Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn – 2



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn – 2

Postet 02-12-20 kl 07:57 av Kalenderpiken
Oppdatert 03-12-20 kl 21:25 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 13. årgang -

2


[1 Darth] [2 Pøblis] [3 rajraj] [4 Luftslottet] [5 Elise] [6 Tjorven]
[7 Tallulah] [8 Heilo] [9 Magica] [10 Skilpadda] [11 Adrienne og Palmen] [12 Mex]
[13 tink] [14 Agent Scully] [15 Kirsebær] [16 celebelen] [17 Dali] [18 Frøy] [19 Lorien]
[20 Nenne] [21 Toffskij] [22 Albertine] [23 Pappalille] [24 007]


La meg synge for deg!

Jeg er ganske ofte i kirken – jeg er mye oftere i kirken enn de fleste andre jeg kjenner. Selv om jeg er en ekte religionsskeptiker, så er jeg også en kråkefugl som liker glitter og stas og vakre ting og synes ikoner, helgenstatuer, kunstneriske gjenskapinger av historier fra religiøse skrifter og den liturgiske og religiøse musikken er vidunderlig vakker. Når jeg er på tur rundt om i verden, oppsøker jeg ofte religiøse bygninger. Både fordi jeg altså er en ekte kråkefugl som liker å hvile øynene på vakre ting, men også fordi jeg tenker at religion er en viktig del av våre avanserte kulturer – på godt og vondt, så det å vite om både hvordan og hvorfor, er viktig.

Alle folka jeg henger med som faktisk er kirkegjengere og ekte troende, ikke bare kråkefugler som meg, eller som jobber med tros- og musikkformidling i Den Norske Kirken, er åpne, rause folk, som ønsker alle velkommen og omfavner mangfold. Riktignok er jeg klar til å selge deler av sjela mi for alt det vakre, men grensen går ved intoleranse, fordømmelse, skremsel og trusler om fortapelse for meg, så hvis de ikke hadde vært det, fikk kråkefugltendensene heller bare være det, altså.
Jeg liker delen med å ta vare på hverandre, å finne trøst, å ikke dømme, felleskap, nestekjærlighet og vakker musikk og annen kunst som er laget opp gjennom tidene. Og så er det noe med nytt liv og nyfødt barn som har uendelig vakker symbolikk.

Jeg synger i kor. Det er en av mine virkelig store gleder som gir meg masse overskudd. Vi er et Bach-kor, og vi ledes av kantor i menigheten så da sier det seg selv både at vi synger mye av Bachs store verker – og annen kirkemusikk, i kirken hvor vi hører til. I høst skulle vi ha fremført Händels Messias , som er et praktverk basert på bibeltekster – men det er utsatt på ubestemt tid.

Vi pleier også å stille med fullt kor og fire blåsere på gudstjeneste første søndag i advent hvert år– da er det basuner og halleluja-kor for alle pengene, og jeg tror flere dåpsfamilier har blitt tatt fullstendig på sengen av lydnivået på denne gudstjenesten, der de sitter på første benk med sovende dåpsbarn og vi plutselig setter i gang. Det er ikke lett for noen – ikke en gang babyer – å sove når man kjører på med Halleluja-koret fra Messias med full blåserrekke og ditto kor.

I år ble det ikke slik. Som det meste annet, feirer vi også advent på en annen måte i år. Jeg ble så glad da jeg ble spurt om å være en av fire som skulle synge i en liten adventsandakt på youtube. Så her synger jeg for dere folkens. Vi synger i starten (Hosianna, Davids sønn), på 6:20 (Å, kom, Immanuel – a capella) og 11:25, (gjør døren høy). 6:20; Å kom, Immanuel er fra 1100-tallet og noe av det vakreste jeg vet i absolutt hele verden. Så hvis du ikke har tid til å høre på slt, anbefaler jeg 6:20.
Jeg er hun som ikke har kjole på, forresten.

Kommentarer totalt 60  

Kommentarer

Gammel
Anda sin avatar
Så vakkert du og dere synger! For en gave! Og flott ser du ut også, Pøblis.

Gøy med innsiden av Høvik kirke, jeg har bare sett den fra utsiden, og da er den jo skikkelig spesiell.
Postet 02-12-20 kl 20:04 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Veldig, veldig fint! Jeg sang i pikekor fra jeg var 10 til 13, og elsket å synge i kirka. Dessverre har jeg ikke sangstemme lenger, hvis ikke skulle jeg satset på kirkekor sporenstreks.
Postet 02-12-20 kl 21:01 av Divine Divine er aktiv nå
Gammel
vixen sin avatar
Så utrolig flinke dere er! Og så flott du er!
Postet 02-12-20 kl 21:04 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
@Anda - ja, det er jo definitivt kirken langs allfarvei. Det er ikke mange nordmenn som ikke har kjørt forbi den (den ligger på høyden over E18 rett utenfor Oslo-grensen, for dere som ikke er her så ofte.)

Den ser så storslått ut der den ligger på toppen sin når man kjører forbi - inni er den mindre enn det ser ut fra utsiden, og veldig varm og lys i fargene sine.

Synd at du ikke synes du kan synge mer, @Divine - du bor jo i nedslags-/rektrutteringsfeltet vårt.
Postet 02-12-20 kl 21:05 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Kaprifol sin avatar
Nydelig
Postet 02-12-20 kl 21:52 av Kaprifol Kaprifol er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Nydelig
Postet 02-12-20 kl 22:54 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Ståpels! Så fint! :hjerter:
Postet 02-12-20 kl 23:51 av Lorien Lorien er ikke aktiv
Gammel
carmenzita sin avatar
Vakkert
Postet 03-12-20 kl 11:59 av carmenzita carmenzita er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Postet 05-12-20 kl 23:12 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Charlie sin avatar
Det var nydelig, takk for at du delte!
Postet 11-12-20 kl 08:28 av Charlie Charlie er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no