Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Kaffestuggu – Where everybody knows your nick

Siste oktoberkaffeuke

Kaffestuggu er åpen døgnet rundt for kaffe, vin, te, øl, brus, vann eller bare skravling. Alle, både nye og gamle, er hjertelig velkomne her! Bloggen er helt åpen og kan, som alle åpne blogger, også leses av ikke-FP-medlemmer og Google.

Bloggen tilhører ikke ett bestemt medlem, men drives av moderatorteamet i fellesskap, og den åpnes hver morgen av den første i teamet som føler for det. Kaffestuggu har ofte åpent på kveldstid også, særlig i helgene.
Rangér dette innlegget

Siste oktoberkaffeuke

Postet 28-10-24 kl 08:06 av Kaffestuggu

Kommentarer totalt 55  

Kommentarer

Gammel
Mex sin avatar
God morgen.
Hjemmekontor på meg i dag.
Jeg har en relativt rolig dag med noen møter innimellom.
I morgen og onsdag er jeg på reisefot, så godt å ta en rolig dag for å starte uka.
Postet 28-10-24 kl 08:24 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
God morgen! Starter fra hjemmekontoret med sykt barn som sover. Det er kanskje siste runde med sykt barn, men dersom formen er grei når hun våkner får hun bli med til besteforeldre og slappe av litt der.
Postet 28-10-24 kl 08:36 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
God morgen! Starter uka med gode intensjoner, så treningstøyet er med for en økt rett etter jobb.
Postet 28-10-24 kl 09:05 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Jeg har hatt en strabasiøs helg og prøver å hvile litt. Skal egentlig ta influensavaksine, men tror kanskje kroppen skal slippe det nå. En liten gåtur i nabolaget får gjøre susen.
Postet 28-10-24 kl 09:27 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
God morgen! Jeg skal på et par dagers seminar med jobben min til et hyggelig sted i Sverige; blir plukket opp av en kollega sammen med et par andre om en halvtime. Gleder meg til både faglig og sosialt samvær!
Postet 28-10-24 kl 09:43 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
I dag er jeg på kontoret og har diverse møter og så skal jeg få med meg en influensavaksine mot slutten av dagen.

I kveld reiser jeg til Oslo for å være med på to dagers Miljøforum arrangert av Norsk Industri og Miljødirektoratet. Det pleier å være mye interessant der.
Postet 28-10-24 kl 09:51 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
007 sin avatar
Hjemmekontor her også, og med en veldig kort to do-liste. Det betyr at jeg kan ha såpass lange pauser at jeg får festet trådene på tidenes hatobjekt av en strikkegenser, så kan jeg begynne på nytt gøy strikk i kveld.
Postet 28-10-24 kl 10:10 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Godmorgen.

Jeg har startet dagen med å gi blod. Det tok litt lengre tid enn jeg hadde tenkt, så jeg måtte stupe inn i ett møte på jobb. Men det skal nok gå bra.

Supertravle fire dager denne uken, men bare gøye ting. Og, forhåpentligvis, rolig halv dag på hyttekontor på fredag.
Postet 28-10-24 kl 10:53 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Hjemmekontor med litt kortere dag på grunn av utviklingssamtale for ungdomsskolebarnet. Må fylle ut et ark om mine styrker og utviklingspunkter og det er altså så vanskelig!!
Postet 28-10-24 kl 11:40 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Har hatt den beste mandagmorgen siden sommerF#*&"¤gstiden satt igang. Våken når jeg skal opp, tidlig ute til jobb, guttungen er klar når han skal. Det er reine lottogevinsten av en mandag.

Nærmeste medarbeider har sykdom i nær familie og blir nok ikke å se på en stund, det er litt mindre greit, men selv det funker lettere med normaltid der klokker og kropp faktisk er enige.
Postet 28-10-24 kl 13:17 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Oppdatert 28-10-24 kl 13:25 av Pamina
Gammel
star sin avatar
Har en heller dårlig dag, Gjort unna tannlegen, men må tilbake. Et hull som nå må fikses etter å ha vært på sjekklista i mange år.
Postet 28-10-24 kl 19:20 av star star er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Fortsatt hjemme med sykt barn her, usikker på om jeg kommer meg til møte i byen etter legetime.
Postet 29-10-24 kl 10:38 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
På kontoret. Ikke så veldig effektiv for hodet er en annen plass. Og kroppen føles helt på trynet ut.
Postet 29-10-24 kl 12:00 av star star er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Kontroll av kragebeinet til Gut er overstått, nå er det på tide å begynne å bevege litt på armen.

Snart et vanskelig møte jeg egentlig ikke ser vitsen i skal holdes.
Postet 29-10-24 kl 12:26 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Eg fekk ein god beskjed i dag, eg får timar hos den fantastisk flinke psykologen min fram til jul. Kanskje eg greier puste litt betre framover no. Drog til byen og på frukost på kafé for å feire etterpå.
Postet 29-10-24 kl 13:57 av Syrinx Syrinx er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar
Kjære Hakkespett-boken: Hvilken nettbutikk var det som hadde funksjon for å bygge din egen modell av deg selv så du fikk se klærne mer realistisk?
Postet 29-10-24 kl 15:28 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Sitter på jobb og lurer på om noen husket å si ifra at noen skal ringe meg opp før 16.00. Ni minutter til svaret kommer. Hadde planlagt å dra fra jobb litt tidlig i dag, men det ble ikke sånn.
Postet 29-10-24 kl 16:51 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Kje og lei og trodde i tillegg det var torsdag.
Og sint fordi jeg føler guttungen får den hjelpa han trenger.
Postet 30-10-24 kl 10:44 av star star er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Jeg har ruslet en tur i kald vinterluft og lav sol for å lindre ryggen før kiropraktortime. Det er veldig deilig ute når en har på nok klær.
Postet 30-10-24 kl 10:57 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Syk og hjemme.
Postet 30-10-24 kl 11:08 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
På jobb, pasientungen er hos besteforeldre. Jeg kjenner at jeg har blitt for gammel til nattevåk og unger som sover på meg. Håper noen kan svare Ru på spørsmålet om klær på figur, det høres supersmart ut.
Postet 30-10-24 kl 11:22 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
I dag stod jeg opp og forlot huset uten at noen var våkne. På onsdagene så starter begge ungene seint på skole og jobb, og mannen min har nå alltid vært et b-menneske.

Jeg gledet meg over at det igjen var litt lyst da jeg dro på jobb, men jeg vet jo at det er svært forbigående.

Men jeg skal ikke bare sutre. Det at kveldene blir mørke så tidlig har gjort at jeg har funnet frem kubbelys igjen. Så nå tenner jeg stearinlys hver kveld og koser meg veldig med det. Jeg lurer på om jeg er en liten pyroman, for jeg finner stor glede i å se brann/levende lys. Heldigvis tror jeg ikke at det er så farlig, for jeg synes det holder godt med fatet med kubbelys.
Postet 30-10-24 kl 12:53 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Fintdethei! sin avatar
Bra påminnelse om at jeg må stikke innom og kjøpe flere kubbelys!
Postet 30-10-24 kl 12:59 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Kan jeg få komme med dagens beste husmortips? Hermetikk holder ikke evig. I alle fall ikke hermetikk av den kvaliteten som ble laget med en utløpsdato i 2017. Det kaninske hjem er alle usikre på hvordan ananasboksene i det hele tatt kunne bli med over til den nye leiligheten i 2020. I alle tilfeller havnet de på øverste hylle i det mystiske skapet ved siden av komfyren, hvor alle matvarer drar for å sone ferdig holdbarhetstiden sin og litt til. Der, godt gjemt bak altfor mange glass med honning innkjøpt på ymse markeder, har de tre ananasboksene fått stå uforstyrret og la sine indre syrer få konspirere i fred, for så å gradvis etse seg gjennom metallet med det resultat at en svart, seig væske har seget utover hylleplaten og festet nevnte honningglass med overraskende styrke.

Alt er nå sanert, og øverste hylle er heretter forbeholdt pakker med te, som, dersom de ikke blir fortært, noe de av erfaring neppe blir, i alle fall ikke forårsaker annen skade enn å ta opp plass.
Postet 30-10-24 kl 13:27 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Kanina: I morgen er det operasjon dagsverk. Knerten skal jobbe hjemme. På oppgavelista hans for morgendagen står følgende: «Gå gjennom både kjøleskap og matskuffer og kaste alt som har gått ut på dato.»

Han skal gjøre mer også altså, men dette var veldig relatert til det du skrev.
Postet 30-10-24 kl 13:32 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Han må få smusstillegg hvis dere har ananas på boks gjemt i skapene.
Postet 30-10-24 kl 13:36 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Kanina!
Postet 30-10-24 kl 13:39 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Nå fikk du meg til å google hvilket metall ananasbokser er lagd av (uten hell!). Fascinert av den svarte, klebrige væsken!
Postet 30-10-24 kl 13:44 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Takk, Kanina, fikk meg en god latter sammen med viktig husmorråd.
Postet 30-10-24 kl 14:19 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Altså, det er masse spennende hverdags-kjemi i dette. Er det syren i ananasjuicen som har etset hull, og deretter forårsaket kontakten med luft som har fått innholdet til å bli svart (men som på grunn av alt sukkeret har blitt til en slags sirup heller enn stink-o-rama-råte), eller er det innholdet som først har begynt å endre seg kjemisk til noe som lettere kunne etse hull i lokket, og så har rendt ut?
Postet 30-10-24 kl 14:38 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Spennende, spennende!
Postet 30-10-24 kl 15:12 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Vi har også (hatt) den type ananas. Som tidligere feriehjelp i hermetikkfabrikk, er jeg fascinert over at det er mulig.
Postet 30-10-24 kl 16:44 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Haha, Kanina, på jobben bruker vi «hermetikk» om artikler som er ferdigskrevet og avsluttet og ikke trenger oppdatering, og i går var jeg med på å holde en presentasjon der vi snakket om hvordan vi lager hermetikk - og en av delene dreide seg om at selv hermetikk går ut på dato. Skulle hatt et bilde av ananasboksene dine, skjønner jeg!
Postet 30-10-24 kl 17:55 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Fantastisk, Kanina!

Egen erfaring viser at det går bemerkelsesverdig kort tid i åpnet ananasboks før væsken går over til sort farge som ikke lar seg skylle veldig lett. Kan det ha noen sammenheng? At det er selve juicen som er spesiell? At ananasjuice ikke er som andre juicer?
Postet 30-10-24 kl 18:35 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
-ea- sin avatar
Andre juicer oppholder seg ikke i metallboks, trur eg. Fant også en 3-pakning ananas med kort dato; går ut i november allerede. Hvordan er det mulig?

Ellers sa man hermetikk om avisene som ble utgitt påskeaften, spesielt VG og Dagbladet. De ankom kiosk og butikk allerede onsdag i påskeuka. Lokalavisene derimot, de ble laget langfredag aften (i alle fall noen få nyhetssider, resten var hermetikk laget tidligere i uka).

Artig med ord og uttrykk.
Postet 30-10-24 kl 20:17 av -ea- -ea- er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
@Ru, Zalando sier de har et sånt virituelt prøverom.
Postet 30-10-24 kl 22:05 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Skilpadda: de bildene befinner seg dessverre kun på min netthinne, til evig tid, uten holdbarhetsdato.
Postet 30-10-24 kl 22:57 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Det minner meg om da vi på metallabben i studietiden strakk og tøyde på aluminium og så behandlet med syre for å få frem strukturen i metallet. Og ja, det er nok syren i juicen som har laget hull, men høyst sannsynlig var det en svakhet i metallet der fra før av, som den utnyttet til det fulle.

Resten av reaksjonen får en kjemiker uttale seg om, det er forbi mitt (høyst utdaterte og glemte fra min side) fagfelt.
Postet I går kl 08:32 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
*noterer at jeg skal sjekke ananasbokser*

I dag skal det kåres kostyme i lunsjen hos oss i anledning Halloween, men foreløpig er det visst bare jeg som har funnet frem kostyme ...
Postet I går kl 09:33 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Da vinner du sikkert, Nenne!
Postet I går kl 09:44 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Fintdethei! sin avatar
Atmosfærisk elv over Vestlandet i dag. Ungdommen som tok bussen til skolen manglet fortau da de skulle gå av, det var erstattet av et svømmebasseng. Heldigvis elsker hun å bade….
Postet I går kl 09:49 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar

Jeg hadde trafikkvakt på morran i dag, og tipper dette er siste året jeg slipper unna med å ha gresskartiara på hodet og harry potter-skjerf på bikkja i en halvtime foran skolen før skolestart når alle kommer, uten at ungen dør av kleinhet.
Postet I går kl 10:11 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
På kontoret med dobbelt lag ull på overkroppen. Fryser sånn for tiden.
Lurer på om jeg skal prøve å komme meg hjem en time tidligere i dag.
Postet I går kl 10:30 av star star er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg ble sykmeldt i går. Håpet er at jeg skal få sove og så få brukt litt energi til å få hodet over vann.
Postet I går kl 11:22 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Fint lite utkledning på arbeidsplassen min i dag. Her går det mest i dresskledde menn, men de kan være skumle nok, de.
Postet I går kl 11:37 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Jeg gikk for hårbøyle med Gryffindor-farger og matchende skjerf på jobb i dag.
Postet I går kl 11:38 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Fintdethei! sin avatar
Tjorven
Postet I går kl 11:43 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Atmosfærisk elv it is. Det er elv i veien, og der det er elv til vanlig er det enda mer elv. Vannet står opp av komlokk her nede ved sjøen.

God bedring til Tjorven.

Jeg er glad husets pasient er på bedringens vei og klar for å være med venner på en fridag med feiring.
Postet I går kl 11:44 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Tjorven.
Postet I går kl 12:45 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Mye regn!
Postet I går kl 13:28 av annemede annemede er ikke aktiv

Nylige blogginnlegg av Kaffestuggu

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:30.