Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Påskehøna

[Påske 2013] 24. mars. Miss Norway

Rangér dette innlegget

[Påske 2013] 24. mars. Miss Norway

Postet 24-03-13 kl 07:00 av Påskehøna
Oppdatert 25-03-13 kl 20:04 av Påskehøna

Jo! Spis snø!

Ikke sant, vi har alle hørt det, og sikkert også sagt det: ”Ikke spis snø, da får du mark i magen!”

Hah. Epic fail! som min snartfjortis og åtteårsapekatten sier for tiden. Det er motbevist, og til og med formidlet til neste generasjon allerede.


Så nå i påsken, med nydelig nysnø i uberørt natur så feirer vi selvsagt dette, og slår i tillegg i hjel den neste lille ”myten” – jo, selvsagt unger, spis den gule snøen!

Metodikk: Failsafe
Tid: 23 sekunder
Vanskelighetsgrad: 0,2/5 (involverer saks)
Sjarmpoeng: Svært få


1. Hent en skål fersk ren snø.
2. Finn appelsinjuice. Eplejuice kan også brukes, man får mer sånn UVI-preg av det. Men jeg sverger til originalen.



3. Ha juice i en plastpose. Klipp et lite hull i hjørnet.



4. Drypp juice i snøen, man får ekstrapoeng for realistisk skvetting.

5. FERDIG! Pynt med krokus eller annen vårblomst for enda mer realistisk preg.

Hvis man ikke har tilgang til fersk snø og/eller ble litt :urk: av hele greia så kan man lage en eksklusiv variant av sørpe – med smak.


Vi bruker selvsagt oppskriften til tante Martha, for hennes mat og metoder er så fengslende.

Champagne granita (8-10 porsjoner)
6 dl fint sukker
6 dl vann
1 flaske tørr champagne (jeg bruker cava, det får være grenser), helst kjøleskapskald

Kok opp vann og sukker og pass på at alt sukkeret er helt oppløst. Avkjøles helt. Hvis du setter kjelen ut i snøen kan du jo unngå den gule snøen. Hvis du har ismaskin bruker du isvannbad – eller de som har tålmodighet kan jo bruke den. Bland i sjampissen, og sett i en langpanne eller stor kjele i frysen. Stor overflate får det hele til å fryse fortere. Etter en halvtime rører/skraper du langs kanten og høvler av frosne partier. Dette gjentas hvert 20. minutt til hele saftisen er frossen og kornete og med konsistens som gammel snø. Da er den spiseklar. Også denne kan med fordel pyntes med fin appelsinjuice, da.

Og bare sånn for variasjonens skyld har vi med en vits på slutten, en klassiker fra Bill Clintons regjeringstid:

Sitat:
Bill Clinton steps out onto the White House lawn in the dead of winter. Right in front of him, on the White House lawn, he sees "The President Must Go" written in urine across the snow.

Bill is pretty ticked off. He storms into his security staff`s HQ, and yells "Somebody wrote a threat in the snow on the front damn lawn! And they wrote it in urine! Son-of-a-bitch had to be standing right on the porch when he did it! Where were you guys?!" The security guys stay silent and stare ashamedly at the floor. Bill hollers "Well dammit, don`t just sit there! Get out and FIND OUT WHO DID IT! I want an answer, and I want it TONIGHT!" The entire staff immediately jumps up and races for the exits.

Later that evening, his chief security officer approaches him and says "Well Mr. President, we have some bad news and we have some really bad news. Which do you want first?" Clinton says "Oh hell, give me the bad news first." The officer says "Well, we took a sample of the urine and tested it. The results just came back, and it was Al Gore`s urine." Clinton says "Oh my god, I feel so... so... betrayed! My own Vice President! Damn. Well, what`s the really bad news?"

The officer replies "Well sir, it`s Hillary`s handwriting."

God påske! Og ikke glem at julen varer helt til påske!
http://innsamling.reddbarna.no/barns...aspx?col=6-110

Kommentarer totalt 11

Kommentarer

Gammel
Martis sin avatar
Ungen tror fortsatt de får mark i magen av snø, og bysnø er jo sannsynligvis litt mer møkkete enn fjellsnø, så jeg får gå for hjemmelagede varianten.

Stakkars Bill.
Postet 24-03-13 kl 08:23 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Herlig!
Postet 24-03-13 kl 08:47 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Lekker hvilerett! Og så Bill, da.
Postet 24-03-13 kl 10:11 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Postet 24-03-13 kl 10:22 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
En åtteåring jeg kjente for en tid tilbake, tok ansvar for å forske på dette med magemark og snøspising. Han smeltet en stor bøtte med snø på badegulvet, og kunne triumferende slå fast at "Nehei, det er ingen mark i vannet, mamma! Man får ikke mark av å spise snø, så det så!"

Postet 24-03-13 kl 10:25 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar


Fantastisk!
Postet 24-03-13 kl 10:42 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
Magisk!
Postet 24-03-13 kl 13:11 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Ha ha ha!! Fantastisk idé! Og utrolig morsomt skrevet!
Den siste oppskriften, med appelsinjuicen, blir vel faktisk mimosa-granité?
Postet 24-03-13 kl 15:43 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Postet 24-03-13 kl 20:02 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Gaia sin avatar
Og Champagnesorbet så jo fristende ut!
Postet 24-03-13 kl 20:20 av Gaia Gaia er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar

Den første må jeg presentere for min datter, forskeren.
Postet 24-03-13 kl 21:34 av Palmen Palmen er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Påskehøna

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no