Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Kaffestuggu – Where everybody knows your nick

Tirsdag

Kaffestuggu er åpen døgnet rundt for kaffe, vin, te, øl, brus, vann eller bare skravling. Alle, både nye og gamle, er hjertelig velkomne her! Bloggen er helt åpen og kan, som alle åpne blogger, også leses av ikke-FP-medlemmer og Google.

Bloggen tilhører ikke ett bestemt medlem, men drives av moderatorteamet i fellesskap, og den åpnes hver morgen av den første i teamet som føler for det. Kaffestuggu har ofte åpent på kveldstid også, særlig i helgene.
Rangér dette innlegget

Tirsdag

Postet 12-09-23 kl 05:54 av Kaffestuggu

Kommentarer totalt 43

Kommentarer

Gammel
Tjorven sin avatar
Det er dagen etter valg, og jeg er veldig spent på hvordan byrådet kommer til å se ut i Oslo. Høyre og Venstre trenger ett parti til for å få flertall, men velger de Frp eller MDG?

Jeg vet hvem av dem jeg foretrekker, men kan er det lov til å håpe på MDG, lizzom? Eller er det jeg som bare håper litt for intenst.

I dag har jeg bare tre møter, så jeg har et intenst håp om å komme i land med leveransen som skal overleveres på fredag.
Postet 12-09-23 kl 07:39 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
God morgen. Det ser ut som det blir ny ordfører i kommunen her, men da må det samarbeides med både KrF og FrP.
Her blir det en spennende dag på jobb håper jeg
Postet 12-09-23 kl 07:43 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Vi får endelig Høyre ordfører igjen; dette kommer til å bli langt bedre enn de siste årene.

Nydelig vær, fortsatt på hjemmekontor, blir ikke allverdens jobb.
Postet 12-09-23 kl 07:43 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Candy Darling sin avatar
Herre, for et spennende valg! Jeg holdt på å klikke av at de ikke klarte å publisere tall fra Oslo.

Tjorven, jeg tror avstanden er for stor mellom MdG og H i Oslo, selv om jeg skulle ønske at det kunne blitt byråd uten FrP.
Postet 12-09-23 kl 07:48 av Candy Darling Candy Darling er ikke aktiv
Gammel
Appelsin sin avatar
Liker ikke dagens overskrifter på bt.no
:fedup:
Postet 12-09-23 kl 07:54 av Appelsin Appelsin er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Hvor lenge skal man egentlig krangle om bybanen i Bergen?
Postet 12-09-23 kl 08:01 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Bybanen i Bergen, "neverending story". Enig med Appelsinen, igjen.
Postet 12-09-23 kl 08:02 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Liker ikke overskriftene på dagens bt.no nei.
Postet 12-09-23 kl 08:03 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Jeg er ikke fornøyd med valgresultatet. Jeg syns ikke Høyre generelt er helt krise, men jeg syns Lae og Lindboe er fullstendig krise.

Så Venstre, dere får bare step up og sørge for at det ikke blir helt tullete.

Jeg må si at jeg hadde blitt skikkelig skuffa om Mdg hadde gått inn i bystyret sammen med Høyre, selv om jeg selvsagt skulle ønske at FrP kunne bli holdt langt utenom.
Postet 12-09-23 kl 08:03 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Avstanden mellom MDG og H er stor i Oslo. Men det er stor avstand også mellom Venstre og FRP. Jeg vil tro at Venstre vil foretrekke MDG, men om de har gjennomslagskraft nok????

Diskuterer de fremdeles bybanen i Bergen? Milde himmel.
Postet 12-09-23 kl 08:04 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Hvem er Bergenslisten? Og hva mener de? Er det det gamle "Fellesliste mot bompenger"?
Postet 12-09-23 kl 08:06 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Enig med deg, Tallulah. Høyre i seg selv er ikke krise, men særlig Anne Lindboe har bevist i valgkampen at det er et stykke igjen til hun virkelig er politiker. Jeg likte henne som barneombud.
Postet 12-09-23 kl 08:10 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Nei. Bergenslisten vil ha omkamp om bybanen. De vil ha tunnell og ikke bybane over Bryggen.

Og ja. Det har gått for langt. Det er helt vanvittig om vi skal ha tre personer som skal sitte i bystyret med bare den saken i fire år. I tillegg til tre fra INP og to fra pensjonistpartiet, som også er ganske løse kanoner.

Byrådet har allerede meldt at de går av og ingen vet vel hva som skjer fremover.

Jeg var hjemme kl. 0030 i natt. I seng kl. 1.30 og selv da fikk jeg ikke sove. Så jeg er veldig fornøyd med å ha lov til å ha ett litt trett hjemmekontor i dag.
Postet 12-09-23 kl 08:12 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Bra jobbet Blå! Jeg har forvillet meg inn i kommentarfeltet om bybanen. Skjønner ikke hvorfor jeg gjør det. Mister jo helt troen på menneskeheten.
Postet 12-09-23 kl 08:15 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Uffda tink. :trøster:

Jeg har sett på videoen BA har fra Bergenslisten sin valgvake. Og lurer litt på om jeg kan la være å være bergenser bare en bitteliten stund.
Postet 12-09-23 kl 08:28 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Herregud som jeg unner dere i Bergen en slutt på den bybane-saken!
Postet 12-09-23 kl 08:34 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Det finnes en egen podcast: Bybanebedraget, der hun bli titulert som journalist, men er medlem av bergenlisten, og så er det med tidligere Rødt-leder Torstein Dahle, som er helt mot Bybanen over Bryggen.
Men om du gjentar et argument så blir det ikke mer gyldig liksom.
Men du oppnår tydeligvis at flere tror på det.
Postet 12-09-23 kl 08:42 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Som utenforstående, hvor lenge har de holdt på med bybanen?

Møte om en halvtime, dvs opplæring. Hoppe i dusjen først kanskje. Ikke at jeg skal ha kamera på.
Neida, de tjuvstarta.
Postet 12-09-23 kl 08:58 av star star er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
De som er mot bybane over Bryggen har også tidligere vært mot bilfri brygge. Men NÅ vil de ha bilfri brygge.
Postet 12-09-23 kl 09:10 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Serafin sin avatar
Her blir det skikkelig forandring. Senterpartiet datt noe VANNVITTIG, og en del av deres stemmere hadde nok gått over til "****lista", som er super-lokalt parti, med blant annet utbrytere av SP. Jeg er veldig spent på hvordan det skal bli, jeg tror de fikk inn 6 i kommunestyret.
Men ingen parti hadde flertall, slik SP har hatt de siste fire årene, så tror det foregår mye på bakrommet nå.

Så det står vel mellom at SP ordføreren fortsetter, i samarbeid med lokal-partiet og Høyre, eller at AP får stablet noe på beina. Begge ordførerkandidatene er gode, så jeg tenker det er litt hipp som happ.

Men tror det er bra at det blir litt mer variasjon i kommunestyret, og ikke at ett parti sitter med overveldende flertall.
Postet 12-09-23 kl 09:26 av Serafin Serafin er aktiv nå
Gammel
Syrinx sin avatar
Mor'n frå frp-land. Kjenner eg ikkje har lyst til å møte dagen. Det einaste som kan virke formildande på situasjonen her er om Høgre får ordføraren, ho er ei grepa, realitetsorientert dame.
Postet 12-09-23 kl 09:30 av Syrinx Syrinx er aktiv nå
Gammel
Blondie sin avatar
Blått over hele linja i min region, selv om partiet mitt (SV) isolert sett gjør det bra. Skikkelig blåtirsdag.
Postet 12-09-23 kl 10:01 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Jeg må huske foreldremøte i kveld. Må sette på alarm tror jeg.
Postet 12-09-23 kl 10:01 av star star er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
«Er det bybaneomkamp vi skal leve av etter oljen?» var det noen som skrev på Bluesky i morges.
Postet 12-09-23 kl 11:10 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Candy Darling sin avatar
Nå må det vel være nok snart, selv for bergensere.
Postet 12-09-23 kl 11:14 av Candy Darling Candy Darling er ikke aktiv
Gammel
Appelsin sin avatar
Blir bare så sint av at H kan gå tilbake på bybanevedtaket og åpne for nye diskusjoner. Særlig når jeg akkurat hadde hatt en lengre samtale med en av plan-arkitektene på fest på lørdag, og følte meg optimistisk på å kunne ta bane til jobb innen jeg blir pensjonist
Snakk om å surre bort ressurser og livsverk som følge av folk som med høyeste sannsynlighet ikke vet et pukk om hvordan det er å stå most sammen med halve Åsane på busser som går med absurd hyppighet, i bilkø over Danmarksplass
"Vi trengar isje somletrikk"
Postet 12-09-23 kl 11:21 av Appelsin Appelsin er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
For noen bergensere har det vært nok for lenge siden.

Og om du hører på Trond Tystad så er det "her skal det ikke være noen bane. Her skal vi drikke vin og barn skal leke". Men det er altså ikke snakk om et feriested. det er snakk om en sentral trafikkåre i et veldig trangt sentrum. Nå går det trafikk der hele tiden og det er likevel masse plass til uteservering den relativt korte tiden det er gøy i Bergen. Bybanen går mye stillere enn den trafikken som er der nå. Og, en bybane som går "i åpent lende" er det mest universelt utformete kollektivtilbudet vi kan få.
Postet 12-09-23 kl 11:26 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Sjelden har jeg vært mer støttende til "Bergen som egen republikk"-greien enn i dag, jeg har vært møkklei av bybanedebatten der borte i Ville Vesten lenge allerede.

Ellers har vi hatt noen tekniske problemer på jobb i dag, det går raskt nedover med Høyre ved roret ja!

... begynte dagen med å sette nerveblokade i ryggen og det var ikke en udelt behagelig opplevelse egentlig, sprøyter er null stress men et øyeblikk føltes det som om han tok tak i nerven og dro til. Ugh.

Er sur og grinete og har mange tusen tonn på skuldrene denne uken (metaforisk), men i kveld skal jeg gi hodet fri og det gleder jeg meg til!
Postet 12-09-23 kl 11:49 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Da kan jeg dusje. Tok litt tid.
Postet 12-09-23 kl 12:39 av star star er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Stakkars bergenserne. Fra avstand har det en viss underholdningsverdi, men på nært hold...


I Oslo så setter jeg penga på at det blir H+V, med støtte fra, men ikke byrådsdeltagelse fra, enten FrP eller MDG. De som viser seg greiest og har de mest "lettspiste" sakene å gi dem noen blanke seiere på.

FrP er ganske spake, tror jeg. Førstekandidaten er jo ikke medlem mer, etter tafse-gate, og de andre tror jeg ikke er drevne og maktsultne nok til å søke så mange posisjoner. Og de er seriøst fed up av å sitte i noen som helst posisjon med Venstre. De syns vi er noen kjipe vriompeiser.

MDG er på sin side et helvete å ha med å gjøre, fra der vi står, så det håper jeg vi slipper....

Så her er alt åpent! Det blir spennende.

Jeg irriterer meg over at stemmene til bydelsutvalgene telles så sent, så det er mye spenning igjen enda.
Postet 12-09-23 kl 12:40 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Jeg er veldig spent på når man ser hvordan evt slengere og kryssing slår ut i bystyret? Du fikk en slenger av meg Poly!
Postet 12-09-23 kl 12:42 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar


Jeg tror andre har vært flinkere til å hanke inn slengere enn meg (og VIL jeg egentlig sitte i bystyret...?), men jeg tror vi vet det ca. fredag. Kommer Venstre i byråd, så åpner det seg jo opp en håndfull plasser.

Mine personlige favoritter er Hans Kristian Voldstad (stålkontroll på økonomisk styring og eiendom, og det trengs, og så liker jeg at han pro bono driver med språkopplæringsmetodikk for inmvandrere), Rodas Sibathu (up and coming), Ismail Ali Hussein, som jeg har drevet masse valgkamp med, og som er en kjernekar med en helt enorm kapasitet, Jonas Bjørnødegård fra Gamle Oslo, og Aleksander Engevik fra Bjerke.
Postet 12-09-23 kl 12:49 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Torsdag kl 1530 får vi vite endelig representasjon i bystyret (og så går noen ut for å gå inn i byråd, og frigir dermed noen plasser nedover listen, og det kan nok ta litt tid før det er klart).

https://www.oslo.kommune.no/politikk...et-2023/#toc-2
Postet 12-09-23 kl 13:20 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Fintdethei! sin avatar
Tenker jeg får kjøpe ny bil i stedet. Den banen kommer aldri i min levetid. Og ja, ble dritsur på Meyer sin uttalelse i nyhetene i dag. Sier som andre har sagt før: «er det ingen voksne hjemme hos politikerne»?
Postet 12-09-23 kl 13:23 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Og Bergenslisten som vil belite seg når de får viljen sin. :gaaah:
Postet 12-09-23 kl 13:40 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Blånn sin avatar
Jeg krysset også Polly. Ellers stemte jeg med yngste. Han brukte god tid i avlukket. Hadde ikke fått med seg at alle kandidatene var listet opp. He, he. Litt søt da.
Postet 12-09-23 kl 14:17 av Blånn Blånn er aktiv nå
Gammel
Maverick sin avatar
Jeg stemte med min eldste, (de to andre har til sin frustrasjon ikke stemmerett), det er utrolig hyggelig! Gleder meg til neste gang allerede!
Postet 12-09-23 kl 15:18 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Appelsin sin avatar
Jeg liker også å stemme, det føles høytidelig og er koselig folksomt.
Var fint å tenke på at eldste hadde stemt også
Hun telte forhåndsstemmer i Stavanger hele helga og ble angivelig søkkrik
Postet 12-09-23 kl 15:51 av Appelsin Appelsin er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Høyre i Skien har fått en stemme mer enn Arbeiderpartiet!! Da snakker vi jevnt.
Postet 12-09-23 kl 16:25 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Blokkene er jo helt ujevne da, Ine, så det ville blitt solid blått flertall uansett.
Postet 12-09-23 kl 16:56 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Albertine sin avatar
Her fortsetter SP-ordføreren, som i og for seg er greit for oss i og med at hun støtt og stadig nærmest må kastes ut av kafeen fordi hun koser seg sånn. Ellers er det mange partier som må samarbeide her, og jeg er spent på hvordan det går.
Postet 12-09-23 kl 16:57 av Albertine Albertine er ikke aktiv
Gammel
Karamell sin avatar
Jeg kjenner en person godt som står på listen det det anti bybanepartiet. Jadda. Jeg bare fatter ikke hvorfor de ikke vil ha Bybane over bryggen når det er helt greit med biltrafikk der?? Er det tre eller fire felt? Hvorfor er det bedre med vei enn trikk?
Postet 12-09-23 kl 18:30 av Karamell Karamell er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Lokalvalg er gøy da! I Årdal for eksempel hadde de i år redusert fra tre til to lister, for han fra Rødt ville ikke mer som jeg forstod det. Og i Flekkefjord gjorde Frp et brakvalg og fikk inn 16 mandater i kommunestyret. Problemet var at de bare hadde 14 på lista.
Postet 12-09-23 kl 20:21 av Nenne Nenne er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kaffestuggu

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no