Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn – 3



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn – 3

Postet 03-12-20 kl 07:53 av Kalenderpiken
Oppdatert 03-12-20 kl 21:25 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 13. årgang -

3


[1 Darth] [2 Pøblis] [3 rajraj] [4 Luftslottet] [5 Elise] [6 Tjorven]
[7 Tallulah] [8 Heilo] [9 Magica] [10 Skilpadda] [11 Adrienne og Palmen] [12 Mex]
[13 tink] [14 Agent Scully] [15 Kirsebær] [16 celebelen] [17 Dali] [18 Frøy] [19 Lorien]
[20 Nenne] [21 Toffskij] [22 Albertine] [23 Pappalille] [24 007]


Desember er jordens mørkeste måned.* Men det tenker du ikke på når det er første juledag og du er 21 år og har fått nye klær i julegave fra hun som er død. Du har fått ny, skimrende sminke som ligger i tykke lag på øyelokket og i magen ligger det en myk, varm ball av forventning og glede. Ingen sorg får plass denne første juledagen.

Sorgen lå i pakken med klærne som ble åpnet julekvelden, fra hun som plutselig ikke var der lenger. Sorgen lå i den skimrende, knallrosa kimonoen du har gått med hele morgenen. Den som var til henne fra deg. Ferdig pakket inn, med merkelapp som sa god jul. Kjøpt på impuls under den lange turen. Ikke helt henne, men det er vel aldri for sent å prøve noe nytt? Sorgen lå i kaffekoppen dere rakk etter du kom hjem. Sorgen hennes. Som hun drakk i små slurker, bare dager før hun plutselig døde.

Du satt i en julepyntet leilighet hos hun som nå er død og snakket om sorgen som aldri hvilte. Sorgen over han som ikke er der denne julen. Som ikke var der forrige julen heller, men alle andre juler før det har han vært der. Desember er jordens mørkeste måned, men han har vært der med henne. Og første juledag har hele familien vært der med henne. Den lille stua er stor nok til å romme alle de er glade i og all maten de skal spise og alle gavene de har fått og all akevitten og all marsipanen og all sjokoladen og alle sangene og alle minnene. Og julepynten. Det var pyntet som det alltid har blitt gjort før jul. Alle barndommens juler får plass i stearinlyset formet som en snømann. Et lite brennmerke på tuppen av veken vitner om at du en gang prøvde å tenne på. Men hun stoppet deg. Det er bare til pynt, det lyset. Der hos dem. Hos henne. Hos han som ikke er der mer og hun som drakk kaffe med sorg i og ikke gledet seg til jul.

Og så ble denne julen uten henne. Men med pakken fra henne og pakken fra deg. Du har skiftet fra den rosa kimonoen til de nye klærne og øyelokkene er tunge av skimrende sminke og du er 21 år og skal snart inn i øredøvende musikk og fest og den siste kaffekoppen sammen i den julepyntede stua er glemt for et øyeblikk.

Det er lenge til du skal sitte i den samme stua en siste jul og dele nok en siste kaffekopp. Med en som skal dø om få uker. Som skulle vært død allerede, men som har fått en jul til i bonus. Ingen julepynt skal få komme frem i stua det året. Nissene og kulene og glitteret og dukene ligger i store esker i kjelleren. Da er det lenge siden du var 21 år og var på fest første juledag, med glede i hele kroppen. Du drakk rusbrus og øl. Hang rundt halsen på de du har kjent hele livet og som du deler de andre historiene med. De andre minnene og erfaringene. De som du ikke kunne lage med de to; hun som nettopp var død og han som skal dø etter jul så mange år senere.

Ingen julepynt kom frem da han fikk en ekstra jul i bonus. Jordens mørkeste måned hadde ingen ekstra lys det året. Ingen pen duk. Ingen nisse i vinduskarmen. Stearinlyset formet som en snømann var borte. Han hadde fått noen uker til med liv og holdt seg fast med stadig spinklere fingre og kortere pust. Og ved siden av satt hans andre og drakk te. Med sorg i. For snart er han borte og hun blir alene og hva blir desember da?

Desember er jordens mørkeste måned, men ikke når du danser med de som lager minner som familien ikke får se. Og som bærer historiene dine med seg og tar dem fram på julefestene mange år senere. Hvem var det som slo følge ut i vintermørket den gangen? Dere skrålte til sentimentale juleklassikere. The Fairytale of New York. Do They Know It’s Christmas? 2000 Miles.

Hvert år skråler dere på nytt. En ny tradisjon ved siden av den som ligner på det du delte med hun som døde for lenge siden og han som fikk en ekstra jul. Ved siden av det som lagres i den lange, rare nissen som barna skal ha fremme hvert år. Den som snart rommer hele deres barndoms jul. Dere skråler:

"He's gone two thousand miles
It's very far
The snow is falling down
Gets colder day by day
I miss you"

Desember er mørk. Den krever mer varme. Mer minner. Mer kjærlighet. Mer lys. Mer skråling.




*Setningen er stjålet skamløst fra Jon Kalman Stefansson, fra boken Omtrent på størrelse med universet. Boken anbefales noe så inni hampen. Du må lese Fiskene har ingen føtter først.

Kommentarer totalt 32

Kommentarer

Gammel
tink sin avatar

Takk for en fin luke! Til ettertanke. Og takk for fine boktips, har ikke lest noen av de.
Postet 03-12-20 kl 08:09 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Postet 03-12-20 kl 08:13 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Fintdethei! sin avatar
Nydelig
Postet 03-12-20 kl 08:25 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Postet 03-12-20 kl 08:32 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Postet 03-12-20 kl 08:42 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Frk_Fryd sin avatar
Postet 03-12-20 kl 08:46 av Frk_Fryd Frk_Fryd er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Postet 03-12-20 kl 08:52 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Så fint og underfundig skrevet om så mange fasetter av livet og jula. Takk!
Postet 03-12-20 kl 09:20 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Postet 03-12-20 kl 10:00 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
Postet 03-12-20 kl 10:13 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Så fint!
Postet 03-12-20 kl 10:16 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Postet 03-12-20 kl 10:18 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
trøtt sin avatar
Postet 03-12-20 kl 10:37 av trøtt trøtt er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Denne traff meg rett i hjertet idag. I går fikk jeg beskjed om at min bestevenninnes mor og min "tante" ikke får ny cellegiftkur. Svulstene vokser og det går mot hennes siste jul. En dame som er alt for ung og egentlig skulle nyte sine første år som pensjonist. En dame jeg har kjent absolutt hele livet. Heldigvis kommer bestevenninnen min med familie hjem til jul og de blir min prioriterte kohort...
Postet 03-12-20 kl 10:49 av vixen vixen er aktiv nå
Gammel
Timar sin avatar


En luke til ettertanke. Takk!
Postet 03-12-20 kl 10:55 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Tusen takk for en rørende luke (og boktips)!
Postet 03-12-20 kl 11:13 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Så flott skrevet. Dette rørte meg virkelig.
Postet 03-12-20 kl 11:14 av nolo nolo er ikke aktiv
Oppdatert 03-12-20 kl 16:29 av nolo
Gammel
Luftslottet sin avatar
Postet 03-12-20 kl 11:36 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Fineste rajrajkusinen. Jeg klarer ikke lese den ordentlig og se videoen, jeg må vente til jeg kommer hjem, men desember blir liksom aldri helt det samme igjen.
Postet 03-12-20 kl 11:57 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Postet 03-12-20 kl 12:55 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
rajraj sin avatar
Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Stor klem til deg, vixen.
Postet 03-12-20 kl 13:02 av rajraj rajraj er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
Å, fin og trist luke på samme tid. Takk for boktips også.
Postet 03-12-20 kl 13:29 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Pelle sin avatar
Julen rommer så mye. Min morfar døde 1.12 et år, og det var med vemod vi spiste reinsdyrsteken i familieselskap i romjulen, som han hadde handlet inn. Og i fjor døde min mormor på julaften morgen, ikke så uventet alder og fysisk form tatt i betraktning - men likevel uventet nok til at ingen var der.

Takk for vemodig luke.
Postet 03-12-20 kl 14:00 av Pelle Pelle er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Postet 03-12-20 kl 14:04 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Så sterkt og inderlig..

Takk.
Postet 03-12-20 kl 14:50 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Gaia sin avatar
Denne traff så veldig. For noen er denne julen deres første, for andre kanskje den siste. Og sånn er livets gang.
Postet 03-12-20 kl 19:19 av Gaia Gaia er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Dette var virkelig ordentlig, ordentlig fint. Takk!
Postet 03-12-20 kl 19:26 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Denne traff meg veldig.. Veldig!
Postet 03-12-20 kl 20:57 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Så fint og trist.
Postet 03-12-20 kl 21:49 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
007 sin avatar
For en fin luke! Jeg måtte lese to ganger, så fin var den.
Postet 04-12-20 kl 01:22 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Postet 04-12-20 kl 08:12 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Postet 05-12-20 kl 23:08 av Dali Dali er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no