Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Bayone

Den store snuoperasjonen.

Rangér dette innlegget

Den store snuoperasjonen.

Postet 08-02-10 kl 03:03 av Bayone

Da skal jeg forsøke meg som blogger for aller første gang.

Nå SKAL jeg greie å snu livet mitt og ser for meg at det blir lettere om jeg har det på trykk for meg selv. Må sette litt press på meg selv for å ikke feige ut igjen.

Den foreløpige listen ser slik ut:

1. Fokusere på hva jeg greier å gjøre, ikke hva jeg ikke greier.
2. Snu døgnet tilbake til normal døgnrytme.
3. Starte å trene regelmessig.


Forklaringer Jeg er har en medfødt hofteskade (hoftedysplasi). Dette har medført mange operasjoner gjennom oppveksten som endte med hofteprotese når jeg var 14 år. Etter den har jeg hatt noen småoperasjoner og alt var bare helt topp. Ingen smerter, protesen fungerte bra. Gikk gjennom to svangerskap, første gikk knirkefritt andre med skikkelig bekkenløsning og sykmelding fra uke 8.

For snart fire år siden begynte jeg å bli dårlig i hofta. Spesielt om morgenen når jeg skulle stå opp. Fikk sykmld i en liten grad for å kunne bruke mer tid om morgene. Deretter ble det bare verre. Sykmeldingsgraden gikk oppover og ingen greide å finne ut hva som gjorde at jeg var dårlig. Protesen såg helt fin ut, ingen prøver eller bilder viste noe. Etter 3 år! fikk jeg omsider tatt MR bilder, som viste at en muskel i hofta (hofteleddsbøyeren) er ødelagt. Den har ett mye mindre volum enn den skal ha og det er mye arrvev i muskelen. Det er ikke noe som kan gjøre med dette og fikk kommentaren "lær å lev med det".

Jeg sliter med å sitte på "vanlige stoler" Greier å ligge i godstolen og på sofaen. Men blir dårlig så snart jeg må sitte i lengre perioder f.eks. ved bord. Noe som dårlig lar seg forene med kontorjobb. Har de siste årene jobbet i forskjellige grader, men det har rett og slett ikke fungert. Jeg blir dårlig så snart jeg har vært noen timer på jobb. Nå har jeg måttet krype til korset og fått midlertidig uføretrygd. Så nå går jeg hjemme. Det er såklart ikke noe jeg synes er noe kjekt og vil veldig gjerne ut i jobb igjen. Men har innsett at jeg må ta tiden til hjelp. Jeg må få stabilisere situasjonen for å begynne å prøve ut hva jeg greier og ikke greier i forbindelse med en jobb. Dette skal jeg få gjennom NAV gjennom arbeidsutprøving. Jeg bestemmer selv når jeg vil starte med dette, og har vel bestemt meg for å prøve å komme igang med dette når vinteren gir seg. Merker jeg er dårligere nå som det er vinter. Er også veldig utsatt på vinterføre, det skal ikke mer enn til enn at jeg sklir litt på isen/snøen (trenger ikke falle) før jeg blir dårlig. Ett uventet rykk i muskelen gjør at jeg blir dårligere. Denne vinteren har vi hatt snø og skikkelig vinterføre siden før jul noe som ikke er vanlig her, så jeg har hatt noen nesten uhell som fører til at jeg blir dårlig noen dager.

Nå over til hvorfor jeg trenger en snuoperasjon.

Pkt 1. Jeg må begynne å fokusere mye mer på hva jeg greier å gjøre. Både hjemme og i forbindelse med en evt. ny jobb. Jeg må også være realistisk og ikke sette for høye mål for da blir det bare ny nedtur når jeg ikke når målet. Det er mye jeg kan gjøre, jeg må bare finne ut hva det er

Pkt 2. Jeg har snudd døgnet HELT. Jeg er oppe til 2-3 om natta, sovner gjerne ikke før over 3 og sover desto lenger dagen etter. Vi har bare en bil så om jeg skal ha bilen må jeg opp kl. 7.30 for å kjøre mann og barn. Da stuper jeg i seng igjen og sover til altfor langt på dag. Hva ellers skal jeg gjøre, jeg er jo bare hjemme Dette MÅ det bli en forandring på. Jeg skal greie å snu døgnet tilbake til normalen som er å legge meg 23.30 og opp igjen 7.30. Dette blir nok en lang prosess for jeg sliter skikkelig med å få sove når jeg legger meg. Bruker en avspenningscd, men funker ikke alltid. Er mye dårlig på natt også så søvnkvaliteten er ikke den beste.

Pkt 3. Jeg skal begynne å trenen. Nå er det ingen unskyldninger lenger. Jeg har kjøpt treningskort i kommunens "aktiv på dagtid" opplegg. Det er ett tilbud til de som er hjemme på dagtid av en eller annen grunn. Jeg tror de må være i ett eller annet tiltak, altså ikke til de som "bare" er arbeidsledige. Ikke at jeg mener det er noe "bare" å være arbeidsledig. Men i denne sammenhengen må det være noe mer som ligger bak at du ikke jobber. De har trening fire dager i uka. Alt fra trening med apparater, halltrening med ball og strikk, aerobic og svømming/vanngym. Det er fysioterapauter som er instruktører og bra oppfølging. Planen er å starte i mrg! Første ukene skal jeg prøve å komme meg gjennom alle de forskjellige timene for å se hva som passer meg best og så jobbe meg opp til å trene 3 dager i uka på sikt.

Dette ble veldig langt men i dag hadde jeg litt å få ut

Kommentarer totalt 27

Kommentarer

Gammel
:heia:
Postet 08-02-10 den 07:36 av
Gammel
Propella sin avatar
Dette klarer du.
Postet 08-02-10 kl 08:33 av Propella Propella er ikke aktiv
Gammel
Guava sin avatar
Lykke til!
Postet 08-02-10 kl 09:30 av Guava Guava er ikke aktiv
Gammel
Magnolia sin avatar
Synd at du har blitt så dårlig etterhvert, det må være kjipt å ikke kunne jobbe lenger. Lykke til med snuoperasjonen!
Postet 08-02-10 kl 09:58 av Magnolia Magnolia er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar

For en fantastisk innstilling du har.
Postet 08-02-10 kl 10:06 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Esme sin avatar
Det er jamen ikke lett å leve med kroniske plager som du gjør, og selv om det klart er det lure å gjøre, dette å fokusere på hva man greier istedet for ikke greier, så krever det sin kvinne å gjennomføre det.
Postet 08-02-10 kl 10:07 av Esme Esme er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Lykke til Høres ut som om du har satt deg fornuftige mål!
Postet 08-02-10 kl 10:41 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
carolin sin avatar
Lykke til!
Postet 08-02-10 kl 10:42 av carolin carolin er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Synes du er både reflektert og klok. Dette blir bra. Lykke til!
Postet 08-02-10 kl 11:17 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Canisa sin avatar
Lykke til med snuoperasjonen din!
Postet 08-02-10 kl 11:21 av Canisa Canisa er ikke aktiv
Gammel
Olvina sin avatar
Riktig lukke til! Fine og fornuftige mål du har formulert.
Postet 08-02-10 kl 11:21 av Olvina Olvina er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Høres ut som om du har en god plan. Lykke til med gjennomføringen!
Postet 08-02-10 kl 11:23 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Crimina sin avatar
Lykke til Kanina. Dette er jeg helt sikker på at du vil klare. Jeg skal heie på deg.

Postet 08-02-10 kl 11:24 av Crimina Crimina er ikke aktiv
Gammel
[QUOTE]Lykke til Kanina.[/QUOTE]
Kremter og peker på bloggens eiers navn.
Postet 08-02-10 den 11:26 av
Gammel
Bluen sin avatar
Skjønner godt at du har utfordringer i hverdagen, ja. Veldig fin innstilling du har nå - ønsker deg lykke til med innsatsen!

Jeg leste noe i A-magasinet for et par uker siden om hvilke mekanismer som trer i kraft når man snur døgnet, og det kjente jeg meg veldig igjen i. Det er lett å bli både sløv og litt deprimert når søvnmønsteret endres på den måten. Jeg har ofte hatt det slik i ferier og andre perioder med "lediggang", og det var interessant å lese at det også finnes en faglig forklaring på den følelsen.
Postet 08-02-10 kl 11:56 av Bluen Bluen er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Lykke til!
Postet 08-02-10 kl 11:57 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Muskat sin avatar
Lykke til!
Postet 08-02-10 kl 12:59 av Muskat Muskat er ikke aktiv
Gammel
pulverheksa sin avatar
Kloke tanker og flotte mål. Lykke til!
Postet 08-02-10 kl 13:06 av pulverheksa pulverheksa er ikke aktiv
Gammel
Skytte sin avatar
Lykke til, Karina!
Postet 08-02-10 kl 13:08 av Skytte Skytte er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Fin plan. Lykke til!
Postet 08-02-10 kl 13:12 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
tinkadott sin avatar

Jeg er SIKKER på at du klarer dette!!
Postet 08-02-10 kl 16:14 av tinkadott tinkadott er ikke aktiv
Gammel
Pia sin avatar
Jeg har lignende problemer med hoften og gruer meg til jeg må til pers med hofteprotese. Spesielt etter svigermors skrekkhistorie i helgen. Hun fikk protese i høst og mener at hun aldri skal/kan/må bøye hoften mer enn 90 grader. Stemmer det hos deg? Hun må jo alltid bruke klype til å få på seg sokken.
Postet 08-02-10 kl 17:29 av Pia Pia er ikke aktiv
Gammel
Bayone sin avatar
Takk alle sammen


Pia: det stemmer at man ikke skal bøye mer enn 90 grader i hofta ja, men man lærer seg teknikker Jeg har aldri brukt klype for å ta på sokker i alle fall. Jeg har ikke noe problemer i hverdagen med praktiske ting. Av og til jeg må be mannen om hjelp til å feste finsko o.l. men det hører til sjeldenhetene. Ikke noe å frykte å få hofteprotese, det anbefales absolutt isteden for å gå med smerter! Unge mennesker får andre typer proteser enn eldre også. Min har stått i 17 år nå og sitter kjempebra. Mine problemer kommer rett og slett av for mange operasjoner på samme sted så musklene har blitt ødelagt.
Postet 08-02-10 kl 18:39 av Bayone Bayone er ikke aktiv
Oppdatert 08-02-10 kl 19:46 av Bayone
Gammel
Bayone sin avatar
Elinblu: godt det finnes en faglig forklaring ja, for jeg føler det som det er bare jeg som er utrolig sløv og sliten hele tiden.
Postet 08-02-10 kl 19:48 av Bayone Bayone er ikke aktiv
Gammel
Selma sin avatar
Lykke til med snuoperasjonen
Postet 08-02-10 kl 22:37 av Selma Selma er ikke aktiv
Gammel
Heiko sin avatar
Lykke til med snuoperasjonen. Det blir spennende fremover.
Postet 08-02-10 kl 22:45 av Heiko Heiko er ikke aktiv
Gammel
Smash sin avatar
Masse lykke til!
Det må være utrolig slitsomt psykisk å gå slik over en lang periode. Lykke til med snuoperasjonen.
Postet 08-02-10 kl 23:34 av Smash Smash er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Bayone

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no