Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > HP

Hvordan ville den perfekte FP-bloggen vært?

Rangér dette innlegget

Hvordan ville den perfekte FP-bloggen vært?

Postet 20-03-09 kl 15:08 av HP

Disclaimer: Jeg liker ikke bloggsystemet vi bruker her på FP. Vi har det fordi det er et som utvikles av de som lager forumprogramvaren og dermed var plug&play å installere, bloggene ble i sin tid innført som et eksperiment. (Fra et teknologisk perspektiv så liker jeg ikke forumprogramvaren heller, men det er en annen lang serie bloggposter, gjerne delt i sesonger).

Så, om en programmerer (jeg) skulle utvikle bloggene på nytt, hvordan ville da den perfekte bloggen vært?

Noen ting jeg ønsker meg (utover det vi har i dag):

  • Tilgangsbegrensing per bloggpost, ikke blogg
  • Mulighet for flere blogger per bruker, flere bloggere per blogg.
  • Utvidede tilgangsbegrensinger: brukergrupper (Medlem, M1, M2)
  • Selektiv tilgang til personer som ikke er FP-medlem via unik lenke (ala Picasa) som sendes per epost.
  • Bloggposting via epost (feks fra en iPhone)
  • Flere blogginnleggstyper: Bilde, video, lenke, snutt (tweet).
  • "Følge"-system ala twitter/facebook
  • Grupper (feks bloggere som har født/har termin på samme tid)
  • Stemmegiving på blogginnlegg og kommentarer, opp eller ned.

Ting som ikke vil skje: Bloggen blir et forum, blogglisten blir akurat som "uleste innlegg", den samme ryktefunksjonen som i forumet.

Mål med en nyutvikling: Bedre, mer funksjonelle og anvendelige blogger. Bloggene skal bli et mer personlig område for den enkelte blogger. Mer oversikt, enklere å følge med på hva som skjer; lettere å stalke andre brukere.

Kom med innspill, og gjerne lenker til eksempler på ting dere ønsker dere!

Ingenting er utviklet enda, så jeg starter med blanke ark; men når det er sagt så har jeg sterke meninger om hva som vil komme med eller ikke.

Kommentarer totalt 25

Kommentarer

Gammel
Skilpadda sin avatar
Tilgangsbegrensning som settes på enkeltposter ville være strålende. Det samme gjelder å kunne gi en hel gruppe tilgang. Og både jeg og sikkert flere andre kunne tenke seg å gi ikke-FP-ere selektiv tilgang.

En eller annen måte å få bedre oversikt over nye bloggposter og nye kommentarer hadde også vært veldig fint. Jeg vet ikke helt hvordan - kanskje man kunne abonnere på noen blogger, eller velge dem i en liste og få opp en liste med "siste kommentarer i blogger du abonnerer på/har merket av".
Postet 20-03-09 kl 15:20 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar
Mange gode punkter her, særlig det med tilgangsbegrensning på enkeltposter (for en som i utgangspunktet vil være åpen, men av og til kunne tenke seg å lire av seg noe mer personlig) og å gi tilgang for enkelte ikkemedlemmer.
Postet 20-03-09 kl 15:35 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar
Stemmegiving er jeg litt mer tvilende til, blir litt sånn poppiskonkurranse over det. Bloggene er så forskjellige at jeg synes det kanskje kan virke litt uhensiktsmessig.
Postet 20-03-09 kl 15:38 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Veronal sin avatar
Mulighet for poll i blogg vil jeg ha! (Det er kanskje det som menes med stemmegiving?)

Mulighet for å slette permanent hele bloggen eller blogginnlegg.
Postet 20-03-09 kl 15:42 av Veronal Veronal er ikke aktiv
Gammel
HP sin avatar
Sitat:
Stemmegiving er jeg litt mer tvilende til, blir litt sånn poppiskonkurranse over det. Bloggene er så forskjellige at jeg synes det kanskje kan virke litt uhensiktsmessig.
Stemmegiving har en annen side, nemlig at en kjapt kan signere (ved å stemme opp) eller bidra til å "sensurere" ved å stemme ned. Når nok brukere har stemt en kommentar eller et innlegg ned så kan det automatisk skjules, feks nazister og eventuelle spammere (registrerte brukere kan alltid velge å lese en skjult kommentar). Om det blir noen poppiskonkurranse avgjøres av bruken, noen topp-liste har jeg ikke i tankene, men det er en kjapp måte å oppdatere seg på hva andre mener at er bra.
Postet 20-03-09 kl 15:43 av HP HP er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar
Noe stemmegivning/ryktepoeng i bloggorama vil jeg ikke ha.

Det hadde vært greit å kunne ha tilgangsbegrensning på enkeltposter, da vet jeg at jeg hadde åpnet mer opp (og så kunne jeg utelatt alle mannfolkene detaljene om mitt underliv ), enklere å blogge på mobil hadde jeg satt stor pris på også. Det kunne også vært greit å abonnere på blogger, slik som det er nå er det lett å hoppe over noen - utilsiktet - i det øyeblikket det skjer mye skravling i en. Det er ikke særlig oversiktlig å bla i bloggene heller, så jeg kunne egentlig ønsket meg at når man trykker på den der vis alle blogger, eller hva det er det står (helt nederst under nyeste blogger) så var det kortere sammendrag eller bare bloggtittel på bloggeneslik at det blir lettere å bla igjennom listen.
Postet 20-03-09 kl 15:50 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
mumrik sin avatar
Selv om bloggene ikke skal være et forum, hadde det gått an å knytte kommentarene til den enkelte bloggen slik at man ser om det har kommet nye kommentarer til det innlegget?

Og den "Tilfeldig innlegg" funksjonen som tar halve siden her er rimelig meningsløs.
Postet 20-03-09 kl 15:57 av mumrik mumrik er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
"Siste [eller Nye] kommentarer i min blogg" er forresten også en funksjon jeg ønsker meg.
Postet 20-03-09 kl 16:01 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
HP sin avatar
Kommentarer skal knyttes til den enkelte bloggposten, ja. vBulletin blog oppsettet som er her nå er ganske idiotisk.
Postet 20-03-09 kl 16:02 av HP HP er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Jeg likte som sagt ideen om å kunne invitere utenforstående til å lese en ellers lukket blogg, men det kan jo også være problematisk i forhold til dem som kommenterer og kanskje ikke ønsker/vet at "ukjente" leser. (Det er jo forsåvidt den samme problematikken som vi har nå, at bloggeieren når som helst kan invitere inn flere. Det blir antagelig ikke et stort problem.)
Postet 20-03-09 kl 16:06 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
HP sin avatar
@Skilpadda: Det vil være samme som i dag, hvis en ønsker å ha kontroll over det en selv skriver så må en nesten skrive det i egen blogg og lenke til den. Interne trackbacks er også en mulighet der.

Jeg ønsker meg forresten en "hvem har tilgang"-knapp, slik at en kan sjekke det før en svarer.
Postet 20-03-09 kl 16:16 av HP HP er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Sjefen
Jeg ønsker meg forresten en "hvem har tilgang knapp", slik at en kan sjekke det før en svarer.
God ide.

Selv har jeg faket det i et innlegg jeg har linket til, men så var det jo det med å oppdatere det da ...
Postet 20-03-09 kl 16:20 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
Irma sin avatar
Jeg følger spent med siden jeg synes det er tungt og tidkrevende å følge med i blogorama. Mye scrolling og leting og i det hele tatt. Tenker man dette som et forum med eget liv utenfor FP, eller at det skal det være en del av dette forumet med FP sine brukere som målgruppe?
Postet 20-03-09 kl 19:00 av Irma Irma er ikke aktiv
Gammel
Sokk sin avatar
Sitat:
Jeg ønsker meg forresten en "hvem har tilgang"-knapp, slik at en kan sjekke det før en svarer.
Jao, men man har jo alltid muligheten for at bloggeren legger til flere eller fjerner tilgang fortløpende? Det er jo ingen garanti med en sånn liste, for kommentarene vil bli liggende selv om kontaktlista utvides.
Postet 20-03-09 kl 19:17 av Sokk Sokk er ikke aktiv
Gammel
HP sin avatar
Sitat:
Jao, men man har jo alltid muligheten for at bloggeren legger til flere eller fjerner tilgang fortløpende? Det er jo ingen garanti med en sånn liste, for kommentarene vil bli liggende selv om kontaktlista utvides.
Som sagt: hvis du vil ha full kontroll så må du skrive i din egen blogg. Det er jo slik bloggerne tradisjonelt kommenterte hverandre, før disse nymotens kommentarene kom på banen – en del (kjente) bloggere har fortsatt ikke kommentarer.
Postet 20-03-09 kl 19:47 av HP HP er ikke aktiv
Gammel
Agent Scully sin avatar
Jeg har avogtil problemer med å huske alle steder jeg har kommentert, så en kjapp "Mine siste kommentarer" hadde vært fint.
Litt vel high-tech, kanskje, men en bedre quotefunksjon innad i kommentarene hadde vært fint, og kanskje en slags oppølging/opplisting over "Mine quotede kommentarer" (aka folk som har quotet meg). Kanskeje spesielt hvis jeg har spurt HI/bloggeren om et oppfølgigngsspørsmål, så hadde det vært kult med en form for varslig dersom spørsmålet ble besvart vha quote-funksjonen. Det hadde for øvrig vært kult ute i forumet også.
Postet 20-03-09 kl 21:06 av Agent Scully Agent Scully er ikke aktiv
Gammel
HP sin avatar
Enkel tilgang til egne kommentarer har jeg også tenkt på at vil være nyttig.

Angående quoting i kommentarer, så tror jeg at "tråding" vil være bedre, altså at en kommentar kan ha egne kommentarer. Da vil en varsling om at din kommentar er kommentert være rimelig grei å få til.
Postet 20-03-09 kl 21:14 av HP HP er ikke aktiv
Gammel
HP sin avatar
Eksempel på trådede kommentarer, samt stemming på kommentarer:



Hentet fra www.digg.com
Postet 20-03-09 kl 21:17 av HP HP er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar
Jeg fikk plutselig panikk:
Når det en gang blir nytt bloggsystem: Får du importert/videreført de gamle bloggene? Jeg mister ikke det jeg har skrevet, vel?
Da får jeg angst, nemlig.
Postet 31-03-09 kl 14:24 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
Jeg sier som Ru - før bloggene forsvinner må dere isåfall si fra så vi får reddet dem på ett eller annet vis?
Postet 31-03-09 den 14:27 av
Gammel
HP sin avatar
Ja, gamle blogger blir importert med.
Postet 01-04-09 kl 18:35 av HP HP er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Hva med mulighet for å ta backup av hele bloggen sin i et fornuftig format - er det noe du tenker på? Og da aller helst med kommentarer.
Postet 01-04-09 kl 18:39 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
HP sin avatar
Backup av den nye bloggen har jeg i tankene, ja.
Postet 01-04-09 kl 19:05 av HP HP er ikke aktiv
Gammel
torsk sin avatar
HP: Det rett og slett ikke bra nok, altså - plutselig er tanken borte. :btdt:
Postet 01-04-09 kl 19:07 av torsk torsk er ikke aktiv
Gammel
HP sin avatar
Tankene endres stadig, ja, et volatilt medium.
Postet 01-04-09 kl 19:15 av HP HP er ikke aktiv
 

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no