Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Kaffestuggu – Where everybody knows your nick

Torsdag

Kaffestuggu er åpen døgnet rundt for kaffe, vin, te, øl, brus, vann eller bare skravling. Alle, både nye og gamle, er hjertelig velkomne her! Bloggen er helt åpen og kan, som alle åpne blogger, også leses av ikke-FP-medlemmer og Google.

Bloggen tilhører ikke ett bestemt medlem, men drives av moderatorteamet i fellesskap, og den åpnes hver morgen av den første i teamet som føler for det. Kaffestuggu har ofte åpent på kveldstid også, særlig i helgene.
Rangér dette innlegget

Torsdag

Postet 11-02-21 kl 07:58 av Kaffestuggu

Kommentarer totalt 35

Kommentarer

Gammel
Blondie sin avatar
Praktisk talt helg?
Jeg er marginalt bedre i dag og skal snart gjør en innsats på kontoret. Jeg håper det blir en rolig dag, men innser at min naive innstilling nok kommer til å få seg en trøkk. Det finnes ikke rolige dager.
Postet 11-02-21 kl 08:05 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
løve70 sin avatar
God morgen
Jeg trodde det var torsdag i går, så er virkelig klar for helg snart....
I kveld blir det digital vinsmaking med tre venninner, så må på polet og hente vinene. Det blir bra.
Postet 11-02-21 kl 08:23 av løve70 løve70 er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Det hadde vært helt greit om det var fredag i dag.
Rolig start, bare en ungen som må dras ut av sengen, den andre har hjemmeskole og sover fortsatt. Tallene går ned, så det er kanskje lov å håpe på normal skole til uken.
Postet 11-02-21 kl 08:39 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Frøy sin avatar
Fredag hadde vært fantastisk, men jeg tar i mot torsdag også med åpne armer. Da er det tross alt snart helg uansett.

I dag er jeg takknemlig for at mannen tar med seg gutt både til reguleringstannlegen og behandling på sykehuset. Godt vi kan bytte på det, for skal jeg være ærlig så er 3-4 timer på sykehuset hver 4.uke ikke akkurat SÅ spennende.
Postet 11-02-21 kl 08:46 av Frøy Frøy er ikke aktiv
Gammel
Sissel sin avatar
Enig, det hadde vært helt greit med helg.

Har huset for meg selv idag, dvs. når sistemann har kommet seg ut av huset om et kvarters tid. Det blir godt, jobber endel mer effektivt når jeg er alene.
Postet 11-02-21 kl 08:47 av Sissel Sissel er ikke aktiv
Gammel
Serafin sin avatar
Jeeez, noen har slått på vinteren igjen.

Jeg har brukt halve natta til å ha magevondt, og var tungt å stå opp i morges.

Ble ikke noe bedre når jeg skulle starte bilen for å få den varm, for den starter ikke. At all.

Kjæresten har allerede dratt, og er 40 minutters kjøretur unna. Så jeg må satse på å få alle tre i taxien. Det skal gå greit det, sånn bortsett fra at de to som til vanlig ikke tar taxi, er så overvettes begeistret.

Heldigvis er kjæresten tilbake før de skal hentes, og de er ferdig på samme tidspunkt i dag. Flaks.

Jeg er så drittlei vinter, og jeg er DRITTLEI bilen. Jeg SKAL ha ny, og det skal helst være el-bil, med oppvarming.
Postet 11-02-21 kl 08:51 av Serafin Serafin er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Uffda Serafin. Jeg håper at dagen blir bedre.

Det er torsdag og møtefri på spisebordkontoret. Jeg har kaffe og stearinlys og litt laber arbeidslyst.

To hjemmeskoletenåringer som fremdeles er i sengen.

Og egentlig avtale om å avspasere fra kl. 13 for å få tid til en ordentlig tur, så hvis været samarbeider så skal jeg ta meg fri da.
Postet 11-02-21 kl 08:58 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Morn. Durabelig kink i nakken etter en kjapp manøver for å hindre valp i å spise tegnestift. Var i ferd med å bli bedre men kom tilbake i dobbelt monn. Jaja.

Vinter her og, hadde glemt å lukke soveromsvinduet før jeg la meg, og skjønte ikke hvorfor jeg var så grisekald på nesa. Endte med å gå og hente meg en ovn og sette foran senga.
Postet 11-02-21 kl 09:30 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Knerten har friluftsliv i valgfag. Han virkelig elsker det, men det byr jo på en liten utfordring hver eneste torsdag, for da er det uvante ting som må være med på skolen. I dag er det skøyter, og 13-åringen er ikke veldig flink til å huske at da trenger han bedre påkledning, votter og sitteunderlag også. (Skolen skal ha full honnør. De krever ikke at alle skal ha skøyter/ski/sykkel/osv., og er veldig tydelige på at alle forespørsler om utstyr godt kan besvares med "nei" og så fikser de.) Men nå gikk han ut døra og gleder seg til valgfagstimen. Og dette er ungen jeg normalt har kalt "villmarkens stønn".
Postet 11-02-21 kl 09:30 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Stor til alle som trenger det i dag!
Gutta skal ha skøytedag i dag, og har med tursekk med pølser og kakao. M har vært vond og stiv i nakken siden i går, så vi var litt usikre på om han klarte å være med i dag, men han gikk nå avgårde med broren, så jeg krysser fingre for at det går bra.

Selv skal jeg ta et res i huset. Det trengs støvsuging! Og så lurte jeg på å lage kanelsnurrer... Jeg får se hva jeg får ånden over meg til å gjøre. Det er KALDT ute og jeg fryser konstant! Jeg gleder meg til våren!!
Postet 11-02-21 kl 09:53 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
I dag er det kaffekaffekaffe.
Postet 11-02-21 kl 09:59 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Kaldt her i dag, visstnok - 27.
Postet 11-02-21 kl 10:00 av star star er ikke aktiv
Gammel
Frk_Fryd sin avatar
All honnør til skolen vår som har utnyttet vinteren til det fulle og arrangert både akedag, skidag og skeisedag de siste ukene. Neste uke er vestlandsværet tilbake, så vi får bare nyte selv om det er bittelitt kaldt!
Postet 11-02-21 kl 10:00 av Frk_Fryd Frk_Fryd er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
"Skeise".
Postet 11-02-21 kl 10:11 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Jeg skal straks i begravelse og det blir så trist. Jeg skal holde tale så håper stemmen bærer.
Postet 11-02-21 kl 10:54 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Herlig Tjorven. Min 13-åring aka Villmannen Johhny (på barneskolen enda) har gått mange år i speideren, og skal liksom pakke sekken sin selv. Vi starter på null ved hver tur og påkledning, for ikke å snakke om ved væromslag eller endring av årstid - da starter vi på minus.
Postet 11-02-21 kl 10:58 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Frk_Fryd sin avatar
Nå måtte jeg google om det var lov å skrive "skeiser". Er det et vestlands-uttrykk?
Postet 11-02-21 kl 11:18 av Frk_Fryd Frk_Fryd er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Eg meiner vi lærte å skrive skeiser på skulen. No ser eg det er OK å skrive på bokmål og.
Postet 11-02-21 kl 11:43 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Skeiser er vel dialekten? Eller heter det det på ny-norsk?

Edit: Sannelig! Skeise på bokmål og nynorsk
Postet 11-02-21 kl 12:03 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Oisann. Siden det her var snakk om ordet i en sammenheng, så skjønte jeg hva det betydde, men som enkeltstående ord ville jeg ikke visst hva "skeise" var. :vokst opp øst på Østlandet:

For meg er det et tysk kraftuttrykk.
Postet 11-02-21 kl 12:23 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Annerledes trykk på e-en, Tjorven. I hvert fall på min dialekt.
Postet 11-02-21 kl 12:40 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Tonem, Adrienne.
Postet 11-02-21 kl 12:44 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Diftongen er forskjellig også: sjeise (med tonem 2, som bønner) vs. sjaise (med tonem 1, som bønder). :cantstopmyself:
Postet 11-02-21 kl 12:47 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg fikk virkelig STRÅLENDE karakter på min fonetikk- og lingvistikkeksamen, men dette tonem-greiene skjønte jeg egentlig aldri. Altså, jeg skjønner forskjellen på bønner og bønder (også når jeg uttaler det), men å finne igjen den sammenhengen i andre ord er komplett umulig for meg.

Er det sånn at jeg da bør holde meg langt unna å gjøre forsøk på å lære kinesisk?
Postet 11-02-21 kl 13:25 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Sitat:
Er det sånn at jeg da bør holde meg langt unna å gjøre forsøk på å lære kinesisk?
Ikke nødvendigvis. Hvert språk er annerledes. Jeg hadde en kinesisk kollega som skrøt så fælt av de fire måtene et ord kunne varieres på kinesisk og som allikevel ikke hørte forskjell på "nakken" og "naken", så det virker ikke som om overføringsverdien er så stor.
Postet 11-02-21 kl 13:51 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Tonem er skikkelig, skikkelig vanskelig. Jeg husker at jeg vurderte å lyge på meg en bakgrunn fra Osterøy, der de visstnok ikke har det, men fant ut at det sannsynligvis var andre ting jeg da ville ha blitt tatt på.

Jeg har ikke en strålende karakter i fonetikk og lingvistikk, men jeg kom meg heldigvis gjennom det.
Postet 11-02-21 kl 14:07 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Hælvetes blåtorsdag!
Postet 11-02-21 kl 14:37 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Maverick!
Postet 11-02-21 kl 15:04 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Disse tonemgreiene på bønner og bønder skjønner jeg ikke noe av, eneste forskjellen på uttale for meg er at det er d i det siste ordet. Det har nok med dialekten igjen.
Postet 11-02-21 kl 16:04 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Blå: Jeg ville IKKE mistenkt deg for å være fra Osterøy...

til Mave og andre som trenger det.
Postet 11-02-21 kl 16:21 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Du måtte gjort noen dialektgrep da, Blå.

Tonem er jo gøyalt!

på alle som trenger.
Postet 11-02-21 kl 16:24 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Poenget mitt Toffen var at e-en er helt annerledes, samme hva man kaller det. Og at i tillegg til at det er tonem to så er den første e-en veldig dratt ut, nesten til det parodiske.
Postet 11-02-21 kl 16:44 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Bluen sin avatar
Jeg kan skilte med karakteren 1,2 på grunnfagseksamen i engelsk fonetikk.
Postet 11-02-21 kl 17:18 av Bluen Bluen er ikke aktiv
Gammel
Da slo du meg, Bluen! Lurer på om det var 2.1 jeg fikk? Fonetikk var egentlig gøy!
Postet 11-02-21 kl 20:09 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
I min barndoms hjembygd, dvs. av min fars generasjon ble det uttalt "skjese". Me ska sta å stå på skjese.
Postet 11-02-21 kl 21:29 av Addison Addison er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kaffestuggu

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no