Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Kaffestuggu – Where everybody knows your nick

Torsdag

Kaffestuggu er åpen døgnet rundt for kaffe, vin, te, øl, brus, vann eller bare skravling. Alle, både nye og gamle, er hjertelig velkomne her! Bloggen er helt åpen og kan, som alle åpne blogger, også leses av ikke-FP-medlemmer og Google.

Bloggen tilhører ikke ett bestemt medlem, men drives av moderatorteamet i fellesskap, og den åpnes hver morgen av den første i teamet som føler for det. Kaffestuggu har ofte åpent på kveldstid også, særlig i helgene.
Rangér dette innlegget

Torsdag

Postet 28-01-21 kl 07:24 av Kaffestuggu

Kommentarer totalt 35

Kommentarer

Gammel
løve70 sin avatar
God morgen
Ny, tidlig morgen. Første møte unnagjort, snart klar for presentasjon for potensiell kunde. Gleder meg allerede til helg....
Postet 28-01-21 kl 08:37 av løve70 løve70 er ikke aktiv
Gammel
Sissel sin avatar
God morgen! Våknet halv 5 i dag og har ikke sovet siden. Kapitulerte og stod opp litt før 6. Masse tanker som kverner, både jobb og privat.
Postet 28-01-21 kl 08:41 av Sissel Sissel er ikke aktiv
Gammel
Serafin sin avatar
God morgen.

Storebror og Lillesøster har skole, Bonusgutten har hjemmeskole. Litt usikker på hva han egentlig skal gjøre, så håper det blir litt tydeligere etterhvert.

Kjæresten på jobb, men kort dag, så han skal ukeshandle på vei hjem, praktisk at han nå er i nabobyen, hvor de har Obs. Og at jeg slipper å handle, for det er det aller aller verste jeg gjør.

Har snødd endel i natt, så må vel ut og starte opp, og grave frem bilen snart.
Postet 28-01-21 kl 08:43 av Serafin Serafin er ikke aktiv
Gammel
Frøy sin avatar
God morgen, her har jeg snart fått flokken ut dørene og er klar for å gripe dagen på hjemmekontoret. Måtte ha en alvorlig samtale med guttungen om grisekjøring med mopedbil på glattføre i går, satser på at det gikk inn. Full forståelse for at det er artig, men trenger kanskje ikke å gjøre det på den mest trafikkerte veien i "bygda".

Jeg lurer på om jeg skal unne meg noen korte strikkepauser i løpet av dagen rett og slett for å se om de ikke hjelper på motivasjonen.
Postet 28-01-21 kl 08:46 av Frøy Frøy er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Morn, morn. Det er kaldt ute, men månen er full, og stor og vakker å se på på vei til jobb.

Mon tro om man ikke får gjort noe i dag også? Får vel sette i gang, da.
Postet 28-01-21 kl 08:53 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Jeg er på vei på jobb straks. Eneste dagen fysisk på kontoret denne uka. Siste uka med kohorter på jobb. Gutta er treige og jeg maser altså mer og mer på han straks tenåring her i huset!
Postet 28-01-21 kl 08:58 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Vi skal ha allmøte om "aktivt medarbeiderskap ved hjemmekontor" på morgenkvisten. Det tror jeg at jeg trenger.

I dag skal begge ungene ha hjemmeskole. Snuppa har ikke noe opplegg ettersom alt ble utført på skolen i går. Ettersom hun er i karantene er jeg VELDIG spent på hva de klarer å hoste opp av undervisning de neste 10 dagene, for den skolen har IKKE overbevist når det kommer til hjemmeskole. Jeg leser hva Guri Melbye skriver i avisa og kjenner at jeg blir mektig provosert. Hun tar tydeligvis utgangspunkt i Norges aller, aller flinkeste lærere og tror at det fungerer sånn overalt.
Postet 28-01-21 kl 09:03 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
God morgen

Starter dagen med hjemmekontor, møte med eksternt selskap. Lurer på om jeg skal finne meg noen oppgaver som jeg kan drive med hjemme sånn at jeg kan ta hele dagen hjemme.
Postet 28-01-21 kl 09:12 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Jeg prøvde å få legetime i dag (evt i morgen), siden jeg har så vondt i benet at jeg sliter med å gå. Telefontime mandag var det tidligste de fikk til, selv om jeg ringte med en gang de åpnet. Trodde folk var mindre syke i år, jeg.
Postet 28-01-21 kl 09:18 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
God morgen

Jeg har hjemmekontor, men skal snart ut en tur for å gi blod.

Mye å gjøre og fysisk møte i kveld, så da får jeg i hvert fall sett mennesker.
Postet 28-01-21 kl 09:19 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
I dag har jeg kjedelige møter på planen. Har ikke lyst!
Postet 28-01-21 kl 09:24 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Begge på skolen. Jeg sitter i sofaen med is på kneet. Fysøren som jeg hater føret som er nå. Dette er andre gang på under ei uke.
Postet 28-01-21 kl 09:39 av star star er ikke aktiv
Gammel
Blånn sin avatar
Morn! Bare 14,6 minusgrader i dag da jeg syklet hjemmefra. Jeg er på jobb, men er fullstendig umotivert. Rød skole er kjipt, men bedre enn hjemmeskole.

Tjorven: Jeg er så enig med deg om hjemmeskole. Vi har helt klare rutiner for hva vi forventer av lærerne når de har hjemmeskole, men som alltid er det noen som følger godt opp, mens andre tar fri. Det er vanskelig å styre, men man blir like skuffet hver gang man oppdager noen som ikke følger opp. Og selv det hvor man makser ut potensialet i hjemmeskole blir det aldri det samme som å være på skolen.
Postet 28-01-21 kl 09:44 av Blånn Blånn er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
God morgen. To nybakte 11-åringer er vekket med muffins og lys på senga og sendt på skolen med akebrett. Her skal det lages pannekaker i dag, hentes kake (jeg bestilte....gadd ikke lage til i dag OG helgen...) og lages rebusløp for overraskelsene i ettermiddag.
Postet 28-01-21 kl 09:48 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Star: Her også ises det ned kne. Jeg har røket menisken på glatta...noe dritt!!
Postet 28-01-21 kl 09:49 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Au, Taien. Hørtes absolutt ikke noe særlig ut. God bedring.
Gratulerer med 11-åringer i hus.
Postet 28-01-21 kl 10:06 av star star er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Hurra for 11-åringene!

Jeg har allerede vært en sving innom kontoret, inspirasjon for unge mennesker sto på programmet. (Eventuelt undervisning i modernismen som litteraturhistorisk periode). Nå er jeg hjemme igjen og skal delta i et webinar resten av dagen.
Postet 28-01-21 kl 10:32 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Oppdatert 28-01-21 kl 10:38 av Blondie
Gammel
Martis sin avatar
Grattis med 11 åringene Taien!
Postet 28-01-21 kl 10:50 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
God morgen! Har gjort diverse ærend på vei til jobb (for jobben alttså), så nå er jeg klar for januarjobbing. Hodepinen fra i går er magisk borte.
Postet 28-01-21 kl 11:15 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Frøy sin avatar
Jeg frøs sånn at jeg unna meg rett og slett en dusj i stedet for de planlagte strikkepausene, det gjorde underverker.
Postet 28-01-21 kl 11:39 av Frøy Frøy er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
God formiddag! Mann er ute og har vikartimer, behovet er visst uutømmelig på prakisskolen. Jentene er hjemme, studenten har avlyst prosjekt og ingen aktiviteter denne uken, niendeklassingen har hjemmeskole i dag. Går bra med sistnevnte virker det som, i alle fall skal man tro karakterkortet for første termin. Studenten var på en bitteliten bursdagsfeiring med få studievenninner i går, noe må de faktisk kunne tillate seg, så kjipt som de har det nå.
Postet 28-01-21 kl 12:35 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Hipp hurra for 11-åringene, Taien! Håper de får en fantastisk dag!

Og god bedring til alle som har falt på glatta. Jeg falt stygt på søndag, slo hodet, men hadde skikkelig flaks. Sykemeldt mandag, men så kom formen seg. Fikk kjøpt pigger i går.
Postet 28-01-21 kl 12:43 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Gratulerer med 11 åringer.

Jeg er lykkelig, har trent bort hodepinen.
Postet 28-01-21 kl 13:13 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Stompa sin avatar
Sitat:
Hun tar tydeligvis utgangspunkt i Norges aller, aller flinkeste lærere og tror at det fungerer sånn overalt.
Det er dessverre sånn at alle utdanningsbyråkrater og -forskere opererer ut fra en idealbilde av både elever og lærere, der alle lærere er superlærere med enormt overskudd og alle elever møter på skolen fulle av indre motivasjon og ivrige etter å lære hver eneste dag. Realiteten i de fleste klasserom er ganske langt fra dette, dessverre.
Postet 28-01-21 kl 13:38 av Stompa Stompa er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg tror ikke at snuppas lærere er spesielt dårlige. Jeg tror de er helt gjennomsnittlig gode på dette med hjemmeskole, og jeg ser at de virkelig gjør så godt de kan. De er godt voksne og svært drevne i klasserommet, men overgangen til digital skole har vært krevende.

Nå står de uansett i klasserommet hele tiden, men med bare halv klasse. Resten av tiden skal den andre halvdelen gjøre oppgaver som de må lage utenom undervisningen. Som noen gjør svært nøyaktig, noen gjør veldig fort og noen ikke gjør i det hele tatt.

Jeg sier IKKE at det er lett å være lærer i dette landskapet, men det er ganske åpenlyst at elevene ikke er i nærheten av å få den undervisningen de skal. Pedagogisk forsvarlig?
Postet 28-01-21 kl 14:06 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Hva er alternativet, da? Det er liten tvil om at de fleste lærere er minst like fortvilet over den manglende forsvarlighet som foreldrene.
Postet 28-01-21 kl 14:23 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Nei, jeg ser heller ikke noe alternativ. Det er mer et sukk over at Guri Melbye ikke ser ut til å skjønne hva barn og ungdommer går glipp av i undervisningen.
Postet 28-01-21 kl 14:29 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Input sin avatar
Jeg har jo voksne elever, så det kan ikke helt sammenliknes, men jeg er ekstremt glad for at jeg slipper å ha halve klassen tilstede og samtidig lage oppgaver til den andre halvparten. Det ville blitt ekstremt mye jobb å lage gode oppgaver til den halvparten som var tilstede, og jeg tviler faktisk veldig på om jeg hadde klart det uke etter uke etter uke etter uke.

Jeg tenker på meg selv som én av de heldige lærerne i dette, nettopp fordi elevene er voksne. Det gjør jo oppfølgingsarbeidet mye, mye mindre krevende - elevene mine kan få et mye større ansvar selv.

Det er jo også helt riktig det Stompa sier. Det tas utgangspunkt i en idealeelv, med en ideallærer, i et idealklasserom, i en idealverden - ingenting av dette finnes.
Postet 28-01-21 kl 16:06 av Input Input er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Det er ekstremt mye jobb og det er få som klarer det med glans, vil jeg si. Det går jo utover både kvaliteten og helsa.
Postet 28-01-21 kl 16:18 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Stompa sin avatar
Vi har nektet plent å ha halve klasser hjemme og halve på skolen. Enten alle ute, eller alle inne, nettopp for å spare oss for dobbeltarbeid. Dette er ledelsen hos oss helt enige i.

Hvis vi har enkeltelever som er borte med kortvarig fravær, legger vi bare ut dagens opplegg til dem uten tilpassing. Det er deres ansvar å ta kontakt hvis noe er uklart.
Postet 28-01-21 kl 16:26 av Stompa Stompa er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
På grunn av store klasser i knøttsmå klasserom på en skole som er bygd for 4 paralleller, men som nå har 8 (de har fått en liten ekstra paviljong, men det er på ingen måte nok), så skjønner jeg godt at det ikke er mulig å ha alle elevene i hver klasse på skolen samtidig. Dette er ungdomsskolen, så de kan ikke overlates til seg selv uten tilsyn i mer enn sekunder av gangen (i følge snuppa). Jeg skjønner også godt at det ikke er mulig å lage et godt opplegg både for de som er på skolen og de som er hjemme når klassen deles.

Men å kalle dette fullverdig opplæring er tilnærmet en vits. Og siden dette har nå har vart i tre måneder dette skoleåret. er det ganske kritisk. For ikke å snakke om perioden fra mars til juni, for da var det enda verre.

(Jeg håper det er klinkende klart at det ikke er lærerne jeg kritiserer. Jeg ser at de gjør så godt de kan og sliter seg fullstendig ut samtidig.)
Postet 28-01-21 kl 16:46 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Stompa sin avatar
Det er ikke i nærheten av fullverdig opplæring, og har ikke vært det siden 11. mars i fjor.

Selv vi, som nesten ikke har vært direkte berørt i større grad (ei uke med hjemmeundervisning i tillegg til de to ukene på rødt nå over nyttår, nesten ingen elever eller ansatte i karantene), driver jo med nødløsninger pga. det enorme fraværet. En ting er alle elevene som er hjemme fordi de har lette luftveissymptomer - som de skal være. En annen ting er alle de som utnytter at de kan dokumentere fravær selv, og nesten ikke er på skolen. Ingen av disse får et fullverdig tilbud - fortjent eller ufortjent. Hvordan det er for elevene i områdene som har hatt høyt smittetrykk, kan jeg nesten ikke forestille meg.
Postet 28-01-21 kl 17:09 av Stompa Stompa er ikke aktiv
Gammel
Input sin avatar
Er det noen som har kalt dette et fullverdig tilbud, Tjorven? Jeg oppfatter at det er bred enighet, også fra politisk hold, om at dette er på langt nær fullverdig. Det er kritisk, ja.
Postet 28-01-21 kl 18:03 av Input Input er ikke aktiv
Oppdatert 28-01-21 kl 18:30 av Input
Gammel
Blondie sin avatar
Jeg oppfatter at Melby er veldig tydelig på at det er unntakstilstand. Blant annet er det jo derfor det diskuteres om eksamen skal avlyses.
Postet 28-01-21 kl 18:07 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
apan sin avatar
De kunne jo lagd andre løsninger enn det de har gjort, Tjorven. Storebror er på skolen 2 uker. Da er de i to rom. Lærer går mellom. Det er ikke ideelt, men bedre enn at halvparten er hjemme. Så er de hjemme en hel uke. Da har de bare Teams. Lærerne slipper ha fysisk undervisning den uka med dem. Alle klassene på ungdomstrinnet gjør det sånn.
Klart det ikke er lærernes skyld, men om det er en løsning som er elendig for både lærere og elever, bør man se på andre muligheter.
Postet 28-01-21 kl 18:59 av apan apan er ikke aktiv
Oppdatert 28-01-21 kl 19:05 av apan
 
Nylige blogginnlegg av Kaffestuggu

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no