Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Husfrua på Grime

Dagens overraskelse

I mai 2022 kjøpte mannen og jeg et landsted/langtidsprosjekt/minibruk. I første omgang er bloggen tenkt som et sted jeg kan samle tanker og planer for dette, og forhåpentligvis utveksle tips og ideer med andre som har gamle hus.

Kanskje utvikler bloggen seg til å handle om helt andre ting. Time vil show.
Rangér dette innlegget

Dagens overraskelse

Postet 16-05-23 kl 12:06 av celebelen

Innlandet fylke har en sympatisk ordning hvor man som eier av et gammelt hus kan få gratis befaring med en bygningsrådgiver. Jeg fikk tips om dette fra "Lys i gamle hus" på Instagram, og sist uke hadde vi besøk. Han dunket i panelet ute, sjekket malingstypen og gransket huset fra loft til kjeller.

Konklusjonen ble heldigvis at huset er i (overraskende) god stand, alder og bruk tatt i betraktning. Panelet virker sunt, og grunnmuren stødig, så når taket kommer på plass kan vi puste litt lettere.

Det som virkelig ble en overraskelse, var at utbygget med kjøkken og veranda på baksiden ikke ser ut til å være originalt. På loftet var det ganske tydelig at takstolene er kappet, og at ytterveggen har gått lenger inn. (Vi vet ikke hva det svarte pulveret er, men teorien som leder er at det er et fargepigment).



Vi vet ikke når tilbygget kom. På dette bildet fra Digitalt museum er det på plass. Det står at bildet er tatt i januar 1956, men det er jeg rimelig sikker på er feil, siden det er løv på trærne. Kanskje er det tatt høsten 1955?

På bildet ser det også ut som om de to vinduene til høyre i første etasje er falske, at glassene bare er malt på med svart for å få symmetri. Det kan godt stemme, det er nemlig ikke vinduer der nå heller. Det er bare rammer, og såvidt mulig å se at det antakelig har vært malt med en mørkere farge under den hvite som er der nå. På innsiden av veggen henger det en tavle som vi vurderer å beholde, så kanskje vi maler opp igjen med svart.

Det skal finnes flere bilder av skolen på det lokale velhuset, og jeg tror det kan ligge en del informasjon i kommunens arkiver - dessverre i den delen som ikke er digitalisert. Jeg har med andre ord en letejobb å gjøre, det får bli på en regnværsdag.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Yttervegg inne.jpg (72,0 KB, 172 visninger)
Kommentarer totalt 6

Kommentarer

Gammel
Albertine sin avatar
Åh, det er sånn stas å få vite mer om huset sitt. Det er en bit lokalhistorie det der, tenk om vi kunne fått visst mer om de menneskene som gjorde de endringene!
Postet 16-05-23 kl 12:34 av Albertine Albertine er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Åhh, så spennende.
Postet 16-05-23 kl 13:20 av star star er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Spennende! Og hyggelig med positive overraskelser!
Postet 17-05-23 kl 17:07 av LilleT LilleT er aktiv nå
Gammel
Hondacrv sin avatar
Å så morsomt!
Postet 18-05-23 kl 10:47 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
Olvina sin avatar
Så spennande dette er!
Postet 18-05-23 kl 10:54 av Olvina Olvina er ikke aktiv
Gammel
him sin avatar
Bra overraskelse (og gøy at kommunen har et slik tiltak)

PS! Tror jeg har glemt å si det, men tusen takk for at jeg får lese bloggen din (mulig jeg har sagt det før, glemmer litt mer enn før. Men det kan vel godt sies to ganger)
Postet 19-05-23 kl 08:03 av him him er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av celebelen

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no