Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Påskehøna

[Påske2013] 20. Minerva

Rangér dette innlegget

[Påske2013] 20. Minerva

Postet 20-03-13 kl 08:00 av Påskehøna

Kylle Kylle, karrisild og karse.


Spirer karsen deres? Lurer du på hva du skal bruke den til? Her kommer et forslag.





Mine 16 første påskeferier tilbrakte jeg med KvikkLunsj og høyfjell. Så fulgte det noen år med litt reising. De 16 siste årene (knirk) har jeg påskeferiert i Danmark. Så her følger en dansk smak av påske.

En dansk påsketradisjon er KylleKylle, Tuborgs eget påskebrygg.







P-dagen, det vil si da øllet blir sluppet i butikkene, er en skikkelig festedag, ingen anledning er for lille for en dansk fest, og dette skjer en fredag i mars. Presis klokka 20:59 denne fredagen kan man må tak i en KylleKylle. På J-dagen, som er Julebryggets dag, blir det gratis s-tog hjem hele kvelden fra hovedstaden. Dette gjelder desverre ikke på p-dag. Det er slikt man kan skrive i avisen om.










En Kylle Kylle skal nytes i solveggen, eller til en god dansk påskefrokost (det vil da si lunsj).

Lunsjene består gjerne av det man finner på røgeriet i den lokale havnen, særlig hvis man tilbringer påsken i en liten by på Jylland. Ål, sild, røkt makrell, varmrøgt laks, er du heldig kanskje litt røkt stenbitrogn, fiskefrikadeller til ungene, eller bare dagens tilbud. Fisken må være helt ferskt, så derfor er turen inn til røgeriet eller fiskehandlereren en daglig greie.



Karrisild på ferskt rubrød, med masser av med karse og egg, det er min favoritt.

Her kommer en oppskrift på hjemmelaget karrisild (stjålet av Lise Finckenhagen):


Ingredienser

4-6 pers.

6 kryddersildfileter, ca. 500 g
2 dl rømme
1 dl majones
2-3 ts karripulver
1 eple
1 liten rødløk (her bruker vi vårløk i stedet)
1 sylteagurk
Sitronsaft
Sukker
Salt og pepper



Fremgangsmåte

Tørk sildefiletene og skjær dem på skrå i pene biter.
Visp sammen rømme, majones og karripulver. Smak dressingen til med salt, pepper, sitronsaft og sukker. Vær forsiktig med saltet, husk at silden er nokså salt.
Skjær eple og sylteagurk i små terninger og finhakk løken. Rør det ned i dressingen og bland til slutt forsiktig inn silden.
La karrisilden trekke over natten i kjøleskapet. Pynt gjerne med karse ved servering.







Server karrisilden med rugbrød, hardkokt egg, enda mere karse og gjerne en Kylle Kylle. God påske!

Kommentarer totalt 17

Kommentarer

Gammel
Toffskij sin avatar
Deilig dansk påske!
Postet 20-03-13 kl 09:53 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Åh, dansk sild og rugbrød. Karse er jo godt, det har jeg ikke dyrket på mange mange år.
Postet 20-03-13 kl 09:54 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Secunda har dyrket karse på skolen, og eksperimenterte i går med å kombinere det med hhv. prim, kaviar og peanøttsmør. Hun hevder at det var godt alt sammen.
Postet 20-03-13 kl 09:55 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Kylle kylle og p-dag! Jeg tilbrakte påsken i Danmark da jeg gikk på folkehøyskole der, så det som har med øl å gjøre er det jeg husker best. Karrisild er snadder.
Postet 20-03-13 kl 09:57 av ingling ingling er aktiv nå
Gammel
Pingis sin avatar
Hm, kanskje karrisild er en ting å teste ut?

Karse er artig å dyrke og ser pent ut, men huhei, for ei lukt!
Postet 20-03-13 kl 09:59 av Pingis Pingis er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar


Nå begynte jeg virkelig å glede meg til sommer, Bornholm og røkt makrell.
Postet 20-03-13 kl 10:02 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
P-dag,du. Alt hva jeg lærer på FP. Dansk påske, sild og rugbrød høres nydelig ut.
Postet 20-03-13 kl 10:13 av nolo nolo er aktiv nå
Gammel
Minerva sin avatar
Karse på kaviar er godt! Karse på prim og peanøttsmør, hm, må prøves. Eller ikke.
Postet 20-03-13 kl 11:42 av Minerva Minerva er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Jeg prøvde. Det var, hm, levelig.
Postet 20-03-13 kl 11:42 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Høres herlig. Kanskje utenom det med prim og karse. Men hvem vet?
Postet 20-03-13 kl 11:51 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Minerva sin avatar
Er det hjemmedyrket smaker det jo også godt uansett.
Postet 20-03-13 kl 11:52 av Minerva Minerva er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Jeg tror man må ha hjemmelaget prim også for å berge den kombinasjonen. Minst.
Postet 20-03-13 kl 11:56 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Prim med karse er jo absolutt en kreativ kombinasjon. veldig nordisk, kanskje det er noe for Noma?`

Vi feiret den varme påsken for to år siden i Danmark. I Karrebæksminde. Danmark er bare dejligt - og det er karrysild og påskeøl også.
Postet 20-03-13 kl 13:01 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Prim med karse høres veldig Noma ut, faktisk. Hvis vi fermenterer eller brenner primen, er vi der, tenker jeg.
Postet 20-03-13 kl 13:10 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Pebbles sin avatar
Karrisild er min sildefavoritt også, og nå ble jeg jammen inspirert til å lage selv istedet for å kjøpe.

Jeg har også gjort klar eggeskall i eggekartong for å så karse, inspirert av en tidligere påskehønepost - jeg tror jeg skal drysse den over noe annet enn prim når den er ferdig.
Postet 20-03-13 kl 20:26 av Pebbles Pebbles er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
Så herlig innlegg! Dansk påske høres deilig ut!

Det var sikkert karse som manglet på Grandiosaen vi hadde til middag i dag.
Postet 20-03-13 kl 21:55 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Nå fikk jeg neste lyst på dansk påske-øl. Men bare nesten, for jeg liker jo egentlig ikke øl.
Postet 20-03-13 kl 22:44 av Heilo Heilo er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Påskehøna

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no