om å ta de gode øyeblikkene.
Postet 03-12-21 kl 08:20 av tink tink er aktiv nå
Gammel
Nenne sin avatar
Tusen takk for nydelig luke! Mange gode påminnelser. Ha en fin adventstid.
Postet 03-12-21 kl 08:40 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Så fine turbilder, og veldig godt poeng om å bruke utlånstilbud i stedet for å kjøpe alt utstyr nytt!
Postet 03-12-21 kl 08:46 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Perfekt luke for meg. Denne vinteren skal jeg på ski for første gang i dette århundret, siden vi har leid hytte på fjellet. Kjæresten har kjøpt felleski til meg, og din opplevelse virker veldig oppmuntrende.

God adventstid til deg og dine.
Postet 03-12-21 kl 08:58 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Takk for tips.

Vi har Bua hos oss også, men jeg vet at de strever fælt med at folk låner ting og ikke leverer tilbake. Og det gjør meg ganske sint. Et slikt fantastisk tilbud er avhengig av at folk deler med seg. Man låner når man trenger, og man leverer tilbake når man er ferdig. Jeg blir jo "tante Sofie" av langt mindre.
Postet 03-12-21 kl 09:15 av Tjorven Tjorven er aktiv nå
Gammel
Ine sin avatar
Lurt!
Postet 03-12-21 kl 09:20 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Fin luke og god anbefaling.
Postet 03-12-21 kl 09:24 av Blå Blå er aktiv nå
Gammel
Addison sin avatar
Så gode påminnelser Mex, tusen takk! Trengte dette i dag, etter nytt pålegg om fullt hjemmekontor i, skal vi se, to uker, liksom..

Riktig god førjulstid til deg og gutta dine!
Postet 03-12-21 kl 09:44 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Takk for en nydelig luke.
Postet 03-12-21 kl 09:57 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Så fin luke! Og bra tips om Bua!
Jeg tror jo trodd at lykken er at «alle går på langrenn» helt til jeg knakk halebenet i 19 mn mulig jeg skal gi felleski en sjanse. Eller bare være fornøyd med at hele familien liker slalom.
Postet 03-12-21 kl 20:43 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Så fin luke.
Postet 03-12-21 kl 20:46 av star star er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
Ååååh

Her var det mye fint! Og så flott at Bua funker så bra. Jeg heier på lavterskel førjulstid med lave skuldre!

Og så kjekt å høre at du har funnet skigleden! Dere har jo Norges vakreste skiløyper i nærheten, både subjektivt og objektivt sett!
Postet 03-12-21 kl 23:10 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Takk dere.
Det er kjekt å kunne finne litt glede i vinteraktiviteter, for egentlig så hater jeg snø og kulde. Mest kulde.
Men jeg har funnet ut at det er fryktelig slitsomt å hate verden halve året, så det gjelder å omfavne det og finne gleder.
Jeg er jo ikke oppvokst med ski på beina, og har alltid lånt eller fått gammelt utstyr. Langrennskia som er mine i garasjen er fra 90-tallet. Dårlig utstyr = dårlig opplevelse.
Her har jeg inntrykk av at folk er flinke med å levere inn. I tillegg har det nå kommet et lite gi-bort hjørne hvor folk leverer inn som andre kan få. Her er det mye skisko å finne. Helt supert!
Postet 04-12-21 kl 08:01 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Fintdethei! sin avatar
Fantastisk Mex! Jeg er også litt tungsinnet på denne tiden av året, sånn til sola snur. Dagslys og frisk luft er så utrolig viktig! Truger ser artig ut, bare usikker på hvor mye det kan brukes her vestpå. Men det er snø nå, og å kave seg opp på det høyeste av mine fjell i dagslys i morgen, det er god trim og sjelefred, det! God førjul til deg
Postet 04-12-21 kl 09:03 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Er det årets julekort nederst? Veldig morsomt.
Postet 05-12-21 kl 09:36 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no