Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 20



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 20

Postet 20-12-21 kl 06:58 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 14. årgang -

20


[1 Heilo] [2 Nenne] [3 Mex] [4 Fersken] [5 Che] [6 Toffskij]
[7 Tjorven] [8 Blånn] [9 ingling] [10 oslo78] [11 Tallulah] [12 Skilpadda]
[13 Pøblis] [14 amo] [15 Floksa] [16 Dali] [17 tink] [18 daffy] [19 vixen]
[20 Taien] [21 007] [22 annemede] [23 Maverick] [24 celebelen]


Jeg vil gjerne høre om andres juletradisjoner.

Her er min lillejulaften og julaften:

På lillejulaften er det ofte litt kaotisk her hjemme. Da skal den siste pynten på plass, duker skal strykes og poteter skal skrelles. I tillegg skal grøten lages. Men dagen starter med skattejakt etter dagens kalendergaver som tradisjonen tro er kosedrakt/pysj til gutta. Utpå ettermiddagen begynner ting å gå seg litt mer til og i 18-tiden blir det kveldsgrøt. Etter at vi har spist setter vi ut grøt på trappa til nissen, og en gulrot til Rudolf. Mine to gutter er snart 12 år og tviholder på magien med nissen. Det varmer et julehjerte.

Vi setter på Kvelden før Kvelden på NRK og lar det surre og gå i bakgrunnen mens vi jobber. Kl 21 er det tid for Grevinnen og Hovmesteren og da tar vi en pause mens vi koser oss med gløgg og litt julekaker. Etterpå er det leggetid for gutta og jeg stryker de siste dukene og får lagt alt på plass. Kvelden avsluttes med at jeg sitter i en halvmørk stue alene og ser Christmas Vacation. Den tia er magisk!!

Julaften starter kl 8. Da står jeg opp og klargjør frokosten. Spekemat, eggerøre, rundstykker, masse godsaker. Så vekker jeg gutta (om de ikke allerede er våknet) og de kommer ned i en stue som kun har lys fra stjerner og juletre pluss stearinlys. Gutta springer ut for å se om nissen har spist grøt og Rudolf spist gulrot. Det har de jo og lagt igjen en liten takk for maten-hilsen.

Så spiser vi frokost og koser oss før gutta åpner siste kalendergaven. Etterpå gjør jeg klar ribba og får den i ovnen. Der skal den stå hele dagen.

Kl 11 er det 3 nøtter til Askepott...den står på i bakgrunnen mens jeg tusler rundt og gjør småting før kvelden. Disney og Reisen til Julestjernen må også sees for at det skal føles som jul. Gutta drar ned til bestefaren med gavene til dem og i mens gjør jeg klart her.

Kl.17 går vi ut på trappa og hører kirkeklokkene ringe. Etterpå drar vi og henter min mamma som er med oss på julaften. Vi spiser i 18.30-19.00 tiden. I 21-tiden begynner vi med gavene. Da spiller vi bingo om de første gavene...den som får bingo får en gave osv. Det er blitt en tradisjon. Vi holder det som regel gående til rundt midnatt. Da kjører vi mamma hjem og tar en liten runde rundt og ser på lysene i byen.

1.juledag våkner gutta til julestrømpe og mer kos. Den dagen får vi besøk av omgangsvennene våre. Da har de med rester fra sin julaften middag og vi fra vår, og så koser vi oss sammen. Kleskoden er streng: kun koseklær tillatt!

Så nå fikk dere innblikk i vår juletradisjon. Hva med deres?

Kommentarer totalt 14

Kommentarer

Gammel
Fintdethei! sin avatar
Så fint, Taien. Det lyser gjennom at du er en ekte julemagiker!
Postet 20-12-21 kl 07:52 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Så koselig julete luke!
Postet 20-12-21 kl 07:56 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Så fine tradisjoner du har! Og så flott at gutta fortsatt er med på magien! Takk for fin luke.
Postet 20-12-21 kl 08:17 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Så fine tradisjoner, Taien!

Vi har nok ikke så sterke tradisjoner hos oss. Ingenting spesielt som skjer lillejulaften egentlig, kanskje vi ser en film eller koser oss med noe godt.

På julaften, så er det for min del mye kjøkkenaktivitet. Guttene gjør vel stort sett som de alltid gjør - spiller. Julemiddagen inntas kl 17, og pakker åpnes så snart det er ryddet på kjøkkenet etter maten, og kaffen er satt på.
Postet 20-12-21 kl 08:27 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Så koselig juleluke!
Postet 20-12-21 kl 08:41 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Koselig luke.

Vi pynter juletre på lille julaften, så det er da julen starter sånn ordentlig hos oss. Og så pleier vi å være i et lite familieselskap, som kanskje utgår i år.

Om kvelden har vi pleid å spise skinke. Men, i år har jeg planlagt et middagsselskap med skinke denne uken så tror jeg at det utgår og jeg lurer på om vi skal være ville og gale og innføre pakistansk take away som lille julaften tradisjon. Vi har en utrolig god pakistansk take away.

Julaften spiser vi frokost sammen på ett eller annet tidspunkt og så har vi pleid å ha litt familiebesøk på formiddagen.

Middag kl.17. Stort sett med besteforeldre på besøk, men i år blir vi bare oss fire.

Vi vil helst ha tid til andre ting enn gaver på julaften, så vi åpner bare gavene fra de vi feirer sammen med på kvelden. I år, når det bare er oss fire så kommer vi nok kanskje til å åpne besteforeldregaver også. Ellers bruker vi tid på å prate, spise kaker og kanskje spille ett spill

Første juledagmorgen spiser vi frokost ved treet mens vi åpner gaver fra venner og familie vi ikke feirer sammen med. Også her en og en gave, mens alle ser på, men det er en veldig avslappet og hyggelig gaveåpning som vi innførte mens vi hadde små barn og har tenkt å holde på.

På formiddagen førstejuledag har vi et nytt familieselskap og da åpner vi gaver med den familien.
Postet 20-12-21 kl 09:28 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Koselig, ja!

Jeg er vant til veldig faste tradisjoner fra barndommen, men etter at jeg fikk egen familie og livet ser litt annerledes ut har vi tilpasset litt her og der. Vi ordner og fikser lille julaften som de fleste, selv om vi har pyntet en del før det er det alltid litt siste finish - finne fram duker, arrangere blomster og denslags. Gløgg til de som liker det. Vi hadde grøt da ungene var små, men ingen av dem er så glad i det lenger, så nissen får pepperkaker. Han legger igjen gaver likevel, eldste tror jo ikke på det lenger men spiller med.

Julaften er rolig, jeg insisterer som regel på å ha på NRK for å ha riktig lydspor, selv om ungene ikke vil se på noe av det lenger. Jeg skjønner jo at Tre nøtter til Askepott fra 70-tallet ikke nødvendigvis funker for den generasjonen. Disney pleier å funke bedre. Mannen er kjøkkenansvarlig på julaften, så jeg pusler med andre ting. Etterhvert pynter vi oss, de som vil, og legger resten av pakkene under treet. Vi har pleid å spise i firetiden for å få mer ut av kvelden, yngste trenger å legge seg til ca. samme tid hver dag. Åpner en og en pakke så alle ser hva alle får, der har jeg tviholdt på barndommens tradisjon i hvert fall. Kaffe og kaker en eller annen gang inni der (dessert har vi ikke), og rolig kveld når alt er åpnet. 1. juledag er bare sløving og hjemmekos.
Postet 20-12-21 kl 10:11 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Magica sin avatar
Så koselig luke.
Vi har tradisjon på lille julaften å spise lutefisk og lasagne (til de som ikke liker lutefisk). Vi skreller også poteter og klargjør mat, og ser på nrk sitt juleprogram. Mine foreldre kommer som regel på julebesøk den 22.desember og blir til dca 27.desember. De bor 50 mil unna, så vi setter pris på det at de kommer hit.
Vi pynter treet enten 22 eller 23. desember og finner da frem julepynten.

På julaften er det koselig frokost, julegrøt kl 13-14 med mandal i, og middag ca 17. Veldig stas. Gleder meg! Og så blir det det glade pakke-kaos etter middagen.

Mannen har (tvilling)søstre som har bursdag den 23.des så vi må innom dem en tur enten den dagen eller før for å levere gaver og være i et lite mini-selskap.
Postet 20-12-21 kl 10:32 av Magica Magica er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Så koselig.
Her er det grøt med mandel til middag 23. Og så pyntes treet og hi får selvsagt med oss Grevinnen og hovmesteren.
Julaften har bi god lunsj med varm sjokolade. 3 nøtter til Askepott og Disney er på.
Ellers er det bare daffing og brettspill. Kler oss til kl.17, men spiser senere.

Eneste som skippes når x har jula er juletreet. Jeg har ikke det.
Postet 20-12-21 kl 10:50 av star star er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Ingen faste tradisjoner her, kanskje med unntak av at det er obligatorisk å forspise seg på klementiner julaften formiddag.

Jeg er ikke så god på dette, i år skal vi dessuten feire lille julaften med kjæresten og barna. Mulig vi må lage oss egne tradisjoner.
Postet 20-12-21 kl 11:07 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
Så fin luke! Guttene dine er heldige som får oppleve skikkelig julemagi og faste tradisjoner!

Jeg har også vokst opp med at lille julaften og julaften har veldig fastlagt program. Om enn ikke nødvendigvis ispedd så mye kos som du beskriver. Far med vaskebøtta (det skjedde kun EN gang i året) klokka 4 julaften, feks.

Lille julaften hadde vi alltid lutefisk og rakfisk til Grevinnen og hovmesteren, og så pyntet vi juletreet. Julaften startet ikke før klokka 17 når julen ble ringt inn, men før det var vi ofte i kirka, og som barn gikk jeg også rundt med gaver eller blomster til gamle naboer. Og så hang det alltid en velfylt julestrømpe med julehefte klar når vi sto opp på julaften.

Jeg skulle ønske jeg hadde klart å lage julemagi for mine barn, men jeg får det ikke helt til. Vi har feiret annenhvert år hos de to besteforeldresettene, og der er det deres tradisjoner som gjelder. I et par år forsøkte vi oss på å feire jul hjemme, men besteforeldrene ville ikke reise vekk for å besøke oss (!) og alle forventet fortsatt at vi kom på besøk senere i julen, så det ble ikke helt den kosen jeg hadde sett for meg. For ungene så hører nok besteforeldre og til dels søskenbarn også med på julaften.
Postet 20-12-21 kl 11:15 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Ja det er rart med tradisjoner. Noen er fine og viderebringe mens andre er godt å kunne slippe etterhvert. Jeg har tatt med noen tradisjoner hjemmefra (bl.a. det med gløgg på lillejulaften. Det var alltid mamma og meg som gjorde det.) men jeg har laget mange selv....slik jeg ønsker å gjøre det for gutta mine. Kos er viktig for meg, og med så mye kaos resten av desember skal i alle fall jula være ren kos!
Postet 20-12-21 kl 12:18 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Så koselig med faste tradisjoner.

Vi pynter huset og treet lille julaften. Vi voksne prøver alltid å få fri den dagen sånn at vi har god tid. De siste matinnkjøpene gjøres dagen før, så det er ute av verden. Mannen er sjefsdukstryker, mens jeg og ungene plasserer ut alt der det alltid har stått. Juletreet tar vi til slutt.

I mange år så vi Polarekspressen etterpå, men ungene er blitt litt for store og litt lei av den til at det gir den gode julestemningen, så det dropper vi nå. I fjor inviterte yngste broren min på et lite koldtbord på kvelden og det har han gjort i år også. De feirer hjemme hos seg på julaften og vi hos oss, så lille julaftens-treff er hyggelig. De har små barn, så i fjor rakk vi hjem for å se Grevinnen og Hovmesteren hjemme.

Julestrømper henges opp før leggetid og vi voksne kjemper om å holde oss våkne lenge nok til å fylle dem. Julaften morgen bærer litt preg av å fortsatt være arbeidsdag. Det er middagsforberedelser og borddekking og alt dette foregår mens Tre nøtter og alt det der surrer i bakgrunnen. Vi har middag ganske tidlig, seinest fem, men det har ofte vært tidligere da barna var små. Så ryddes det og så er det tid for gaver. Bordet bugner med alt som er godt, så det spises marsipan og mye mer mens gavene deles ut. Kaker og kaffe, som vi pleier å ha etter at gavene er delt ut, får jeg sjelden mye avsetning på.

Har vi gjester tusler de ofte hjemover etter kaffen, sånn ti-elleve kanskje? Da er det på med koseklær og tid for småprat bare oss fem. I år blir det nok svigerfar som er tema i løpet av kvelden. Han døde på julaften i fjor og vi har på mange måter ikke fått bearbeidet det ordentlig, siden bare mannen dro i begravelsen.

Første juledag er pysjamas/koseklær-dag uten besøk.
Postet 20-12-21 kl 12:25 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Så fin luke.
Jeg har tatt med meg noen tradisjoner hjemmefra, og droppet de jeg ikke liker. Er nok ikke så julete som du, men det ser jeg at barna mine hsr blitt. De har tatt absolutt alt og lagt til litt. Nå har jeg en som nekter resten av oss å pynte treet en dag før lillejulaften, for det er visst viktig. Vi får se om kanskje flertallet vinner i år.

Jeg forspiser meg på marsipangris, dadler, fiken og klementiner på julaften. Ellers så er det som mange andre her middag, gaver og dø I sofaen av metthet etterpå.
Postet 20-12-21 kl 19:11 av Dali Dali er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no