Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Siri

Å eldes med verdighet

Rangér dette innlegget

Å eldes med verdighet

Postet 13-09-10 kl 11:27 av Siri
Oppdatert 13-09-10 kl 11:32 av Siri

Jeg hadde tenkt å skrive et innlegg om Botox og aldring og rynker og om å tåle tidens tann, men først må jeg skrive litt om andre ting alderdommen kan føre med seg, utover det som faktisk synes utenpå.

Jeg jobber altså for tiden på sykehjem og møter mange flotte eldre mennesker, mye av minnene er utslettet og i de fleste tilfellene evnen til å føre adekvate samtaler, men evnen til å uttrykke glede, tilfredshet og takknemlighet er hos mange fortsatt på plass og bidrar til å gjøre dagen meningsfull også for meg som går hjem etter endt arbeidsdag. Visst soves det mye i fellesarealene, men i våkne øyeblikk er det noen som gratulerer meg, uten at jeg egentlig vet hvorfor og kan fortelle at de tenkte på meg da de stod opp i dag morgest. Visst har de forvekslet meg med en annen, en som ganske sikkert heller ikke har verken har bursdag eller på annen måte gjort seg fortjent til gratulasjoner akkurat på denne dagen, men gleden over at de får delt dette med den de tror er den rette og på det de tror er den rette dagen er nok til å være et lyspunkt for den gratulerende. Det å høre beboere føre en mer eller mindre goddag-mann-økseskaft-samtale med hverandre, men samtidig tydelig glede seg over hverandres selskap kan til tider også være nokså rørende. Men tilbake til den mer overfladiske delen - det slår meg av og til hvordan vi, min generasjon som får Botoxen snikende inn på livet og hvor plastiske inngrep i større og større grad blir normalisert kommer til å sitte på sykehjemmet, glattstrøkne i ansiktet og klamrer seg til en skjønnhet som en gang var. Og håpet er selvsagt at jeg aldri skal bli trekt med i den bølgen som skyller over oss, jeg håper at jeg aldri under noen omstendighet får behov for å sprøyte ansiktet fullt av gift for å unngå rynker og alderdommenstegn. Alderen innhenter oss alle før eller siden, man kan velge å bekjempe den, eller man kan velge å blomstre med den. Liv Ullmann er et eksempel på et menneske som har hatt alle muligheter til å hive seg på alderdomskrigen, men som i stedet har valgt å blomstre med den. Her er et eksempel på en 70-åring som har levd et rikt liv og som enda har et levende ansikt i behold:

Kommentarer totalt 10

Kommentarer

Gammel
Inagh sin avatar
Fint innlegg!

Liv Ullmann er forresten ei vakker dame - både utenpå og innvendig. (Har truffet henne en gang i forbindelse med studier.)
Postet 13-09-10 kl 12:22 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Magnolia sin avatar
Herlig innlegg! Og Liv Ullmann er et glitrende eksempel på hvor fin man kan være selv om man ikke ser ut som man er 20 lenger.
Postet 13-09-10 kl 12:43 av Magnolia Magnolia er ikke aktiv
Gammel
Hun er så utrolig vakker Og tro det eller ei men hun har humor og en stor porsjon selvironi også. Har truffet henne.
Postet 13-09-10 kl 13:14 av Michelle Michelle er ikke aktiv
Gammel
Ami sin avatar
Gamle mennesker er så fine.
Flott innlegg!
Postet 13-09-10 kl 14:02 av Ami Ami er ikke aktiv
Gammel
Dette var herlig å lese. Og Liv Ulmmann er skjønn. :hjerter:
Postet 13-09-10 den 16:24 av
Gammel
Bluen sin avatar
Fint innlegg, ja! Jeg håper jeg blir slik når jeg er 70 (og hun likner faktisk ganske mye på mamma - mens jeg ser mye av meg selv i eldre bilder av henne, så det er kanskje ikke helt usannsynlig. )
Postet 13-09-10 kl 16:28 av Bluen Bluen er ikke aktiv
Gammel
Veldig enig med deg! :)
Postet 13-09-10 kl 22:25 av Joika Joika er ikke aktiv
Gammel
him sin avatar
Fint innlegg.
Postet 13-09-10 kl 23:21 av him him er ikke aktiv
Gammel
Bergensis sin avatar
Flott innlegg!
Postet 13-09-10 kl 23:28 av Bergensis Bergensis er ikke aktiv
Gammel
Mams sin avatar
Et flott innlegg.
Vi alle kunne nok tenke oss å pynte litt på "fasaden", spesielt på dårlige dager (som ofte samenfaller med mensen hihihi)
Men jeg håper som deg at jeg kan eldes som jeg er uten alt for mange "tilsettningsstoffer" som ikke har kommet via maten.
Postet 14-09-10 kl 01:09 av Mams Mams er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Siri

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no