Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 6



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 6

Postet 06-12-23 kl 08:21 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 16. årgang -

6


[1 Kirsebær] [2 Svanen] [3 Palmen] [4 Tjorven] [5 Dali] [6 Stompa]
[7 Kanina] [8 Skilpadda] [9 Luftslottet] [10 Pøblis] [11 Heilo] [12 Syrinx]
[13 Toffskij] [14 Mex] [15 celebelen] [16 Eia] [17 Elise] [18 Maverick] [19 Nenne]
> [20 Blånn] [21 amo] [22 Teofelia] [23 007] [24 Tallulah]

I år blir adventskalenderluka mi ganske enkel. Jeg vil dele ei sildeoppskrift med dere som virkelig er jul for meg. Mamma lagde denne hvert år, og når jeg spiste den første brødskiva med Oberstinnesild kom alltid julefølelsen sigende.

Mamma kunne ikke gjøre rede for hvor hun hadde oppskrifta fra, men hevda at hun også hadde vokst opp med den. Hun var fra Vesterålen, så det gir jo mening at de hadde god tilgang på sild. Når jeg googler, finner jeg liknende oppskrifter, men ingen som er helt like den etter mamma – men det kan tyde på at utgangspunktet er ei tradisjonell oppskrift som mamma eller bestemor har tilpassa egne ganer.

Uansett, for de av dere som liker sild, prøv denne:

Oberstinnens frokostsild (Oberstinnesild)

4 store spekesild/8 store fileter
2 gule løk
2 store, syltede agurker

100 g sukker
1 laurbærblad
5 hele pepperkorn
1 dl ketsjup
1 dl olje
1 dl eddik (5 %)
5 nellikspiker


1. Vann silda godt – ca. 18 timer burde holde.
2. Hakk sild, løk og agurker smått (ca. 0,5 x 0,5 cm bruker vi).
3. Bland resten av ingrediensene og rør godt om.
4. Ha i sild, løk og agurk og bland godt.

Oppbevar i kjøleskap i tett glass.

Silda er best hvis den får stå i hvert fall over natta før du spiser av den, og holder seg godt gjennom jula hvis du lager den i uka før.

Kommentarer totalt 14

Kommentarer

Gammel
Eia sin avatar
Nam! Takk for fin oppskriftsluke - den skal prøves til helgen!
Postet 06-12-23 kl 08:57 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Hjemmelagd sild er så godt! Svigermor er en mester til det. Vi skal reise bort i jula i år og kommer ikke til å lage noe julemat eller -godt i det hele tatt, men FP-kalenderoppskriftene er en god erstatning. Smaksbaserte minner er noen av de beste!
Postet 06-12-23 kl 09:02 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Åh, denne lager mamma også! Jeg *tror* jeg vet hvilken kokebok den er fra, men jeg må spørre for å være sikker. Den er i alle fall kjempegod, jeg har likt den siden jeg var liten (og alltid blitt skuffet over ferdigkjøpt tomatsild).
Postet 06-12-23 kl 09:09 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg mener selv at jeg er veldig altetende, men sild (og makrell) er de to tingene jeg virkelig ikke klarer. Det irriterer meg noe veldig, for jeg hører jo hvor godt andre synes det er. Jeg vil også like å spise sild!

Takk for deling av oppskrift. Det er jo en type kalenderinnspill jeg er glad i.
Postet 06-12-23 kl 09:37 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Pingis sin avatar
Jeg lager sursild til jul, men jeg er oppvokst med lake med bare eddik og vann (og krydder, da)! Fikk helt sjokk første gangen jeg smakte sild med sukker i laken.
Så det er altså mitt tips til den som liker sur-sursild - dropp sukkeret, det blir mye bedre!
Postet 06-12-23 kl 10:09 av Pingis Pingis er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Takk for oppskriften! Jeg er enig i at ting som smaker akkurat som de alltid har gjort er fint. Noen oppskrifter må man bare la være akkurat som de er.
Postet 06-12-23 kl 10:25 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Miss Norway sin avatar
Den fikk jeg lyst å prøve! Men som detaljfiksert risikoavers best-practice-junkie lurer jeg på: hvilken ketchup et best? Og hvilken olje? Og det et vanlig spekesild ja, ikke sånne krydderfiletgreier?
Postet 06-12-23 kl 10:34 av Miss Norway Miss Norway er ikke aktiv
Gammel
Milfrid sin avatar
Jeg har lært å spise sild til jul, etter 49 år hvor jeg nektet å smake fordi jeg var sikker på at jeg ikke liker det. Og jeg er egentlig 99% altetende og altlikende. Men jeg klarer fremdeles ikke å spise sild ellers i året, og jeg spiser kun den som mor lager. Det er fullstendig irrasjonelt, for det smaker godt! Det er bare en sperre i meg ikke klarer å skru av.

Sambo bare rister på hodet av meg, men lar meg spise sild en gang i året og koser seg med den alene.
Postet 06-12-23 kl 11:08 av Milfrid Milfrid er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Takk for oppskrift! Jeg elsker julesild, men har faktisk aldri forsøkt å lage det selv.
Postet 06-12-23 kl 12:36 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Tjorven: jeg startet forsiktig med en bitteliten gaffelbit og mye majones på egg. Etterhvert utvidet jeg til rømmesild og sennepssild. Det ble litt pinlig da 3-åringen satt og gumlet i seg "sils!" med begge henda og mor ikke tålte lukten.

Milfrid: minner meg om at jeg spiste blekksprut i eget blekk som ble servert i fin middag tidligere i høst. Jeg greide å spise en, både smak og konsistens var greit. Men det var svart - og etter den ene (av to - de var ikke så store), måtte jeg rett og slett kapitulere.

Ble inspirert til å forsøke å lage julesild igjen av denne oppskriften, det er bare litt utfordrende at de to andre som liker og spiser sånt i huset ikke tåler løk - men den kan vi gjerne droppe.
Postet 06-12-23 kl 12:47 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Stompa sin avatar
Sitat:
Den fikk jeg lyst å prøve! Men som detaljfiksert risikoavers best-practice-junkie lurer jeg på: hvilken ketchup et best? Og hvilken olje? Og det et vanlig spekesild ja, ikke sånne krydderfiletgreier?
Ikke krydderfilet, nei. Og jeg bruker vanlig Idun ketsjup (med sukker), og rapsolje eller noe anna nøytralt.
Postet 06-12-23 kl 13:50 av Stompa Stompa er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Jeg har også begynt å like sild, i små mengder, riktignok. Og den må være svensk, laget av svigermor. Men dette høres også veldig godt ut!
Postet 06-12-23 kl 14:16 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Karamell sin avatar
Jeg elsker mammas tomatsild. Kanskje jeg prøver denne også. Jeg er vokst opp med tomatsild, sursild og rømmesild, hjemmelaget, men spiste ikke det som barn. Tomatsiden til mamma har abnorme mengder sukker, sikkert defor jeg liker den så godt!
Postet 06-12-23 kl 15:14 av Karamell Karamell er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Sild! Det er så godt, det! Min favorittfisk frå barndommen, i alle variantar. Den du la ut her såg veldig god ut.
Postet 07-12-23 kl 17:05 av Syrinx Syrinx er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no