Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 19



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 19

Postet 19-12-19 kl 07:17 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 12. årgang -

19

[1 Lorien] [2 Tjorven] [3 Eia] [4 Java] [5 Che] [6 Helio] [7 Pappalille]
[8 Ingling] [9 Tallulah] [10 Candy Darling] [11 Fersken] [12 tink] [13 annemede] [14 m^2]
[15 Tangerine] [16 Blondie] [17 Albertine] [18 Mex] [19 Timar] [20 007]
[21 Pøblis] [22 star] [23 Hjertensfryd] [24 Toffskij]

Jeg fylte 40 i år. Det var faktisk litt traumatisk å "snart ikke være i 30-åra" lenger. Men nå? Nå er det helt fint å være 40. Jeg måtte bare få revet av plasteret, bli ferdig med det gamle og ta skrittet inn i nytt tiår.

I år, som 40-åring, er siste året jeg skal feire jul i barndomshjemmet. Jeg har vokst opp på et gårdsbruk med stort, gammelt hovedhus og kårbolig. Huset sklir rett inn i enhver beskrivelse av gammeldags jul, med flere peiser, juletre med levende lys og ikke minst mange soverom i herberget som kan huse langveisfarende.



Det blir en overgang, dette. Pikerommet må ryddes. Neste år vet vi ikke om det blir plass nok til at vi kan komme og bli over flere dager, alle sammen.
Relasjonene i min familie kan være litt vanskelige. Det er mye usagt alle veier. Kanskje blir det trist og rart når barndomshjemmet nå ikke lenger er litt mitt lenger. Eller kanskje er det en slik stor endring som skal til for at de etablerte mønstrene i omgang og kommunikasjon skal rives ned og erstattes av noe nytt og bedre?

Jeg er ikke så god på overganger. Jeg blir så vemodig over alt som ikke skal være sånn eller slik lenger og gruer meg gjerne mye i forkant. Men hvis jeg tenker tilbake, så er det jammen ikke mange overganger jeg har opplevd som har ført til noe dårligere enn slik det var. Jeg tenker det blir slik nå også, selv om "hjem til jul" blir noe helt annet fra neste år.

Men først, først skal vi tilbringe romjula her!

Kommentarer totalt 12

Kommentarer

Gammel
celebelen sin avatar
For et nydelig sted! Jeg skjønner godt at det er rart og vemodig at det blir siste julefeiring der.
Postet 19-12-19 kl 08:53 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
For et flott sted, og tenk for noen flotte juleminner du kommer til å ha resten av livet fra dette stedet!
Postet 19-12-19 kl 09:00 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Nydelig plass. Og skjønner at det blir vemodig.

Kos deg hjemme i romjulen. Kanskje vi sees i akebakken.
Postet 19-12-19 kl 09:05 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Oisann. Det å ikke ha gården å komm ehjem til lenger blir jammen litt av en overgang. Skal den videre i odel til noen av dine søsken eller forsvinner den helt ut av slekta? Du har jo snakket om et noe ambivalent forhold til gården, stedet og alle oppoverbakkene. Men det er jo noe med når det blir borte.

Jeg har foreldre som ikke har plass til alle rundt bordet på julaften. Og i hvert fall ikke overnattingsplass. Sånn er det, og det lever vi greit med. I år skal mamma ha feiring hjemme hos seg, og broren min skal dit. Så da må vi ha egen feiring hjemme hos oss, og det kunne uansett gjerne stått på planen, men det er noe med å ikke ha bestemt det helt selv. Vel, vel ... vi får besøk av min far med kone og "oldemor" (som er min stemors mor, men som har vært i livet mitt siden jeg var 6, så hun er nesten som en bestemor for meg og fullstendig som en oldemor for ungene). Livet går videre!
Postet 19-12-19 kl 09:17 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Det ER rart når barndomshjemmet blir borte, men noe annet kommer til i stedet og det kan være vel så bra det. God jul!
Postet 19-12-19 kl 09:24 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Det er vemodig med sånne endringer.
Postet 19-12-19 kl 10:43 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Pelle sin avatar
Det var en flott plass. Mine foreldre selger også huset til vinteren, huset bygde de selv da jeg var liten. Vi hadde siste jul der i fjor. Det blir rart å ikke ha de der lenger, selv om jeg ikke har noe rom og de skal flytte i samme område.
Postet 19-12-19 kl 11:35 av Pelle Pelle er ikke aktiv
Gammel
Magica sin avatar
Det var det fint! Jeg har også problemer med overganger.
Postet 19-12-19 kl 11:37 av Magica Magica er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Ser ut som en nydelig plass. Skjønner godt du syns det er vemodig.
God jul!

Jeg hater overganger og bruker lang tid på det.
Postet 19-12-19 kl 16:12 av star star er aktiv nå
Gammel
IOA sin avatar
Denne traff meg. Vi har også en sånn gård. Mormor og morfar bodde i hovedhuset, og foreldrene mine har bygd eget hus på utskilt tomt. Mormor døde i starten av året, så nå står hovedhuset tomt. Mamma og pappa blir boende, men det er nok ikke aktuelt for noen av oss søsken å overta gården på sikt. Jeg tror det ville føles veldig rart om noen andre overtar det som har betydd så mye for familien.

God jul på landet!
Postet 19-12-19 kl 17:08 av IOA IOA er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
For en nydelig plass. Skjønner godt vemodet med ikke å skulle dit lenger.
Postet 19-12-19 kl 18:03 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
MegaMie sin avatar
Jeg husker så godt bildene du la ut fra gården og utsikten eldstemor ble døpt. Og hvis jeg er oppover i de strøkene tenker jeg alltid på den. Skjønner det er vemodig. 💜
Postet 19-12-19 kl 21:36 av MegaMie MegaMie er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no