Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Kaffestuggu – Where everybody knows your nick

Mandag

Kaffestuggu er åpen døgnet rundt for kaffe, vin, te, øl, brus, vann eller bare skravling. Alle, både nye og gamle, er hjertelig velkomne her! Bloggen er helt åpen og kan, som alle åpne blogger, også leses av ikke-FP-medlemmer og Google.

Bloggen tilhører ikke ett bestemt medlem, men drives av moderatorteamet i fellesskap, og den åpnes hver morgen av den første i teamet som føler for det. Kaffestuggu har ofte åpent på kveldstid også, særlig i helgene.
Rangér dette innlegget

Mandag

Postet 04-05-20 kl 07:52 av Kaffestuggu

Kommentarer totalt 32

Kommentarer

Gammel
Millen sin avatar
Først? Skole for 2 av 3, 48 timers hjemmeeksamen på meg, og litt jobbing innimellom.
Postet 04-05-20 kl 08:11 av Millen Millen er ikke aktiv
Gammel
Trixie sin avatar
Mandag, ville helst at det iallefall skulle vært torsdag.
Vel vel, på tide å reise på jobb, hektisk uke i vente.
Bare vekke 15-åringen først da.
Postet 04-05-20 kl 08:16 av Trixie Trixie er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Ikke noen ut av huset i dag heller. 12-åringen må nok motiveres med havregrøt for å komme ut av dyna. Jeg skal sjonglere eksamensforberedelser og undervisning. Gleder meg til neste uke!

Det er Star Wars-dagen for de som er interesserte i sånt, jeg har «feiret» med å love kjæresten at jeg skal se dem på et tidspunkt.
Postet 04-05-20 kl 08:39 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
God morgen.

Star Wars dagen, altså. Kanskje jeg skal feire med å kjøpe episode 1-3 sånn at jentene får se dem. De har sett de opprinnelige og vi har sett de nye etter hvert som de har kommet på kino. Men vi har "beskyttet" dem mot de dårligste. Men nå når vi har god tid til film så er det kanskje noe.

Jeg skal til tannlegen i dag. Det gleder jeg meg ikke til. Men det er nå en ut av huset opplevelse, som alltid er av det gode nå for tiden.
Postet 04-05-20 kl 08:48 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
God morgen. I dag er det møter og jobbintervjuer på rekke og rad. Huset er kaos etter ryddesjauen i helga. Vi prioriterte kastinga, og storebror har hatt gjennomgang av filmer og bøker, og der nå plassert på stuegulvet. Jaja, det er fritt for skrot og tull og tøys, så ryddinga blir en lek.
Postet 04-05-20 kl 08:53 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Ny uke med hjemmekontor og hjemmeskole. Jeg håper virkelig noe skoleoppstart rammer mine snart. Men mulig de kommer til slutt siden de ikke går siste året på ungdomskolen eller barneskolen.
Postet 04-05-20 kl 08:56 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Frøy sin avatar
Jeg har egentlig 4 timers hjemmeeksamen i dag, som kom meget brått på, har ikke åpnet bøkene og har som jeg ser det ingen mulighet til å bestå. Hva gjør man? Åpner man eksamen å får stryk eller deltar man ikke?
Postet 04-05-20 kl 09:20 av Frøy Frøy er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg vekket knerten til sang i form av Star Wars-hymnen. Han satt sånn middels pris på det.

Vi har i dag fått beskjed om at vi sannsynligvis sitter på hjemmekontor ut året. Samtidig ber ledelsen om at vi sikrer oss at vi sitter godt og har tilstrekkelig antall skjermer. Det er jo kjempefint om man har god plass. Vi sitter 3 stykker rundt spisestuebordet. Der er det ikke plass til ekstra skjermer.


Men enda viktigere er det at skolen starter opp igjen. Knerten er i ferd med å avslutte 7 år på barneskolen uten noen av de avslutningsritualene som storesøster fikk delta i. Jeg synes det er litt trist. Han har egentlig stortrivdes med hjemmeskole, men nå begynner det å røyne på selv for ham. Da tenker jeg det er ganske mange som begynner å slite alvorlig. Han har jo egentlig en personlighet som er skapt for dette.
Postet 04-05-20 kl 09:25 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Ut året?!?
Postet 04-05-20 kl 09:30 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Det er i hvert fall de signalene de ønsker å sende akkurat nå. Jeg jobber i staten, og både jeg og ledelsen ser at vi klarer å gjøre jobben vår ganske godt på hjemmekontor. Det er rett og slett ikke vi som skal prioriteres når det gjelder plasser på kollektivtransport osv. Så derfor har de nå gitt beskjed om dette, men samtidig at det kan skje endringer. Men dette er det vi skal forholde oss til.

Og så åpner de for at noen kan sitte på kontoret innimellom. Akkurat nå har jeg legeerklæring på at jeg må komme meg ut av hjemmekontoret et par dager i uka, og det akter jeg å benytte meg av. Den erklæringen har jeg fått av en grunn.
Postet 04-05-20 kl 09:38 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Stompa sin avatar
Det begynner virkelig å røyne på med hjemmekontor for selv de ryddigste hos oss, både elever og lærere. Jeg har akkurat ringt 15 ganger til Herremannen for å vekke han, etter at jeg oppdaget at han har heldagsprøve i engelsk i dag. Han ante det ikke selv; han har mistet fullstendig oversikten.
Postet 04-05-20 kl 09:43 av Stompa Stompa er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Her føler jeg litt på normalitet akkurat nå. Minsten dro på skolen og jeg på jobb. Vi er fem på kontoret nå. Alle har egne kontor så det er ikke noe stress med avstand. Jeg skal ha to dager på kontoret denne uka. Var ellers på hytta i helga og det var strålende med noen andre omgivelser. Vi sagde ned busker og kratt, pusset opp et gammelt vindu, beskjærte epletrær og fisket. Fint med en avveksling!
Postet 04-05-20 kl 09:49 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
Hos oss har de ikke sagt noe om hvor lenge vi blir sittende hjemme, annet enn å antyde at det ikke blir retur på denne siden av sommeren. De har også samme erfaring som på jobben til Tjorven, hjemmekontor fungerer veldig fint for de aller fleste!

Jeg har vært på IKEA og kjøpt meg en kontorpult, som eldste skal arve etter det her. Den står skvist inn på rommet til yngstemann. Med stor skjerm, docking og kontorstol hentet på jobb, så har faktisk hjemmekontoret blitt ganske bra. Og jeg har jo en fin icebreaker i alle videomøter når jeg kan vise fram all legoen på kontoret mitt!

Sånn ellers kunne jeg tenkt meg å sitte og surfe og drikke kaffe lenge enda, men skal straks i langt møte. Og prøve å tenke langsiktige og nye tanker. For tidlig på dagen!
Postet 04-05-20 kl 09:54 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Hos oss er det ikke sagt noe om hjemmekontor, jeg tror kanskje de forventer at man begynner å være litt på kontoret fremover. Mannen har fått beskjed om hjemmekontor til over sommeren, minst. Så det er litt ymse.
Jeg har fått opp pult, god stol og ekstra skjerm nå. Måtte selge sofan i det "ubrukelige hjørnet" i stuen, så et helt greit bytte.
Postet 04-05-20 kl 09:57 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Mitt «hjemmekontor» er på spisestuebordet, tre skritt fra senga og to skritt fra sofaen. Det fungerer ikke optimalt, vil jeg si. Alt er jobb!
Postet 04-05-20 kl 09:57 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Mitt hjemmekontor er et lite skrivebord som står og skrepper midt i stua, og så låner jeg Primas rom til videomøter. Det er ikke optimalt i det hele tatt, men jeg får jo gjort det jeg absolutt må. Det er verre med det jeg burde.
Postet 04-05-20 kl 10:05 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
God morgen! I dag fant jeg jentungens eneste hjemmeværende par sko ute i hagen, hvor de har ligget gjennom opptil flere regnvær i går. Da ble det hjemmebarnehage gitt! /

Gutta har hjemmeskole og jeg hadde tenkt å ha hjemmekontor, men det får vente noen timer, må slite ut fireåring først.
Postet 04-05-20 kl 10:07 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Hjemmekontoret mitt er enten laptop på kjøkkenbenkøya, laptop og skjermer og ekst tast/mus på stuespisebordet eller laptop og Kindle på senga. Kjøkkenbenkøyakontoret er utvilsomt det mest effektive.
Postet 04-05-20 kl 10:10 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
May the fourth be with you!

Vi har ikke noen føringer på hjemmekontor, det er opp til hver enkelt. Få personer, cellekontorer og mulighet til å kjøre bil gjør det enklere enn for veldig mange andre.
Postet 04-05-20 kl 10:15 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Jeg har eget hjemmekontor, men ikke noen god stol, og strengt tatt er vel skrivebordet valgt mer etter utseende enn ergometrisk fortreffelighet også... Jeg er vanvittig stiv i ryggen om dagen, så jeg skal begynne å legge inn daglig gåtur og ei yogaøkt her og der, og variere på hvor jeg sitter. Og så håper jeg egentlig VG3 snart får starte opp igjen - det betyr at jeg må kjøre VG1-timene mine også fra jobb, om det skal gå opp med timeplanen.
Postet 04-05-20 kl 10:22 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Blåmandag!

Jeg fikser ferie, fritid og helg hjemme helt fint. Særlig når vi også fikk oss en minitur fra fredag til lørdag.

Jobben fikser jeg også greit nok, men holder på å gå på veggen av hjemmeskolekonseptet. Kombinasjonen av usikkerhet rundt hva som skjer de neste uker og måneder med ting som må gjøres og en sløv 12-åring som krever nøye oppfølging...
Postet 04-05-20 kl 10:27 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Mon statlige etat har også gitt oss beskjed at hjemmekontor blir over sommeren på de aller fleste. Men siden vi har kontorer over hele landet, så kan det være at noen får begynne å komme på kontoret igjen etter hvert.

Jeg rydder vekk hjemmekontoret mitt etter endt arbeidsdag siden jeg sitter på spisebordet. Ungen som har hjemmeskole sitter på sitt eget rom.
Postet 04-05-20 kl 10:27 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Hjertensfryd sin avatar
Her er ein i gong med skulearbeid, ei på tur med lærar og sistemann må pjuskast litt meir med før skuledagen kan starte. Sjølv har eg nokre timar igjen før eg starter på jobb og så skal me vel ha eit personalmøte i kveld.
Postet 04-05-20 kl 10:28 av Hjertensfryd Hjertensfryd er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Mannen min, Equinor, har fått uoffisiell beskjed om at hjemmekontor kan bli ut året. Vi har ikke hørt noe sånt, tvert i mot ser de på løsninger for å åpne opp igjen.

Det er kanskje på tide med en differensiering mellom distrikter i Norge. Jeg skjønner godt at Oslo, med både mest smitte og flest som bruker kollektivt, tenker det er viktig å ha så mange som mulig hjemme. Men her på "bøgda" der folk flest kjører til jobb og mange har cellekontorer og det nesten ikke er smitte, MÅ det da være mulig å åpne opp litt mer?

Vi bedriver fortsatt oppgradering her hjemme. Oppussing er ferdig, men rydding og organisering tar mye tid! Og utvendig vedlikehold og alt med seg. Det tar jo aldri slutt!
Postet 04-05-20 kl 10:45 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Vi har faktisk et dedikert laptop-område for oss voksne i en smal gjennomgang i huset. Men jeg er lite effektiv hjemme, så jeg er veldig glad for at jeg har den jobben jeg har, at vi er så få at alle kan være her samtidig når vi starter opp i morgen, og at jeg har det lille kontoret mitt. Pluss at jeg kan sykle til jobb.

Nå skal jeg lese meg opp på oppdaterte smittevernsregler på arbeidsplassen.
Postet 04-05-20 kl 10:59 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Millen sin avatar
Dette er mitt hjemmekontor:
https://www.ikea.com/no/no/p/skarsta...vit-s59324818/
https://www.ikea.com/no/no/p/nilseri...-gra-90309721/

Gikk til innkjøp av dette etter at nakke og rygg har sagt takk for seg. Har en ekstra skjerm da.
Postet 04-05-20 kl 11:35 av Millen Millen er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Jeg veksler mellom å sitte på spisebordet og på en lenestol på soverommet. Lenestolen, men laptop på fanget og benene på en puff er definitivt det mest behagelige. Og i stuen sitter også mannen og jobber så der er det mye videomøter.

Jeg har fått tilbud om å ta hjem skjermer. Men siden jeg ikke har noe annet sted å ha dem enn i spisestuen så har jeg sagt nei. Jeg orker ikke at det blir mer rotete der enn det allerede er.

Jeg jobber egentlig helt greit sånn som det er nå, men sliter litt med mangelen på kollegaer. Heldigvis trives mannen og jeg med å ta pauser sammen. Og så hender det at tenåringene stikker hodet ut av rommet sitt og blir med.
Postet 04-05-20 kl 11:36 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Får være motvekten som er på jobb jeg da. Her er vi ganske mange, men vi har god avstand i det åpne landskapet.

Fysio om 3 timer. Fortsette rydding når jeg kommer hjem. Fikk strøkent soverom i går kveld.
Postet 04-05-20 kl 11:41 av star star er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Nå som ungene er på skolen, veksler jeg mellom kontorplassen på soverommet og lenestol i stuen, avhengig av om jeg trenger ekstra skjem osv. eller ikke. Stuevarianten er muligens ikke like effektiv, men veldig behagelig.

Vi har noen få fysisk på jobb, men det er fortsatt restriktivt hvor mange som kan være der. Helt greit for meg nå som ungene har korte dager på skolen, det tar vekk litt logistikk. Men litt stusselig er det jo i lengden, nærmer meg to måneder nå siden jeg satt hjemme en del før vi måtte.
Postet 04-05-20 kl 11:48 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Fintdethei! sin avatar
Jeg har laget hjemmekontor på soverommet, med docking, ekstra skjerm og kontorstol (hentet det fra kontoret 13.3). Så fasilitetene kan jeg ikke klage på. Mangelen på kollegaer er prekær. Konsentrasjon er tidvis ikke-eksisterende, som idag.
Postet 04-05-20 kl 13:26 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Jeg har det som deg, Fintdethei. Praktisk er det ikke noe problem. Sosialt er det veldig tungt, savner å gå ut av huset, treffe og snakke med kollegaer, selv kjøreturen til jobb er et stort savn.
Postet 04-05-20 kl 14:13 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
GeekyGirrrl sin avatar
Hmmm, etter at barnehagen og skolen åpnet for de to minste så syns jeg hjemmekontor er helt gull...
Jeg slipper å kamme meg og jeg kan ta meg en powernap innimellom og jeg kan ta lunsj med naboen på terassen..

I tillegg sparer jeg nesten to timer hver dag på kjøring..
Postet 04-05-20 kl 14:38 av GeekyGirrrl GeekyGirrrl er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kaffestuggu

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no