Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 5

Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 5

Postet 05-12-24 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 17. årgang -

5

[1 Appelsin ] [2 Skilpadda ] [3 Elise ] [4 Toffskij ] [5 Maverick ]
[6 Eia ] [7 Malama ] [8 amylin ] [9 Dali ] [10 Fersken ] [11 Syrinx ]
[12 Albertine ] [13 Inagh ] [14 Tallulah ] [15 Kanina ] [16 Tangerine ]
[17 Che ] [18 Floksa ] [19 Magica ] [20 Mex ] [21 Palmen ]
[22 Pøblis ] [23 him ] [24 daffy ]

Gruss von Krampus!

I dag er det Krampus-dag!

Dagen hvor uskikkelige barn får smake riset, og blir kidnappet av en djevellignende figur. For de som synes dagens unge generasjon Alpha blir pakket inn i vatt og trenger litt mer motgang og frykt i tilværelsen, er det antageligvis å anbefale å plukke opp Krampus-tradisjonen.

Krampus er den kjipe kompisen til St. Nicholas, og der Nicky loffer rundt i rød kosedress og rister jovialt på vommen og fyller strømper med snop, er Krampus mer et... djevelmonster?, som tar seg av avstraffelsen der det er behov for slikt.

Den originale good cop/bad cop, om du vil.

Krampus er mest poppis i mellom-Europa, og nutildags arrangeres det fortsatt Krampuslauf i Østerrike, hvor folk kler seg ut i Krampushabitt og jogger gjennom tettsteder mens de brøler og slenger rundt seg med kjepper og lenker. Ah, juletradisjoner, dere! Koselig!

.. som alle andre ikoner er også Krampus en evig favoritt for julekortmotiv, i beinhard konkurranse med dompapper og smånisser på gårdstun - og jeg må si at jeg har litt sansen for den brutalnaturalklassisistiske (ja, et helt nytt ord jeg laget selv i anledning dagen) stilarten:

Så god jul da, dere! Håper jaggu dere har vært snille.

Kommentarer totalt 22

Kommentarer

Gammel
Inagh sin avatar
Moses, det siste bildet der ser ut som noe som kunne vært vokalisten i et band jeg sannsynligvis hadde likt.

Krampus, ja - kanskje jeg burde lage en krampusvegg i barnehagen også, som motvekt til alle nissene vi har strødd rundt oss. "Nå har jeg sagt for n'te gang at vi går inne. Nå slutter du løpe, ellers kommer Krampus!" Ah, mulighetene virker plutselig uendelige.

Nuja - enn så lenge er nissen skummel nok for småttisene mine, så det får vel bli med drømmen...

Takk for fantastisk luke.
Postet 05-12-24 kl 07:31 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Det interessante er jo at vi har en lokal versjon også. Jeg var på samisk julekonsert på søndag, og lærte at på samisl heter nissen Juovlastállu, og han vil at barna skal rydde og vaske, - ser det ikke fint nok ut så kommer han og suger hjerne. Ut av de minste barna. (Du bør sikkert la vær å nevne den siste biten Inagh)

Takk for kul lule, Mave! Ps: savner deg. Ringes?
Postet 05-12-24 kl 08:06 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Haha, herlig luke! Det var jo mye «skumlere» med jul før i tiden, på Island kunne du få råtten potet fra en av de tretten nissene om du ikke var snille og katten deres spiste barn som ikke fikk nye klær til jul.

Takk for en artig luke!
Postet 05-12-24 kl 08:06 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Ah, ja! No hugsar eg at eg har sett frå Krampusfestivalen på eit av dei mange tullereiseprogramma som fins, men eg fulgte ikkje med nok til å få med meg kven Krampus faktisk var. Eg har lært noko nytt i dag. Takk for infotainment.
Postet 05-12-24 kl 08:38 av Syrinx Syrinx er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Fantastisk! Jeg føler vi virkelig slår et slag for den rå og brutale jula i årets kalender!
Postet 05-12-24 kl 08:51 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Wow, det må jeg si! Han så da satans skummel ut!
Postet 05-12-24 kl 09:26 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Jeg føler at Krampus er alle mørke desembermorgeners skytshelgen. Men å lese om ham her gjorde meg i bedre humør!
Postet 05-12-24 kl 09:48 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Så morsomt luke!

De julekortene burde man jo la seg inspirere av til julekort til familie og venner.
Postet 05-12-24 kl 10:01 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Jeg mistenker at krampus var litt tidlig ute i går, da bilen stanset. Men altså, for en artig type. Det må jo være litt skummelt for å bli koselig også. Takk for ei herlig luke!
Postet 05-12-24 kl 10:03 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
løve70 sin avatar
Herlig Ufyselig kar den Krampus
Postet 05-12-24 kl 10:25 av løve70 løve70 er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Fantastisk luke, moro med alle tradisjonene som ikke bare er søte og snille.
Postet 05-12-24 kl 11:15 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Jeg er ikke sikker på at det nyordet kommer på noen offisiell liste med det første, som årets.

Sveits har visst en litt snillere Krampus-figur. Han bare deler ut kull til dem som ikke skal ha gaver, men er ikke fullt så skummel.

Takk for morsom luke.
Postet 05-12-24 kl 11:35 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Skikkelig skummel luke, takk skal du ha!
Postet 05-12-24 kl 12:11 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Fantastisk!
Om man skal verdsette det gode og fine, så trenger vi også litt av motparten også.
Postet 05-12-24 kl 12:38 av Mex Mex er aktiv nå
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg ble introdusert for "den slemme nissen" da jeg bodde i utlandet som 16-åring. Jeg husker at jeg ble litt satt ut av tanken.

Men takk for morsom luke. Det er godt med litt variasjon.
Postet 05-12-24 kl 12:59 av Tjorven Tjorven er aktiv nå
Gammel
Tallulah sin avatar
De Krampusparadene ser helt ville ut, og så utrolig godt lagde masker og kostymer!
Postet 05-12-24 kl 14:12 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Takker, du.

Jeg har sett filmer fra de paradene og festlighetene, og de utløser alltid sporenstreks en debatt om black face i kommentarfeltene. Amerikanere som tenker amerikansk «black face» med en gang, og europeere som mener at det er totalt urelatert og at alle amerikanere er idioter. Deilig forutsigbart, som jo julen skal være.
Postet 05-12-24 kl 15:55 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Ja, jeg ser at det er en hel del som linker Krampus til antisemittisme, for eksempel. Jeg tviler ikke på at noen av for eksempel julekortkunstnerne la inn egne rasistiske føringer, men er usikker på om hele Krampus bør kænnes av den grunn ass.
Postet 05-12-24 kl 16:09 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Takk for opplysende, underholdende og lett sjokkerende luke. Jeg hadde aldri hørt om Krampus før.
Postet 06-12-24 kl 09:06 av Divine Divine er aktiv nå
Gammel
Polyanna sin avatar
Jeg vil tro datidens folk la inn den til en hver tids gjeldende felles skurk i skildringen av en sånn fæling, ja. Kanskje han får blond hårspray-sveis ala trump med tiden?
Postet 06-12-24 kl 16:12 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Postet 06-12-24 kl 19:27 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Sitat:
Moses, det siste bildet der ser ut som noe som kunne vært vokalisten i et band jeg sannsynligvis hadde likt.

Krampus, ja - kanskje jeg burde lage en krampusvegg i barnehagen også, som motvekt til alle nissene vi har strødd rundt oss. "Nå har jeg sagt for n'te gang at vi går inne. Nå slutter du løpe, ellers kommer Krampus!" Ah, mulighetene virker plutselig uendelige.
Jeg lo høyt av denne kommentaren din, Inagh! Jeg er enig i alt her. Hvorfor introduserte jeg ikke Krampus i barnehagen?! Er der for sent å tipse lærerne på ungdomsskolen om dette?!
Postet 07-12-24 kl 04:03 av Taien Taien er ikke aktiv

Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:12.