Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Påskehøna

[Påske 2013]28.mars. Flubby

Rangér dette innlegget

[Påske 2013]28.mars. Flubby

Postet 28-03-13 kl 09:00 av Påskehøna
Oppdatert 28-03-13 kl 11:00 av Påskehøna

When life gives you lemons....

Da lager man en skikkelig god sitronkrem som kan brukes til så mangt. Lemon curd, som det heter på dronningens engelsk, er så enkelt å lage:

Man trenger 150 g sukker, 3 egg, 1 dl sitronsaft (2-3 sitroner - husk å sile saften før bruk), 50 g smør og 1 ss revet sitronskall



Vask sitronene godt, og rasp sitronskall før saften presses ut. Ha alle ingrediensene i en stor bolle som tåler varme, kremen lages over vannbad nemlig.


Bollen settes over en kasserolle skikkelig varmt vann. Det er viktig at kremen ikke koker, så pass på vanntemperaturen.



Pisk kontinuerlig i blandingen til kremen tykner, det tar ca 10 minutter.


Når kremen har konsistens som skikkelig tykk vaniljesaus, røres smøret inn, pisk godt til alt er smeltet.


Sluttproduktet er en deilig sitronkrem som både er herlig søt, men samtidig passe syrlig. Gi i gave når du drar på påskebesøk, bruk den som fyll i en tradisjonell britisk trifle, eller på nystekte, engelske scones, eller lag en imponerende sitron og marengspai. Det er så enkelt at det faktisk kan gjøres med en hånd.

Kommentarer totalt 13

Kommentarer

Gammel
Påskehøna sin avatar
Mens glasset med sitronkrem står å godgjør seg i kjøleskapet en ukes tid, sørger man for å opereres for carpal tunnel syndrom, slik at neste del av utfordringen må utføres ved hjelp av keivhanda.



Heldigvis har jeg hjelp på kjøkkenet. Han heter Kenny, og lager en mørdeig av 300 g hvetemel, 100 g melis, 200 g smør, 1 egg og 2 ss vann i en fei. Vanligvis ville jeg laget mørdeig for hand for et bedre resultat, men denne gangen gjorde Kenny jobben for meg. Del (det kalde) smøret i terninger, og kna inn melet. deretter tilsettes egg og vann. Ikke jobb for mye med deigen, da blir gluteinet i hveten seigt, vi vil ha en sprø og lettsmuldrende bunn.


La deigen hvile kaldt et par timer. Kjevle den til en leiv, eller i mitt tilfelle, klem den ut i en paiform. Stek bunnen blindt, det vil si at bunnen dekkes med bakepapir og tynges ned med noe som tåler ovnsbaking. Jeg har brukt ris, men erter, bønner, klinkekuler eller lignende fungerer helt fint.


Bunnen stekes 25 minutter ved 180 grader. Ta ut arket med ris/bønner/erter/klinkekuler/eller lignende, og stek videre i 10-15 minutter til bunnen får fin farge.
Postet 28-03-13 kl 10:59 av Påskehøna Påskehøna er ikke aktiv
Gammel
Påskehøna sin avatar

Ta ut, avkjøl fullstendig.


Fyll paiskallet med sitronkrem.

Pisk marengs av 250 g sukker og 5 eggehviter. Pisk den lenge slik at sukkerkornene ikke merkes. Fordel marengsen over paien, og bruk enten en blåselampe til å steke den, eller sett paien inn i en 250 grader varm ovn et minutt eller to.


Og ta-daah! Påskens beste kake er klar. Det er ikke en kake alle liker pga av syrligheten, men jeg synes den er utrolig frisk og god, og har fått mye skryt for den, spesielt fyllet.

God påske!
Postet 28-03-13 kl 11:00 av Påskehøna Påskehøna er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Jeg elsker sitronmarengspai.
Postet 28-03-13 kl 11:01 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar
Denne må jeg prøve!
Postet 28-03-13 kl 11:04 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Hurra! Denne skal jeg prøve!
Postet 28-03-13 kl 11:17 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Denne skal lages umiddelbart etter hjemkomst! Jeg ELSKER sitronmarengspai og Lemon curd. Takk for herlig innlegg og god bedring!
Postet 28-03-13 kl 12:58 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
Jeg elsker også! Nam! Kan jeg finne en god unnskyldning for å lage denne i morgen tro?
Postet 28-03-13 kl 13:32 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Åh!
Postet 28-03-13 kl 14:42 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Pebbles sin avatar
Lemon curd! Den paien så helt fantastisk ut!
Postet 28-03-13 kl 15:36 av Pebbles Pebbles er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Sitronmarengspai!
Postet 28-03-13 kl 16:54 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
Åh, nå fikk jeg skikkelilg lyst på!
Postet 28-03-13 kl 17:09 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Å, nam!
Postet 28-03-13 kl 23:33 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
Lagde denne i dag, og den var helt hinsides god!! Både krem og pai og alt

Om jeg kan få komme med en ørliten, men litt viktig, korreksjon av HI? Jeg har satt de to tekstpassasjene som harmonerer litt dårlig med hverandre i bold i quoten under. Jeg endte med å fiske ut smøret av bollen som skulle i vannbad, nemlig

Sitat:
Ha alle ingrediensene i en stor bolle som tåler varme, kremen lages over vannbad nemlig.
<snip>
... tykk vaniljesaus, røres smøret inn, pisk godt til alt er smeltet.
Postet 31-03-13 kl 00:50 av m^2 m^2 er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Påskehøna

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no