Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 24



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 24

Postet 24-12-20 kl 08:39 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 13. årgang -

24


[1 Darth] [2 Pøblis] [3 rajraj] [4 Luftslottet] [5 Elise] [6 Tjorven]
[7 Tallulah] [8 Heilo] [9 Magica] [10 Skilpadda] [11 Adrienne og Palmen] [12 Mex]
[13 tink] [14 Agent Scully] [15 Kirsebær] [16 celebelen] [17 Dali] [18 Frøy] [19 Lorien]
[20 Nenne] [21 Toffskij] [22 Albertine] [23 Pappalille] [24 007]




Året så langt har vært bare myke pakker
Er redd det er for sent å ta det pent
Glorien falmet før bladene falt
Grenene hvisket jeg fikk som fortjent



Aldri før har ordene truffet så hardt som denne julen. Som de fleste andre synes jeg 2020 har vært et drittår, uten noe fint å se tilbake på. Hodet har stort sett vært fylt av mørke tanker og håpløshet, hva har vel vært bra i år? Hva har jeg å være takknemlig for i 2020?


20 gode minner fra 2020


1. Utenlandstur med fotball i romjula. Fulle tribuner og syngende fans, folkemengder og kø, nyttårssalg og kald vind fra Mersey. Nyttårsaften på Albert Doc, der vi sammen med gladfule engelskmenn ønsket 2020 velkommen. Lite visste jeg at passet mitt skulle bli liggende i en skuff resten av året og sikkert hele neste år også.

2. FRP gikk endelig ut av regjering. MORNA, SIV! Og ikke minst: MORNA, SYLVI!!!

3. Vinterferien på fjellet. Nydelige dager med sol, gode venner og hvite vidder. Tett i tett på afterski, utepils i sola og narch sammen med 12 andre i en liten leilighet.

4. Stand-Up kveld på Ricks. Full sal, god stemning, et glass med vin balansert under stolen. Glede over at det var flere billetter i skuffen, flere show og konserter i vente.

5. Samarbeidet på jobb da Norge stengte ned 12. mars. Vi stod skulder ved skulder med en meter mellom, og laget planer og lister mens andre hamstret dopapir.

6. Stolpeturer. Mange nye, fine turstier og turmål, både i egen kommune og nabokommuner. Vårsol som varmet, naturen som våknet til liv, regnet som ikke var så surt som tidligere. OK, så fikk vi SMS om at vi var i et område sammen med veldig mange andre, men vi passerte dem fort og med god avstand. Lover.

7. Hjemmepåske med barn og svigerbarn, og nyord som hytteforbud og hytteskam har blitt en del av dagligtalen. Det meste av påskepynten var på fjellet, men noen påskeliljer og litt nykjøpt dill på den lokale Coop-butikken gjorde susen. Lange påskefrokoster med eggerøre og Nennes rundstykker, turer i nydelig påskevær. Det er rart, for enda så mye det regner her er det alltid sol og fint vær når jeg minnes tilbake.

8. Espen Nakstad. Jeg klamrer meg til alt den rolige, fornuftige, klartalende mannen sier. Jeg tror jeg elsker han litt.

9. Sesongavslutning i skibakken da de gjenåpnet etter koronastenging. Det var siste helg i april og råtten snø, men været var nydelig og vi stod i upreparert svart løype og lagde bål og grillet pølser sammen med svogerfamilien. Pølsene ble svidd og niese maste hull i hodet på meg, men vi var sammen! Endelig var vi sammen.

10. 17. mai. Folket kunne ikke komme til Kongen, så Kongen kom til folket. Herlighet, som jeg sippet av TV-bildene fra Oslo gater og en vinkende kongefamilie i åpen bil. Og som jeg angret jeg på at jeg hadde droppet bunaden akkurat dette året.

11. Avslutningsfest for 10. trinn. Vi måtte dele trinnet, ha utefest uten bevertning, men det var lykkelige, nydelig festpyntet ungdom. Det var ingen klemmer, men det var slengkyss, tårer, taler, sang og mange fine ord.

12. Uke 26. Det var denne uka vi hadde sommer i Bergen, og jeg fikk noen ettermiddager i sommerkjole. Ungene badet, det var grilling og båtturer og sol fra morgen til kveld. Jeg hadde ikke ferie, men det ble seine kvelder med hvitvin på terrassen likevel. Jeg fikk fregner nesen og ble solbrent på skuldrene.

13. Liverpool vinner ligaen for første gang på 30 år. Helt surrealistisk at de måtte løfte pokalen for tomme tribuner, men millioner av fans gledet seg likevel.

14. Norgesferie. Javel, så var det 2 pluss og hvitt av hagl da vi ankom Florø, men vi var enige om at så lenge det var opplett var det fint vær. Gode dager sammen med alle tre ungdommene, kjæreste, samboer, og samboers familie. Ikke en eneste gnissing, bare god stemning!

Jeg fikk se fantastiske Bremangerlandet – dit skal jeg tilbake! Og grønn fjord og bregrønt vann i Loen, yngste og kjæresten padlet i kano mens meg og mannen drakk halvsur trakterkaffe og spiste 2 is hver, og etterpå tok vi instavennlige bilder på de rette stedene. Jeg fikk se Geiranger og Flåm uten et eneste turistskip og Ålesund bød på sol nok til at vi kunne spise ute. Videre over vakre Hardangervidda (jeg skal la være å skrive noe om myggen), Tønsberg badet i sol, Verdens Enda (for et vakkert sted!), Preikestolen (noe oppskrytt, synes jeg) og koselige Stavanger.

15. Flytting med eldste, som kjøpte leilighet i sentrum sammen med samboeren. Vi bar og bar opp fem etasjer uten heis, og jeg nøt synes av de to unge, glade som skal ta fatt på fremtiden sammen. For det kommer en fremtid.

16. Shopping og innflytting på studenthybel sammen med mellomste. Et lite kott av en bolig, men den er nyoppusset og hennes! Heldigvis fikk hun med seg nok av fadderuken til at nye vennskap ble knyttet, og kanskje blir det fadderuke neste år?

17. Grandtanteungen. Et aldeles nydelig, lite nurk som gir håp om en ny tid og en ny begynnelse. At mamma fikk oppleve å bli oldemor, og at søsteren, som bare fikk det ene barnet, endelig fikk oppleve å få et barnebarn.

18. November har vært her, lagt igjen sludd, og Norge stenger delvis ned igjen. Men Trump taper valget i USA, så november la igjen litt snø også.

19. Egentid med mannen. Tidlige morgener med hver vår kaffekopp, scrollende over nettavisene fra hver vår mobil. Side om side på turstier, time etter time i bil på vei til fjells. Enten skravlende, eller lyttende til musikk eller en podcast. Jeg erter han for at han har fått lesebriller, han tar det like bra som alt annet. Trygge, snille, kule fyren, som i disse tider har vært kjæresten min i 30 år. Vi feiret det med å kjøpe leilighet på fjellet.

20. Alle dere på FP. Dere som gir av dere selv, deler livet på godt og vondt, dere som alltid er der. Som trøster de som trenger det, som kjefter litt på de som trenger det, som krangler og blir venner igjen og som er en egen liten landsby der meter´n ikke finnes og der det klemmes over en lav sko. Da Norge stengte ned var FP alltid åpen, da alt det sosiale forsvant var det alltid en å prate med på FP. Takk for at dere har gjort 2020 til et sosialt nettår, jeg er så takknemlig for at jeg har dere i livet mitt.

Så har det ikke vært bare myke pakker i år, det viser seg at det var noen harde også. Om grenene hvisker jeg fikk som fortjent, så hvisker jeg takk tilbake.

Dette var min liste, og kanskje har du en slik du også? Om du tenker etter?


Gledelig jul, kjære FP-venner.




Kommentarer totalt 26

Kommentarer

Gammel
Isolde sin avatar
Fin oppsummering av året. Ikke alt har vært mørk.

Jeg begynte i verdens beste jobb i februar. Endelig har jeg møtt kollegaer som gjør dagen bedre. Selv om vi etter en måned havnet på hjemmekontor så har det vært mitt beste år i arbeidslivet noen gang. Og jeg har fått sett mye av Norge både gjennom jobben, og de 6 dagene med ferie jeg og mannen fikk helt alene.

Det har vært mye positivt hos oss i år. Selv om jeg er lei av å planlegge, avbestille reiser som må kuttes osv. Så er det lenge siden jeg har hatt det bedre. Nesten som jeg ikke tør si det høyt.

Vi er ikke en veldig sosial familie. Det gjør at ting ikke blir så anderledes. Men det vi savner mest er de få vennene vi har. Spesielt de som bor utenfor byen.
Postet 24-12-20 kl 08:53 av Isolde Isolde er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Det er sant, det er mye bra også i et unntaksår som dette.

Jeg traff kjæresten i begynnelsen av året og lockdown ga oss mye tid til å bli kjent med hverandre før resten av verden ble involvert. Det var utrolig fint!

Og ikke minst, FP-landsbyen har hjulpet meg med støtte og varme langt forbi hva som lan forventes og jeg blir helt myk i hjerterota av å ha et sånt nettverk i ryggen.

God jul, finingene! Jeg har litt trua på 2021.
Postet 24-12-20 kl 09:24 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Nydelig oppsummering 007. God jul til deg og dine.
Postet 24-12-20 kl 09:27 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Trixie sin avatar
Tusen takk 007. Det var fint å lese.

Ønsker alle en riktig god jul.
Postet 24-12-20 kl 09:30 av Trixie Trixie er ikke aktiv
Gammel
Magica sin avatar
Så fine ord til ettertanke. god jul til deg og dine!
Postet 24-12-20 kl 09:33 av Magica Magica er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Dette var en fin luke.

God jul til alle her på FP.
Postet 24-12-20 kl 09:40 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
Det var feel good-luka si, det! Du har jo helt rett. 2020 har bydd på mye fint også, både på tross av korona, og på grunn av korona!
Postet 24-12-20 kl 09:47 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Takk for fin luke.
Postet 24-12-20 kl 09:50 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Fineste agenten. Takk for nydelig luke.
Postet 24-12-20 kl 09:55 av nolo nolo er ikke aktiv
Oppdatert 24-12-20 kl 16:30 av nolo
Gammel
Gaia sin avatar
Tusen takk for en nydelig avslutning på årets julekalender.

Det er heldigvis mye å være takknemlig for i 2020, og det er så fint når vi i fellesskap klarer å huske på det. Dessuten finnes det ingen finere sang å avslutte julekalenderen med enn den du valgte. Etter en november som aldri gikk over her på Østlandet, før solen endelig dukket opp igjen i går.
Postet 24-12-20 kl 10:12 av Gaia Gaia er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
For en nydelig luke, 007!
Postet 24-12-20 kl 10:39 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Postet 24-12-20 kl 10:46 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
oslo78 sin avatar
Går morgentur og sipper over innlegget ditt, spesielt punkt 20. Så heldige vi er! God jul,007!!!
Postet 24-12-20 kl 10:49 av oslo78 oslo78 er ikke aktiv
Gammel
Selma sin avatar
Tusen takk for en fin luke!

God jul!
Postet 24-12-20 kl 10:52 av Selma Selma er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
Dette var ei ordentlig fin luke! Takk skal du ha, og god jul!
Postet 24-12-20 kl 10:56 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
For en nydelig luke!

Tusen takk, og god jul!
Postet 24-12-20 kl 11:41 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Perfekt, Agenten. God jul!
Postet 24-12-20 kl 11:54 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Postet 24-12-20 kl 11:56 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
For en nydelig luke.
God jul!
Postet 24-12-20 kl 12:21 av star star er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Mye på plusslista når man tenker etter. Vi fikk valp, noe jeg var skeptisk til, men som jeg tror blir bra til slutt.
God jul til deg og resten av FP.
Postet 24-12-20 kl 12:26 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Åååh, nå tok du ut tårene på meg. Fin luke Takk, og god jul!
Postet 24-12-20 kl 12:27 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Millen sin avatar
Postet 24-12-20 kl 13:17 av Millen Millen er ikke aktiv
Gammel
Agent Scully sin avatar
Syns det har vært mye bra i år, men det er lett for meg å si, med jobb i staten, store, hjemmekjære unger som elsket hjemmeskole (). Til og med et legendarisk julebord fikk vi til, med soveposer rundt et bål i skauen - mens det sluddet (ok, vi hadde en gapahuk også). Masse trening, masse turer, masse ekstra tid fordi jeg ikke trenger sykle til jobb og ingen skal på aktiviteter. Mine tanker går til de som har mistet livsgrunnlaget og inntekter, og de som er avstengt fra sine sosiale arenar.
Postet 24-12-20 kl 13:57 av Agent Scully Agent Scully er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Takk for en fin luke. Og god jul!
Postet 24-12-20 kl 16:13 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Java sin avatar
Tusen takk! Jeg trengte denne luken og listen i dag. God jul, flotte agent!
Postet 24-12-20 kl 16:21 av Java Java er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
For en fin luke! God jul, 007 og alle FP-ere!
Postet 24-12-20 kl 17:25 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no