Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 17



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 17

Postet 17-12-23 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 16. årgang -

17


[1 Kirsebær] [2 Svanen] [3 Palmen] [4 Tjorven] [5 Dali] [6 Stompa]
[7 Kanina] [8 Skilpadda] [9 Luftslottet][10 Pøblis] [11 Heilo] [12 Syrinx]
[13 Toffskij] [14 Mex] [15 celebelen] [16 Eia] [17 Elise] [18 Maverick]
[19 Nenne] [20 Blånn] [21 amo] [22 Teofelia] [23 007] [24 Tallulah]


Korpsmusikk, kormusikk og førjulskonserter

Jeg har lyst til å skrive litt om korpsmusikk! Jeg begynte å spille i korps da jeg var liten, og spilte den vanlige tiden til jeg var ferdig med videregående. Jeg ble spurt om å gå over i voksenkorps, men jeg hadde ikke lyst akkurat der og da, så jeg takket nei. Så fortsatte livet, og plutselig satt jeg der med to unger og et behov for å ha bittelitt alenetid. Etter over 10 års pause begynte jeg å spille igjen! Og det gir meg så mye glede. Det er for det første deilig å ha noe fast å gå til som bare gir energi. Det er fint å skape fin musikk. Det er godt å bruke hjernen og kroppen til å øve inn nye og vanskelige stykker. Det er hyggelig å skravle i pausene, og jeg har fått gode venner gjennom korpset som jeg også tilbringer tid med ellers. Det er jo også nå en aktiv kor-tråd på forumet, og det er jo mye av samme greia.



Et av stykkene vi spiller nå for tiden er filmmusikken til Home Alone. Vi spilte også dette stykket da jeg gikk i skolekorpset, og minnene fra den tiden er fine å tenke tilbake på. Jeg synes stykket av og til kan minne litt om livet sjæl. Deler av musikken svært så hektisk, se for deg familien løper gjennom flyplassen for å rekke flyet. Av og til er livet sånn. Man løper heseblesende rundt for å rekke alt man skal, kanskje man spesielt har den følelsen nå før jul. Stykket består av musikk fra ulike deler av filmen, og jeg synes det er noe som passer til enhver anledning i livet. Det er trist musikk som passer når man har det litt vanskelig, det er litt lystig musikk hvor ting går lett og er spennende, også er det antydning til at det kan være litt skummelt når man tenker på at tyvene lusker rundt og prøver å ta Kevin. I tillegg til å høre på denne medleyen vil jeg anbefale å høre på hele soundtracket til filmen, det ligger iallfall på Spotify. Ut fra dagshumør er det ulike deler av musikken som treffer meg, men det er alltid noe som jeg tenker er nøyaktig lik mine følelser. Når man spiller musikken hver eneste uke er det som om den trenger seg ekstra godt inn i følelsene i kroppen.



For noen dager siden var det en artikkel på NRK om musikere som har gjort det bra til tross for ulike handicap. Korps blir ofte snakket om som hobbyen uten reservebenk. Jeg og mange andre opplever at det er større takhøyde for ulikheter blant folk i korps enn for eksempel fotball, og ikke like stort prestasjonsfokus som det kan bli i mange idretter. Det er klart noen vil gjerne bli veldig store, men det er også mange som bare er "sånn passe" flinke, og det er helt ok. Kanskje du kan lese denne til søndagskaffen. Fire artister som trosset alt for musikken Der står det blant annet om Gaelynn som lider av en alvorlig og spesiell form for beinskjørhet, som gjør at hun er bitteliten. Hun spiller derfor på fiolin som om den skulle være en cello.



Jeg vet at det er flere her som spiller i korps, og mange synes det er fint å spille konsert. Det er bedre enn å marsjere på 17.mai, selv om det er da flest folk ser oss. I vårt korps sliter vi med lav oppslutning på konserter. Vi snakker derfor innimellom om at hvis vi vil ha folk til å komme på våre konserter, bør vi også gå på andres konserter. Jeg vil derfor oppfordre dere til å gå på korpskonsert i kveld, et sted nær deg. Eller en korkonsert istedet. For eksempel en av disse. Eller en av de neste dagene, selvsagt. Men gå på konsert!

Kampen skoles musikkorps julekonsert i Kampen Kirke kl 17.
Manger Musikklag, Manger kirke kl. 19.
Hvis du er tidlig ut av huset kan du finne 3 små korpskonserter i Tromsø i dag. Tromsø Folkeskoles musikkorps spiller klokken 12 i Musikkpaviljonten, 12.30 i Kirkeparken og 13.00 på Strandtorget.
Helleristningen skolekorps i Tangen kirke, kl. 15.
Drøbak musikkorps, Drøbak-Frogn skolekorps m.fl Frogn kirke kl 17.

Ellers er selvsagt Google og Facebook din venn, hvis ingen av disse passer for deg.

Og nå er det bare EN UKE igjen til jul! Ho-ho-ho!

(Jeg var faktisk innpå tanken om å skrive et helt innlegg rundt disse motivasjons-drikkeflaskene. Jeg blir SÅ motivert av å ha en sånn flaske når jeg er på spinning, og sist uke gikk hodet helt i spinn da jeg satt og tenkte på denne kalenderen.



Disse motivasjonsordene trenger ikke bare å ha betydning når man prøver å få i seg dagens rasjon av vann, men veldig prosesser er vel litt sånn at man kan trenge alle disse underveis. Spinningtimen, handleturen, forberedelsene til jul, osv, osv.

Getting started (1.desember)
Remember your goal (4-5 desember, glemmer vi at jula nærmer seg? Nyter vi adventstiden for mye?)
Keep chugging (Ja, akkurat den er kanskje mest vann-spesifikk. Men jo, hvis man er i et godt spor med juleforberedelsene er det bare å fortsette, ikke slapp av!)
Remember your goal (to uker igjen til jul, hva er det vi driver med, hva skal jeg gjøre?)
Almost there (Dette er i dag! Vi nærmer oss jula!)
You did it! (Julaften, når gavene er åpnet og middagen er spist, gjestene har dratt hjem og man kan senke skuldrene.)

Men det var ikke det jeg skulle skrive om, så det ble bare en sånn liten malapropos.)

Kommentarer totalt 7

Kommentarer

Gammel
Nenne sin avatar
Tusen takk for luka! Det er så mye glede med musikk, særlig når man kan bidra og delta selv.

I dag skal jeg synge på konsert igjen, men så blir det bånn gass på juleforberedelser! Jeg må huske å drikke nok.
Postet 17-12-23 kl 08:11 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Luftslottet sin avatar
Fritidsaktivitet som er konkret og uten reservebenk er så fint. Takk for luka!
Postet 17-12-23 kl 10:05 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
Nydelig luke Har selv år bak meg i skolekorps og to voksenkorps; fin-fin hobby!
Postet 17-12-23 kl 10:32 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Finfin luke! Jeg hadde korpsunger i til sammen 16 år, og syns det var stor stas.
Postet 17-12-23 kl 11:02 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Eg elskar korps! Ein hobby som utfordrar og gir gleder på fleire nivå, og så fint du skriv om korleis musikken tar plass inne i oss. Eg har vore med korps der kaffien i pausa er det viktiste og korps som konkurrerer (konkurrerte) i øvste divisjon. Og alt i mellom. Alt er kjekt på sin måte.
Postet 17-12-23 kl 13:30 av Syrinx Syrinx er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Kan noen please bruke denne nydelige bloggen til å dele tips til julekonserter i Oslo-området denne uka? Ja?
Postet 17-12-23 kl 22:31 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Elise sin avatar
Jeg har vært på konsert i kveld med blant annet Telemark symfoniorkester og skolekoret fra Skien vgs (musikklinja). Det var fint.
Postet 17-12-23 kl 22:32 av Elise Elise er aktiv nå
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no