Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Nabbe

Den 8. Ramadan

Rangér dette innlegget

Den 8. Ramadan

Postet 20-09-07 kl 20:58 av Nabbe

8. Ramadan

Faster fra 0540 til 1950
Frokost: To skiver med ost og masse vann og saft.
Middag: Dadler+melk, Meksikansk tomatsuppe, pølser i brød og cooooola.

Ja, da har vi gått inn i uke to og vel så det nå da. Det går litt trått hehe, jeg har vært på seminar i hele dag, og merker at jeg ble sinnsykt sliten.

Seminaret på den annen side, var veldig interessant. Det var om tvangsekteskap. Jeg var ikke helt enig med en av foredragsholderne, hun har det med å dra inn islam, og trekke islam ned i gjørma bestandig, men jeg tror hun var bedt om å holde seg på teppet i dag.

Jeg har fått en del praktiske spørsmål om Ramadan, fra folk, og vil svare kort på noen av de nå:

- Vi faster fra gryningen, når solen kommer opp, og fram til solen går ned.

- Barn faster ikke, det er ikke obligatorisk å faste før man kommer i puberteten. Mange barn begynner sånn som mine, med å tørrtrene feks i helgene, eller faste halve dager, feks ikke spise noe etter lunchen på skolen.

- Man kan ha sex når man kan spise. Dvs, ja, etter solnedgang kan man det. Man trenger ikke vente til Ramadan er over.

Klippet dette fra Islam.no:

Skal ikke faste, men må erstatte dagene man ikke fastet, dag for dag:

* Kvinner som har menstruasjon
* Kvinner i barseltiden

Har lov å avstå fra fasten, men må i så fall erstatte fasten senere:

*Reisende
*Gravide
*Ammende kvinner
*Syke mennesker som kan bli friske

Har lov å avstå fra fasten, men må betale kaffarah (penger til de fattige): Beløpet er beregnet til ca. kr 50 for hver dag de unnlater å faste.
*Eldre mennesker
*Syke som er rammet av varige sykdommer

Faster ikke:

Mentalt syke (denne gruppen har ingen plikter i islam)

Disse tingene bryter/opphever fasten:

*Å spise bevisst, uansett om det er lite eller mye og uansett hva det er. Dette vil si at fasten brytes også hvis man med vilje svelger en tyggegummi eller en liten papirbit.
*Å drikke bevisst uansett hvor mye. Men man kan godt skylde munnen sin uten å overdrive slik at vann sniker seg gjennom halsen.
*Å røyke. (Tobakk er nærmere haram forbudt i islam også når man ikke faster).
*Å kaste opp med vilje.
*Å ha seksuelt samliv.

Disse tingene bryter/opphever ikke fasten
Å gjøre noen av de ovenfor nevnte punktene ubevisst (f.eks. ved en forglemmelse).
*Å bruke medisiner som ikke går gjennom halsen. Selv om disse inneholder glukose eller andre midler som kan erstatte maten.
*Å bruke parfyme - uansett om den lukter sterkt eller ikke.
*Å bade eller svømme - så lenge man ikke svelger vann.

Dette er gode handlinger å gjøre i Ramadan:

*Å lese koranen - dette er koranens måned.

*Å gi penger til de fattige - sadaqah.

*Å be. Det er en stor fordel å delta i salat ut-tarawih i fellesskapet i moskéen. Salat ut-tarawih finner sted hver kveld hele ramadan.

*Å invitere andre til å bryte fasten sammen med og å akseptere andres invitasjoner. Når man gir andre fastende mat til å bryte fasten med, får man like mye belønning som de som fastet. Det er også viktig at familien samles til både måltidet før morgengry, Sahur, og til måltidet for brytingen av fasten, Iftar.

*Å vise best mulig karakter - man skal være både tålmodig og tilgivende. Det skal ikke gis sjanse til at sulten tar kontrollen. Selv når en blir urettferdig behandlet eller provosert, skal man si "Å Gud, jeg faster."

*Å bryte fasten rett etter solnedgang. Profeten Mohammad (fred være med ham) lærer oss å bryte fasten med dadler og melk. Deretter ber man salat al-maghrib, solnedgangsbønnen, for så å spise. Det er ikke bra å kaste seg over maten og spise for mye.

Håper dette var litt forklarende, til de som har sendt meg private meldinger, mail og kommentert på bloggen, både her og der.

Kommentarer totalt 0

Kommentarer

 
Nylige blogginnlegg av Nabbe

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no