Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Finni

Tanke endring

Rangér dette innlegget

Tanke endring

Postet 11-08-10 kl 11:35 av Finni

Jepp, det er det jeg jobber med, å endre tankene mine i fohold til mat. Mat er noen en skal spise for å leve, ikke leve for å spise
(selvsagt skal en kose seg med mat, men ikke leve bare fra måltid til måltid slik at dette styrer dagen, slik jeg har det i perioder)

Prosjekt mindre light brus går så som så, jeg klarer ikke holde meg helt unna hver dag, men forbruket har gått betraktelig ned. Jeg har gitt meg forbud mot å kjøpe pakker på 4x1,5 liter, og har holdt det.

Jeg er og veldig flink med maten på dagtid, sposer frokost , lunsj og et lite måltid før jeg går hjem på jobb. Da er jeg ikke sulten om jeg må innom butikken = ingen sjokolade i/rett etter arbeidstid
Klarer og å ikke overspise til middag

Hva synes dere om denne matplanen?:
frokost: to skiver
lunsj: salat, ofte med middasgrester (idag kyling)
mellommåltid: en skive eller to riskaker og en frukt
middag: EN portion
kvelds: litt frukt

Kommentarer totalt 9

Kommentarer

Gammel
Che sin avatar
Synes du er flink jeg!
Men skal du ikke ha inn noen grønnsaker da? En gulrot i ny og ne - og kanskje det blir for lite mat?
Postet 11-08-10 kl 11:54 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Så kjempebra! Jeg tenker også mer grønnsaker, da blir du jo mettere også. Hvis du får sultfølelsen er det lettere å hive i seg usunne ting på slutten av dagen. Har jeg hørt. Heia! Dette høres bra ut.
Postet 11-08-10 kl 12:01 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Flink du er!

Jeg har en vane, og det er å spise en gulrot før frokost, da har jeg allerede en av de fem tidlig på dagen. I noen perioder spiser jeg også kålrot før lunch.

Synes ellers det ser ut som en fin matplan!
Postet 11-08-10 kl 12:20 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
Finni sin avatar
Grønnsaker ja, jeg har agurk, tomat og salat blad på skivene mine, og oftest et kjøttpålegg.
Lunsjen er jo salat med div grønnsaker.
Middag består av minst to grønnsakstyper

Er dette nok?
Postet 11-08-10 kl 12:35 av Finni Finni er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Jeg tror at rotfrukter a la gulrot og kålrot som Ine beskriver metter mer enn agurk, tomat og salat som inneholder mindre fiber. Også er det sunt å variere med mange ulike typer grønnskaer, ulike farger på grønnsakene osv. Samtidig som en grønnsak alltid er bedre enn ingen!
Postet 11-08-10 kl 13:02 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
jolie sin avatar
Når det gjelder brus, så er min opplevelse av bruskutt at med sukkerbrus drikker jeg faktisk ikke så mye. Har jeg kjøpt PepsiMax til helga, så er den tom ganske kjapt. Har jeg kjøpt en Solo eller Cola er det brus igjen til langt uti neste uke. Så nå holder jeg på å endte tankemønsteret mitt til å bare kjøpe halvlitere. Det funker sånn passe
Postet 11-08-10 kl 13:09 av jolie jolie er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Du er jammen godt i gang og planen din høres fin ut.

Med tanke på dagsinntak:
Jeg synes det ser litt lite ut, jeg. I tillegg til det du nevner spiser jeg gjerne to knekkebrød med pålegg til kvelds, og jeg er på en ganske streng diett.

Jeg opplever ofte at de dagene jeg sprekker eller nesten sprekker, skjer det uten unntak på kvelden og oftest fordi jeg rett og slett har fått i meg for lite mat tidligere på dagen, rent kalorimessig, og/eller at det har gått for lang tid mellom to måltider.
Postet 11-08-10 kl 13:36 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Guava sin avatar
Holder du deg mett med en slik meny tror du?

Jeg tenker med meg selv at det ville vært alt for lite protein for at jeg hadde holdt meg mett og fri for sukkersug i løpet av en dag.

Hva med å erstatte skivene til frokost med en lavkarbofrokost og erstatte riskaker med noe med mindre raske karber?

Jeg mener ikke at lavkarbo alene er eneste løsning altså, men tenkte mer på metthetsfølelsen og det å slippe å bli så forferdelig søtsugen.

Jeg hadde nok klart noen dager med et opplegg som du skisserer, men jeg har ikke viljestyrke til å leve på lavkalori lenge om gangen siden sukkersuget blir for sterkt, men der er jo folk forskjellige.
Postet 11-08-10 kl 14:31 av Guava Guava er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Jeg synes også det ser litt snaut ut. Riskaker gir lite kalorier, men er raske karbohydrater og gir ikke noen langvarig metthetsfølelse. Jeg er ikke på noen bevisst lavkarbodiett (eller noen annen diett, i grunnen), men jeg spiser stort sett kun ett brødmåltid for dagen, og opplever mindre blodsukkervariasjon og søtsug når jeg holder meg til det. Det kan være greit å putte inn litt sunt fett i kostholdet, f.eks. avokado, fet fisk, solsikkekjerner, olivenolje... Det fungerer i hvert fall fint for meg, både velværemessig og vektmessig.
Postet 11-08-10 kl 14:51 av ingling ingling er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Finni

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no