Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 19



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 19

Postet 19-12-20 kl 07:08 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 13. årgang -

19


[1 Darth] [2 Pøblis] [3 rajraj] [4 Luftslottet] [5 Elise] [6 Tjorven]
[7 Tallulah] [8 Heilo] [9 Magica] [10 Skilpadda] [11 Adrienne og Palmen] [12 Mex]
[13 tink] [14 Agent Scully] [15 Kirsebær] [16 celebelen] [17 Dali] [18 Frøy] [19 Lorien]
[20 Nenne] [21 Toffskij] [22 Albertine] [23 Pappalille] [24 007]


En skulle vøri fire år i romjul'n
Og kjint ei jinte som var nesten fem,
Og begge skulle kledd seg ut med masker
Og kømmi julbokk tel et bæssmorhem.


Vi var litt eldre, jeg var kanskje 7-8 år da vi begynte å gå julebukk. Og så var vi ikke to stykker, men fire. Det var jeg og kusina mi som var like gamle, lillesøsteren min som var to år yngre og tremenningen vår som var året eldre enn meg. Og til forskjell fra i sangen, så gikk vi ikke julebukk til bestemor, men fra. Vi hadde base der. Bestemor og bestefars hus var alltid åpent for alle bygdas barn – og det var jo ikke så rart, for vi var jo stort sett i slekt hele gjengen. Søskenbarn og tremenninger og firmenninger, og alle bodde innenfor en radius på noen få kilometer, og var stort sett innenfor samme alder, med en tre-fire år mellom eldste og yngste.

Tredje juledag var den store julebukkdagen. Bestemor hjalp oss med å kle oss ut. Hun tryllet fram skaut og skjerf, nisseluer, forklær og gamle anorakker. Tante Gretas gjenglemte leppestift ble fine røde nissekinn, og tante Anitas stump av en svart kajalblyant ble fregner. Så var vi klare.

Og klokka skulle vara midt på dagen
Og vægen skulle vara lett og gå,
Og æille bikkjer skulle vara inne
Og æille biler skulle bære stå.


Så la vi i vei, da. På spark. Snøen knirket og gnistret under meiene. Kulda beit akkurat passe mye i kinnene og magen kilte av søt forventning. Lyset var blått og månen skinte blekt over fjellkammen. Jeg kan ikke huske at vi noensinne møtte biler på disse ekspedisjonene våre. Bygda lå der så stille. Bare elva buktet seg som et sølvaktig bånd gjennom et rimet landskap.
Vår barndoms verden var ikke stor. Og vi kjente de som bodde i hvert eneste hus.

Og viss ein møtte onger etter væga
Som gjorde nar og ville vara med,
Så sku en hatt en bror i femte klassen
Som rødde væg så folk fekk gå i fred.


Vi møtte sjelden på noe bråk på veien. Og merkelig nok var selv de store tremenningene våre på en 17-18 år, som til vanlig pleide å terge oss til tårene spratt, vennlig stemt da julebukk-sparkstøttingen kom togende inn på gårdsplassen.

Og bæssmorhuset skulle mæssom såvå
Og bak gardina skulle ingen sjå
-Før vi fekk stiltre øss på tå i gangen
Og feste maska før vi banke på.


Vi stilte oss pent opp på trappa og ringte på. I det døra gikk opp stemte vi i. «Glade jul», «Deilig er den himmel blå», eller «Deilig er jorden». De som åpnet døra sto smilende der i trekken fra den åpne døra og lyttet til alle versene. Vi sang av full hals.

Så sku vi klampe inn på høge hæler
Og kvinke julbokkmål: "Godkvell, godkvell".
Og djupt i stolen sku a bæssmor svara:
Så kom det julbokk åt en stakkar lell!"


«Nei men, e det julebukkan vårres som kommer! Så koselig!» og så kom de med belønningen. Klementiner, nøtter, epler. Twist. Sirupssnipper og karameller. Vi bukket og neide og takket. Puttet godsakene i striesekken, stablet oss på sparken, vinket og ropte «God jul!». Så gikk ferden videre til neste hus.

To-tre timer senere var vi kalde på tærne og nesen, men varme inni. Striesekken var full. Vi vendte sparken og dro hjemover. Til bestemors hus, med vinduene det lyste så varmt fra. Bestemor ventet alltid med dekket kjøkkenbord og nykokt kakao. Hvordan hun kunne vite nøyaktig når vi kom, vet jeg ikke den dag i dag. Men alt var alltid klart. «Nu e dåkker vel sulten?» Og det var vi. Vi stimet inn i kjøkkenet. Rundstykker, egg, hjemmelaget lammerull, hjemmelaget leverpostei og hjemmelaget ripsgele. Kakao fra den brune keramikkmugga. Lefser og smultringer. I stua sprakte det hyggelig fra vedovnen. Bestefar nynnet der inne. På bordet bugnet det av all julens overflod. Lysene brant og vi var omgitt av glede, ro og kjærlighet. Da vi var mette, samlet vi oss i stua og fordelte årets bytte. Alt som ikke gikk opp i fire, fikk bestefar.

Bestefar døde i 2002, da jeg var 18 år. Bestemor i 2012. Jeg var heldig. Jeg fikk ha dem lenge. Jeg har uendelig mange lyse og gode minner fra tida med dem. Selv om jeg er godt voksen nå, i mitt trettiniende år, så savner jeg dem enormt. Kanskje særlig i desember. Derfor kan jeg aldri høre denne sangen uten å gråte så snørr og tårer spruter. Alf Prøysen må ha hatt en bestemor som min, det er jeg sikker på.

En skulle vøri fire år i romjul'n
Da julelysa brente dagen lang
-Da væla var et hus med fire vegger,
Og saligheta var et bessmorfang.

Kommentarer totalt 27

Kommentarer

Gammel
Agent Scully sin avatar
For et vakkert barndomsminne å ha, du er heldig.
Postet 19-12-20 kl 07:20 av Agent Scully Agent Scully er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Nydelig!
Postet 19-12-20 kl 07:38 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Selma sin avatar
Så fint du skriver
Postet 19-12-20 kl 09:07 av Selma Selma er ikke aktiv
Gammel
Fintdethei! sin avatar
Fikk tårer i øynene selv jeg, nå. Nydelig luke, god jul!
Postet 19-12-20 kl 09:25 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar

For et nydelig minne!
Postet 19-12-20 kl 09:38 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Postet 19-12-20 kl 09:42 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
Magica sin avatar
så fint!
Postet 19-12-20 kl 09:46 av Magica Magica er ikke aktiv
Gammel
Gaia sin avatar
Postet 19-12-20 kl 10:26 av Gaia Gaia er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Så godt minne å ha med seg!
Takk for god, fin, stemningsfull luke.
Postet 19-12-20 kl 10:37 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
For en fin luke! Tok meg tilbake til barndommen og sparktog med naboene. Takk for skikkelig julestemning og en varm, fin luke!
Postet 19-12-20 kl 10:44 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
Det var en nydelig beskrivelse!

Nå minnet du meg på at jeg selv gikk julebukk som liten. Det var så stas!
Postet 19-12-20 kl 10:46 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Herlig minne.
Postet 19-12-20 kl 11:53 av Chablis Chablis er ikke aktiv
Gammel
007 sin avatar
Så nydelig.
Postet 19-12-20 kl 12:04 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Postet 19-12-20 kl 12:27 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
For noen minner - så godt at du tar vare på dem, og deler med oss. Du skriver så levende og varmt at jeg kjenner det helt hit!
Postet 19-12-20 kl 13:37 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Postet 19-12-20 kl 13:50 av star star er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Postet 19-12-20 kl 14:05 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Så fine juleminner.
Postet 19-12-20 kl 14:43 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Åh, nå ble jeg rørt. Takk!
Postet 19-12-20 kl 16:05 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Nå kom julestemningen! Takk
Postet 19-12-20 kl 16:20 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Der kom julestemningen, ja!
Postet 19-12-20 kl 16:38 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
scilla sin avatar
For en fin luke - akkurat sånn hadde jeg det også i julen hos bestemor og bestefar. Denne luken hentet frem gode barndomsminner, tusen takk!
Postet 19-12-20 kl 16:53 av scilla scilla er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Så nydelig du skriver om juleminnene!
Postet 19-12-20 kl 20:00 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar

Så fint!

Takk.
Postet 19-12-20 kl 21:58 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Postet 20-12-20 kl 01:27 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar


Dette var nydelig beskrevet. Det du (og Alf Prøysen) beskriver er nesten tidløst. Kjærlighet og omsorg fra besteforeldre, fellesskap med søskenbarn og tjukke slekta. Jeg er også blant de heldige som har fått kjenne på det i oppveksten. Man tar det lett for gitt, derfor gir det ekstra verdi når du beskriver det så levende for oss på denne måten.
Postet 20-12-20 kl 12:28 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Postet 22-12-20 kl 16:19 av gnuri gnuri er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no