Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 24



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 24

Postet 24-12-23 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 16. årgang -

24


[1 Kirsebær] [2 Svanen] [3 Palmen] [4 Tjorven] [5 Dali] [6 Stompa]
[7 Kanina] [8 Skilpadda] [9 Luftslottet][10 Pøblis] [11 Heilo] [12 Syrinx]
[13 Toffskij] [14 Mex] [15 celebelen] [16 Eia] [17 Elise] [18 Maverick]
[19 Nenne] [20 Blånn] [21 amo] [22 Teofelia] [23 007] [24 Tallulah]

Aller først vil jeg takke for alle kalenderbidragene, det er en sann glede å høre om tradisjoner, julemat, julemusikk, julefjas, lese historier, tegneserier og alt det andre som lukene er fylt med. Jeg har satt stor pris på hver og en av dem.

Jul er uløselig lenket til musikk for de aller fleste, tror jeg. Musikken setter stemning, enten det er nye julehits, salmer eller rett og slett desembers soundtrack; et evigvarende virrvarr av bjeller, nostalgi, kjærlighet, jesusbarn, snø, orgelbrus og mer eller mindre sur allsang.

Og siden 1987 har Fairytale of New York vært en del av det for veldig mange. I år er den kanskje ekstra spesiell, siden The Pogues' frontmann Shane McGowan døde tidligere i høst, 30. november, dagen før julemåneden satte i gang. Hans duettpartner; Kirsty MacColl døde 18. desember 2000.

En i utgangspunktet ganske usannsynlig julehit, laget av et folkpønkband fra England og Irland som aldri hadde vært i USA. Eller om man tror på julemagi; kanskje ikke usannsynlig i det hele tatt; McGowan er født 25. desember.

Låta tok to år å lage, og var innom både flere duettpartnere, tema og produsenter før den landet på det den ble, og fortsatt er i dag: en udiskutabel julehit. Den inneholder håp, knuste drømmer, kjærlighet, gjenforening og vissheten om at uansett så blir det en form for jul.

For de som har lyst (og tid, kanskje et knapphetsgode for mange på julaften) kan dere lese denne artikkelen i The Guardian om sangen. Den anbefales: full av nerdeinfo om låta, bandet, musikkvideoen m.m.

Blant annet:
Sitat:
The Pogues shot the video in New York during Thanksgiving week. The air was bitterly cold and fairy lights twinkled in the trees. Matt Dillon played the NYPD officer who arrests MacGowan but he was too nervous to manhandle him until the shivering singer snapped: "Just kick the shit out of me and throw me in the cell and then we can be warm!" Contrary to the lyrics, the NYPD didn't have a choir, so Dougherty hired the force's pipe band instead. When it turned out that they didn't know Galway Bay, they mouthed the only lyrics they all knew: the Mickey Mouse Club chant.
For de som har litt mindre tid og tålmodighet, her er en oppsummering som kan lyttes til, man trenger ikke se på videoen en gang:


(Kilde: youtube.com)


Og for de av dere som bare trenger litt pauser innimellom idag, her er et knippe musikkvideoer relatert til Fairytale of New York:

Først: The NYPD Choir finnes jo ikke. Så i anledning McGowans bortgang satte The Irish Emigration Museum sammen denne gjengen for å synge Galway Bay:


(Kilde: youtube.com)


Lurer du på hvordan den aller første demoen av låta hørtes ut? Sånn her:


(Kilde: youtube.com)


The Pogues med the Dubliners synger Rare old Mountain Dew (som også nevnes i Fairytale of New York):


(Kilde: youtube.com)


Og til slutt, den originale musikkvideoen. Komplett med Matt Dillon. God jul!


(Kilde: youtube.com)

Kommentarer totalt 13

Kommentarer

Gammel
Agent Scully sin avatar
God jul Kirsebær og alle i FP. Takk for fin luke, har faktisk ikke sett videoen så nå skal jeg se den.
Postet 24-12-23 kl 07:09 av Agent Scully Agent Scully er ikke aktiv
Gammel
amylin sin avatar
Takk for fin luke, Tallulah! God jul til alle på FP!
Postet 24-12-23 kl 07:16 av amylin amylin er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Herlig, nerdete luke.

God jul Tallullah og alle bidragsytere i kalenderen (også dere som bare har kommentert)
Postet 24-12-23 kl 09:12 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Åååh! Takk! Flotteste sangen. Tusen takk. Denne luka skal jeg kose meg med i morgen. Hver eneste lenke.
Postet 24-12-23 kl 09:15 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Tusen takk for både denne og alle andre luker! Jeg er ordentlig glad i FP-kalenderen.

Dette er ei låt helt etter min smak, og litt musikknerding gjør den ekstra stas.
Postet 24-12-23 kl 11:22 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Ei fin luke 24 i årets kalender. Tusen takk.
Postet 24-12-23 kl 12:26 av Syrinx Syrinx er aktiv nå
Gammel
Skilpadda sin avatar
Tusen takk for flott luke, Tally! Det var veldig på sin plass med en markering av Shane McGowan i år, ja.

God jul til deg og til alle andre i kalenderen!
Postet 24-12-23 kl 13:06 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Så fin luke! Denne skal jeg kose meg med i romjula!

God jul til deg og hele FP!
Postet 24-12-23 kl 15:29 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
God jul og takk for alle fine bidrag. Jeg hørte historien om hvordan Kirsti døde, her om dagen. Det var en trist sak. Sangen står så klart på min juleliste.
Postet 24-12-23 kl 16:26 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
God jul og takk for herlig luke som jeg akkurat har kost meg med i stillheten etter en herlig julaften.
Jeg elsker denne.
For oss som har hatt Bysteiner-unger, er jo denne sangen helt spesiell - de synger den alltid på sine helt fantastiske julekonserter - og å oppleve 450 ungdommer synge denne flerstemt er en helt rå opplevelse. Jeg blir rørt til tårer bare av å tenke på det.

God jul, tally og takk.

Og god jul, alle dere andre.
Postet 25-12-23 kl 00:35 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Flott luke! God jul.
Postet 25-12-23 kl 22:19 av LilleT LilleT er aktiv nå
Gammel
Divine sin avatar
Tusen takk for super luke! Det er bare noen dager siden jeg hørte denne og tenkte at det er så tilfeldig hvordan en sang ender opp å bli som den blir, og at de valgene som ble tatt da sangen ble spilt inn, blir "fasiten". Så det var utrolig spennende å høre demoen – for en reise denne sangen hadde før de kom i mål.
Postet 29-12-23 kl 10:39 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Endelig fikk jeg lyttet til disse! Utrolig spennende å høre forskjellen fra første demo til ferdig versjon - og enig med Skilpadda, selvfølgelig skulle denne luka komme nettopp i år.

Tusen takk Tally, og tusen takk alle lukelagere for nydelig følge i år også
Postet 29-12-23 kl 11:10 av Palmen Palmen er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no