Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Alexas bokhylle

D-dagen

Bokhylla mi er full av bøker av ymse slag, og jeg prøver å bruke dem som inspirasjon til trening. Jeg kan dessverre ikke skryte av å ha lest alle enda...
Rangér dette innlegget

D-dagen

Postet 08-08-10 kl 22:23 av Alexa

"D-DAGEN
Slaget om Normandie"

Antony Beevor

Cappelen Damm (norsk utgave)



D-dag (av engelsk D-day) er et militært uttrykk som kan spores tilbake til første verdenskrig. Det blir brukt i forbindelse med planleggingen av spesifikke, større militære operasjoner og angir en startdato for denne. Ikke alltid, men i de aller fleste tilfeller, vil operasjonen bli satt i gang på denne forhåndsgitte dato.(Wikipedia)

D-dagen nærmer seg. Ja, for det er vel slik at alle tenker på denne dagen nå?
26. september, altså. Oslo Maraton. 10-kilometeren.

Det er syv uker til, det. For en som meldte seg på allerede i januar burde ikke dette komme som noen overraskelse. Grunnlaget burde vært lagt og flere lengre turer burde vært tilbakelagt. Det er imidlertid utrolig hvor lite trening det er mulig å få til på 7 måneder. Nå var jeg jo gravid frem til starten av mai, men jeg trente faktisk mer før ungen var ute enn jeg har gjort etter. Eller trente og trente, fru Blom, jeg syklet på ergometersykkel med knærne ut til siden (pga magen, dette var ikke et nytt revolusjonerende treningskonsept). Ikke den optimale oppladningen til et kondisjonsløp har jeg hørt.

For å minimere sannsynligheten for at jeg trekker meg har jeg fortalt det til alle jeg kjenner. Ja, det har nesten gått så langt at det er noe av det første jeg forteller når jeg blir kjent med nye mennesker. "Hei, jeg heter Alexa. Jeg skal forresten løpe 10 kilometeren i Oslo Maraton."

Jeg våknet opp i går og fant ut at det var på tide å faktisk trene litt også, så jeg kom meg ut og kjøpte joggesko. Det er visst en ganske viktig del av det å trene. Da jeg i januar/februar 2009 (!) startet på Elixia (og denne bloggen) lånte jeg mannens altfor store joggesko i mangel av egne. Kanskje ikke så rart at det ikke holdt så lenge den gangen.

I dag tok jeg meg en joggetur som varte i 30 min. Jeg jogget i max 4. Ikke så verst det da. I mine øyne kvalifiserer forresten dette helt klart til en joggetur. Jeg nekter å kalle det en "joggetur" som om den liksom ikke teller.

Som tall- og testavhenging startet jeg selvfølgelig med en Cooper-test (løp så langt du klarer på 12 minutter). Håpet var at jeg lå i gruppen "Dårlig" og ikke i "Veldig dårlig", og dermed måtte jeg klare å tilbakelegge minst 1400 meter. Jeg klarte 1375...

Og jeg tror at jeg om 7 uker skal gå/jogge 10 km på under 2 timer?

D-dagen nærmer seg med stormskritt, og jeg skal jammen meg klare det. Ja, det skal jeg.

Jeg tar gjerne i mot litt heiing.

Postet under Trening
Kommentarer 15 E-post blogginnlegg
Kommentarer totalt 15

Kommentarer

Gammel
Tåtti sin avatar
Heiing må til.
Postet 08-08-10 kl 22:30 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Postet 08-08-10 kl 22:31 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Tøffa

Jeg blir med neste år!
Postet 08-08-10 kl 22:36 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Bluen sin avatar


Skjemaet sier faktisk at jeg løp en "meget god" coopertest som 18-åring. Er ikke sikker på at gymlæreren er enig i det.
Postet 08-08-10 kl 22:49 av Bluen Bluen er ikke aktiv
Gammel
torsk sin avatar
Postet 08-08-10 kl 23:04 av torsk torsk er ikke aktiv
Gammel
Sokk sin avatar


Du klarer det!
Postet 08-08-10 kl 23:06 av Sokk Sokk er ikke aktiv
Gammel
Agurke sin avatar
Postet 08-08-10 kl 23:09 av Agurke Agurke er ikke aktiv
Gammel
Irma sin avatar
Postet 08-08-10 kl 23:09 av Irma Irma er ikke aktiv
Gammel
Storm sin avatar
Jeg er dønn imponert over at du gir deg i kast med dette så kort tid etter fødselen.

Skal vi ha noe FP-treff etter løpet forresten?
Postet 08-08-10 kl 23:09 av Storm Storm er ikke aktiv
Gammel
Obelix sin avatar
Postet 09-08-10 kl 00:52 av Obelix Obelix er ikke aktiv
Gammel
Olvina sin avatar
Postet 09-08-10 kl 01:35 av Olvina Olvina er aktiv nå
Gammel
annemede sin avatar
Postet 09-08-10 kl 07:56 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Kjempeimponert over innstillingen din. Dette går veien!
Postet 09-08-10 kl 09:55 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Acsa sin avatar
Supertøffingen! Heia! Hurra!
Postet 09-08-10 kl 15:21 av Acsa Acsa er ikke aktiv
Gammel
MsM sin avatar
Postet 09-08-10 kl 20:52 av MsM MsM er ikke aktiv
 

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no