Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Didjeridust sin blogg om livet og kjærleik

Blokkfløyte - hata eller elska?

...kjærleik til
  • musikk
  • litteratur
  • kunst
  • god mat og drykk
  • Moder Jord(kall det gjerne "skaparverket" - i litt vidare forstand)
  • Livet, Universet og Allting
  • min Elskede
Rangér dette innlegget

Blokkfløyte - hata eller elska?

Postet 30-10-12 kl 17:05 av Didjeridust


Eg var vel i si tid den einaste i klassen som stod ope fram og faktisk lika å spela blokkfløyte - fekk meg etterkvart betre fløyter enn plastgreiene frå skulen og speler blokkfløyte innimellom i dag og når høvet byr seg - på greitt høgt nivå, om eg får seia det sjølve - trur ikkje dei som har høyrt meg er usamde - men...nok sjølvskrøyt...

Her for litt sidan kom 4.-klassingen min heim med blokkfløyte frå skulen og tykte det var gøy - eg og - prøvde fløyta og konstaterte to ting:

  • Møkkainstrument - har dei gjeve 20 kr. pr. stk har dei fått den kvaliteten dei har betalt for - har dei betalt meir har dei gjort eit dårleg kjøp
  • Fløyta er med såkalla barokkboring og skal spelast med andre grep for F og #F enn kva som er tilfelle med den meir vanlege, i skulesamanheng, varianten med såkalla tysk boring
Det fyrste er dumt, men - ok - sikkert dårleg råd i skuleverket og fløyta var då sånn nokonlunde spelbar - men ein får heilt greie instrument til rundt 80 kroner - ikkje bra instrument, men greie nok - og langt betre enn det søppelet dei no har vortne avspiste med...

Det andre er verre all den tid dei i undervisninga legg opp til å bruka tyske grep, noko som gjer feile tonar på ei barokkfløyte.

Eg har teke det opp med leraren som skal ha blokkfløyteundervisninga, utan at det verka som han lot seg engasjera av mitt engasjement - han hadde prøvd fløyta med tysk grep for F, noko som let heilt fint, meinte han - noko som i neste omgang får meg til å stilla spørsmål med kvaliteten på undervisninga.

Så no har eg sendt mail til rektor om problemet med desse fløytene og foreslått dei skal reklamera og få heva kjøpet om dei ikkje vart informert av leverandøren om at det var fløyter med barokkboring dei kom til å få i hus og heller satsa på eit noko betre instrument med rett grep i høve til undervisninga.

For ev. interesserte tilrår eg Yamaha YRS-23 - ei heilt grei fløyte til skulebruk

Kommentarer totalt 40

Kommentarer

Gammel
Kirsebær sin avatar
Jeg var den eneste i min klasse som åpent sto fram og likte blokkfløyte også. :dulter:
Og det var det første instrumentet vi kjøpte til Poden. Enkelt å få lyd i og mulig å lære seg å spille på selv om man ikke kan det.

Jeg har spilt Amazing Grace på radioen.
Postet 30-10-12 kl 17:25 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Og så bra at du sier ifra til skolen. Og veldig rart at læreren ikke har større engasjement i saken.
Postet 30-10-12 kl 17:26 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Jeg likte også blokkfløyte på skolen.

Skolen bør jo være glad for å få råd fra en som har greie på det!
Postet 30-10-12 kl 17:28 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Didjeridust sin avatar
Det vil syna seg om dei tek det til fylgje - rektor svara og sa dei ville ta med seg mi tilråding til neste års innkjøp - men han sa ingenting om å få byta ut dei dei no har fått. Om ikkje det skjer vil eg freista engasjera foreldregruppa til å kjøpa betre fløyter sjølve - 80 kroner er ikkje all verda
Postet 30-10-12 kl 17:31 av Didjeridust Didjeridust er ikke aktiv
Gammel
Propella sin avatar
Du ville aldri i livet klart å få meg med på å betale 80 kr for en ny blokkfløyte når de nå alt har fått en fra skolen.
Postet 30-10-12 kl 17:47 av Propella Propella er ikke aktiv
Gammel
Kaprifol sin avatar
Jeg likte blokkføyte veldig godt da jeg gikk på skolen. Det må bli veldig frustrerende for de elevene som er interessert å få tildelt en fløyte som låter surt/feil når de spiller på den med feil grep. Merkelig hvis ikke læreren tar dette til følge og enten lærer dem rett grep eller bytter fløytene.

Jeg var heldig og ble plassert i en liten gruppe for spesielt interesserte blokkfløytebarn. Det var skikkelig gøy, men også litt flaut da vi spilte for resten av klassen på avslutning. Men mest av alt et godt musikalsk minne.
Postet 30-10-12 kl 17:50 av Kaprifol Kaprifol er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Jeg skjønner deg veldig godt. Hvordan skal barna få lære å bli glade i å spille når grepene de lærer blir feil? Håper skolen hever kjøpet og kjøper noen ordentlige instrumenter.
Postet 30-10-12 kl 17:58 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Blokkfløyte og musikkundervisning i skolen er en av de tingene som kan få meg opp på min høye hest og bli fryktelig engasjert.

For man tror liksom at det er en så billig måte å lære ungene musikk på, men det er det ikke. For at blokkfløyte skal bli noe som ligner på fint må man være villig til å betale litt for den, og om man ikke gjør det så blir det surt uansett hvordan man snur og vender på det. Og hvem liker vel å lage musikk eller prøve å bli flinkere i musikk om det uansett låter skikkelig fælt?

Og om det er logikken i musikken man har lyst til å lære barna, heltoner og halvtoner og at ting blir lysere om man beveger seg oppover i notene og mørkere om man beveger seg nedover og den uendelig vakre logikken og matematikken i musikken så er det faktisk bedre å utstyre dem med et keyboard eller xylofon eller noe slikt, hvor det er lettere å fysisk koble det som skjer på notearket med det som skjer på instrumentet. Og rytme læres like godt med gode rytmeinstrument. Men alt dette krever vel mer av skolen enn det skolen er interessert i å gi, og dermed ender en opp med et elendig tilbud med tyvekronersblokkfløyter og en skokk med unger som tror at det er det man kaller spilling.
Postet 30-10-12 kl 18:02 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
torsk sin avatar
Hihi, nå kom jeg på at jeg gikk på blokkfløytekurs på barneskolen, med trefløyte og greier, det hadde jeg helt glemt. Og det var skikkelig stas, husker jeg!
Postet 30-10-12 kl 18:06 av torsk torsk er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Vi hadde musikklærer som elsket blokkfløyte, og da var det masse elever som ble glade i fløyta og faktisk ganske gode til å spille. Da vi gikk ut 6. klasse spilte vi Finlandia 4.stemt. Selv syntes jeg det var nydelig, men jeg har ikke egentlig spurt tilhørerene.

Jeg spiller fremdeles litt blokkfløyte hjemme.
Postet 30-10-12 kl 18:26 av Tjorven Tjorven er aktiv nå
Gammel
celebelen sin avatar
Jeg syntes det var gøy med blokkfløyte på skolen, sikkert mye fordi jeg hadde pappas gamle fløyte i tre.

Nå fikk jeg i grunnen lyst til å spille igjen - lurer på hvor fløyta befinner seg?
Postet 30-10-12 kl 18:52 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Jeg elsker blokkfløyte i barokkmusikk! Det er nydelig! Jeg er generelt fan av barokkmusikk, skal sies. Utenom dette har jeg ikke et spesielt forhold til blokkfløytemusikk. Men jeg spilte blokkfløyte på skolen uten de store antipatiene. Vi hadde skikkelige blokkfløyter av tre, da. Jeg gikk altså på Steinerskolen, og slik blokkfløyte var en standard del av innkjøpene som var forventet at foreldrene sto for. Altså skikkelige saker. Vi hadde sågar fiolinundervisning på skolen, men da var det skolen som sto for instrumentene (eller fektevåpnene, om man heller skal kalle dem det ).

Takk for blokkfløytetips!
Postet 30-10-12 kl 19:05 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Jeg er nok helt uvanlig glad i blokkfløyte og spilte denne på Musikklinjens folkemusikkprosjekt i 1993.


(Kilde: youtube.com)


Jeg er oppvokst i en kommune som var helt utenom et vanlige på musikkfronten. Hvor har de to tusen sjeler og et hundreogfemtiår gammelt symfoniorkester startet av tømmerhoggere og godseiere - sammen? Rektor på barneskolen var også min første musikklærer og min første skolekorpsdirigent. Jeg ELSKET å spille. Musikken har alltid virket som magi på meg og vi var mange som elsket å spille, mange som begynte i korpset senere og underveis hadde vi blokkfløyteensemble med alle fløytestørrelser i klassen.

Den første noten jeg kjøpte selv var en blokkfløytenote, Vivaldis blokkfløytekonsert i C (for piccolo). Jeg hadde en nydelig Moech-trefløyte og en aldeles nydelig liten sopranino i rosentre. De forsvant i flytting, jeg er veldig lei meg for det. Nå har jeg bare en Hoehner plast igjen. Kanskje det er noe jeg skal prøve å skaffe meg igjen, når ungene blir større skal jeg begynne å digge meg sjæl og gi barokken i vold igjen.

Her er forøvrig noen som har orden på blokkfløytene sine, nemlig Royal Wind Music:


(Kilde: youtube.com)


Jeg lurer forøvrig veldig på når vi skal arrangere FP-konserten?
Postet 30-10-12 kl 19:07 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Oppdatert 30-10-12 kl 19:21 av Harriet Vane
Gammel
Pøblis sin avatar
Står frem som blokkfløyteentusist.

Jeg fikk ordentlig fløyte av musikkutdannet onkel, som også påtok seg å lære meg notene på både fløyten og pianoet. Jeg elsket å spille og gikk gjerne ut i oppgangen der vi bodde for å spillefordi det var så fin romklang der.
Postet 30-10-12 kl 19:07 av Pøblis Pøblis er aktiv nå
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Hehe, det klassiske "tverrfløyte på badet"-trikset!

Når man bare vil ha et deilig og ikke bruke ørene.
Postet 30-10-12 kl 19:13 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Esme sin avatar
Jeg likte også blokkfløyte og var med i blokkfløyteorkester på barneskolen. Fikk spille altfløyte, tror jeg det var.
Postet 30-10-12 kl 19:17 av Esme Esme er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Jeg spilte alle fra sopranino til tenor, men tenor har jeg egentlig for korte fingre til. Det ble for mye strev med ringfingrene. Det samme var med en Buffet Crampon-fløyte jeg hadde med åpne klaffer. I kjappe løp rakk jeg ikke alltid på dekket ringfingerklaffene. Så jeg plastret dem igjen med gaffa.
Postet 30-10-12 kl 19:19 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Appelsin sin avatar
Likte blokkfløyte, jeg også.

Hva er det med denne gjengen, da?
Syntes det var veldig kjekt å velge sanger til musikktimene i 8. klasse, som skulle framføres foran klassen. Alle de andre valgte Donald har en racerbil hver gang.
Postet 30-10-12 kl 19:50 av Appelsin Appelsin er ikke aktiv
Gammel
Guava sin avatar
Blokkfløyte!

Plastfløyta vi fikk på skolen var det en grusom ulyd i, men den gamle trefløyta som pappa fikk da han gikk på skolen var det flott lyd i.

Da jeg begynte med altsax var jeg veldig glad for at jeg hadde vært blokkfløyteglad tidligere.
Postet 30-10-12 kl 19:51 av Guava Guava er ikke aktiv
Gammel
amylin sin avatar
Jeg eier ikke gehør og for meg er nok blokkfløyte bare bråk, og min erfaring er basert på blokkfløyte fra skolen. Høres ikke bra ut og absolutt ikke min smak, og forstår at et av problemene kan være fløytene.
Postet 30-10-12 kl 20:11 av amylin amylin er ikke aktiv
Gammel
Skytte sin avatar
Blokkfløyta, ja. Det har vel aldri vært noen favoritt, men jeg husker den dag i dag melodien vi lære på den (Liv og Per tok toget sammen, i fra Holmestrand til Drammen ). Jeg har faktisk blokkfløyta mi liggende på loftet fremdeles - i "etuiet" vi lagde og broderte i formingstimene.
Postet 30-10-12 kl 20:12 av Skytte Skytte er ikke aktiv
Gammel
Agent Scully sin avatar
Det oransje spiralheftede blokkfløyteheftet... Liv og Per var et musikalsk bunnpunkt. Jeg likte best den siste sangen. (Men jeg husker ikke hvilken den var, Aftensang om våren? )
Postet 30-10-12 kl 20:34 av Agent Scully Agent Scully er ikke aktiv
Gammel
Olvina sin avatar
Eg lærte notar ved å gå på blokkfløytekurs på barneskulen og likte det veldig godt. Eg er visst mykje ivrigare på å spele blokkfløyte enn ungane mine, så eg må passe meg for ikkje å overta det heile når dei skal øve heime.

Fløyta mi er det veldig fin lyd i, det betyr mykje. Foreldrene mine kjøpte den sjølv, hugsar eg. Dei vi hadde på skulen var berre eigna til å pipe tinnitus på kvarandre. Noko ein del av elevane prøvde på med stor iver.
Postet 30-10-12 kl 21:11 av Olvina Olvina er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
Åh, jeg elsketelsket blokkfløyte!
Postet 30-10-12 kl 21:46 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Det er jo nok blokkfløytentusiaster her inne til å danne et eget orkester.
Postet 30-10-12 kl 22:04 av Pøblis Pøblis er aktiv nå
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Dette er et eksentrisk forum. Her er de som elsker blokkfløyte, uregelmessige verb og løkplanter.
Postet 30-10-12 kl 22:29 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Jeg likte å spille blokkfløyte, hadde det bare ikke vært for de andre i klassen! Dessuten hadde pappa en nydelig altblokkfløyte av tre som man kunne sniklåne.

Og ellers har jeg spilt gitar i et mandolinorkester ved en anledning.
Postet 30-10-12 kl 22:34 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Jeg spilte blokkfløyte i 12 år på musikkskolen og ble ganske flink. Det er et fint instrument, men veldig vanskelig å spille ordentlig rent på. De siste årene spilte jeg tenorblokkfløyte i et lite ensemble på 4-5 stykker - en del renessansemusikk, husker jeg, og så en del moderne, men veldig lite mellom der.
Postet 30-10-12 kl 22:38 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
United sin avatar
Elsker ikke blokkfløyte! Eller andre fløyter. Ole Edvard Antonsen spilte panfløyte (ja, tror det var han ) for oss i syvende klasse en gang, det var fint. Venninne spiller fløyte fint også. Blokkfløyte på skolen minner meg bare om prestasjonsangst og ulyd. Lært aldri noter, så memorerte sangene. Gikk greit, men prestasjonsangsten gjorde at jeg ikke kom nærmere fløyta. På tross av alt dette, syns jeg det er et supert skoleinstument. Lett å lære om listen legges lavt. Dog er jeg enig i de burde få fløyter som passer. Og musikklæreren strammes opp litt.
Postet 30-10-12 kl 22:40 av United United er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Fløyter, uansett hva slags, er veldig vanskelig å spille superrent på, det kreves god støtte i mellomgulvet og skikkelig godt gehør.
Postet 30-10-12 kl 23:00 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Jeg deler hus med en 10 år gammel tverrfløytist og det er stas. vi spiller sammen, hun på fløyten sin, jeg på pianoet mitt. Nå øver vi på Adeles Fire to the Rain og så spiller vi Bach og sånn.
Postet 30-10-12 kl 23:04 av Pøblis Pøblis er aktiv nå
Gammel
noen sin avatar
Jeg blir helt av alle blokkfløyteelskerne. FP altså!
Postet 30-10-12 kl 23:47 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Koma sin avatar
Jeg hadde moren til Steinar Ofsdal som blokkfløytelærer på skolen i 1980. Jeg elsket det, og var ganske flink. Men spilte bare oirdentlig i smug.
Postet 31-10-12 kl 00:20 av Koma Koma er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Agent Scully: Aftensang om våren ja. Min absolutt favoritt som jeg fremførte med innlevelse foran klassen på barneskolen. Jeg var også av dem som elsket blokkfløyte. Egentlig elsket jeg all musikklæring når jeg tenker etter. Det beror nok på at vi hadde engasjerte musikklærere oppigjennom årene.
Postet 31-10-12 kl 00:36 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Didjeridust sin avatar
Oransje blokkfløyteboka, ja - det var tider

Kjekt med så mykje blokkfløyterespons - eg har lenge meint at blokkfløyta er stemoderleg handsama gjennom å utsetja dei fleste ungane for heller inkompetente lerarar - finst unntak - og plastfløyter let ikkje så bra, men eg kan skjøna at det er lett å nedprioritera trefløyter når budsjettet er stramt pluss at plastfløytene toler ganske hardare handsaming utan å verta øydelagte

Har sjølve ei sopranfløyte i 15-16-hundrekronersklassen og ei litt rimelegare altfløyte - å spela på plast er ikkje noko triveleg når ein er van med tre, men å spela på ei dårleg plastfløyte er redselsfullt

Hadde ein sett seg råd til å bruka fløyter til minimum 300 kroner i skulen trur eg langt fleire kunne funne det kjekt å spela av di dei då hadde opplevd langt betre instrument å spela på og lytta til
Postet 31-10-12 kl 08:58 av Didjeridust Didjeridust er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Blokkfløyte kan være flott, om det spilles på ei ordentlig fløyte, av en som kan spille.

Unger på plastrælfløyter er et mareritt.

Og jeg sender en bønn til de høyere makter jeg ikke tror på, ar skolen til Guttungen fremdeles er på ukulelekjøret framfor blokkfløyta når det blir han sin tur.
Postet 31-10-12 kl 09:10 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Lhi-My sin avatar
Blokkfløyte i skolen kan være riktig bra det om læreren vet hva han driver med. Hvis ikke, er det jo ren og skjær tortur.

På Loar skule i Lom kommune har de vært knallflinke på blokkfløyteundervising. Legger ved en Youtubevideo med 5. klassinger.

(Kilde: youtube.com)


På skolen der mine barn går, har de kuttet ut blokkfløyta. De har storbandundervisning første halvår i 5. klasse og rockeband siste halvåret. De har også et halvt år med korpsinstrument. De har forestillinger hvert halvår der de viser hva de har lært. Vi er heldige og har en aktiv musiker som musikklærer og han er voldsomt engasjert i musikkundervisningen.

Jeg har forresten Tussefløyte og har også spilt "Fjelltrall" på konsert for ca et halvt liv siden. Jeg burde vel ta en loftstur og grave fram igjen fløyta mi så ungene for se at mor faktisk kan spille. Jeg tror jeg har noen plastfløyter også. Vi hadde forresten blokkfløyteundervisning på lærerskolen i sin tid også, men det jeg kan, lærte jeg av en god musikklærer på barneskolen.
Postet 31-10-12 kl 12:58 av Lhi-My Lhi-My er ikke aktiv
Oppdatert 31-10-12 kl 13:07 av Lhi-My
Gammel
Enhjørning sin avatar
Åh, ja! Jeg elsket blokkfløyte! Jeg og ei venninne spilte "Nå tennes tusen julelys" tostemt på en juleavslutning husker jeg, det var stas det. Og jeg blir varm om hjertet når jeg leser om slike engasjerte foreldre som Didjeridust, som virkelig har skjønt sammenhengen mellom spilleglede, skikkelig undervisning og skikkelige instrumenter.
Postet 31-10-12 kl 22:46 av Enhjørning Enhjørning er ikke aktiv
Gammel
Darth sin avatar
Jeg likte også blokkfløyte - jeg var en ganske god noteleser, og spontanspilte andrestemmer når vi spilte i klassen ut i fra det jeg visste om generell samklang. :-D
Postet 01-11-12 kl 20:07 av Darth Darth er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Wow, Lhi-My! Jeg er kjempeimponert. Og ganske rørt, jeg er en sucker for barn som spiller og synger entusiastisk.
Postet 01-11-12 kl 20:10 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
 

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no